Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För en gångs skull har jenk rätt.

Gäddan kan gå ut å in som de vill i Maraviken. Vill säga Eriksberg.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
      Mcfire, jag har nollat i Eriksberg. Hebbe drog dock en 11.5. Absolut inga vandringshinder for gaddan. De kan ga in och ut som i vilken annan vik som helst.
      OK, hörde att MU var där ett par veckor efter filmen och fick 3 smågäddor på 3 dars fiske. Så det finns inga garantier inom gäddfiske...
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Finns inga regler för PB, det är mer en personlig tävlan.
        Sen har vi borre rekordet, tagen i onaturlig damm och jag tror dessa var utplanterade illegalt.
        Ibland kan en onaturlig miljö skapa riktigt stora exemplar av vissa fiskarter.
        Aldrig hört något om att abborrarna skulle vara illegalt inplanterade?
        Hällers myr är ju ett vattendrag som höjdes i vattennivå och därmed vattentäckte innan torra ytor och frigjorde en massa näring.

Visst att folk flyttar karp mm men att folk planterat/flyttat in abborre har jag aldrig hört talats om i något sammanhang faktiskt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Jimmy Jigg; De välrenommerade fiskeguiderna Petter Larsson och Björn Blomqvist stjäl inte fisk från andra eller andras vatten. Där de fiskar Gädda har de tillstånd att fiska Gädda. När det rör sig om stora mängder Gädda köper de dessa från skattebetalande yrkesfiskare som har fiske och försäljning av fisk som levebröd.

Gäddor som fångas i "Gäddsjön" fångas via kastfiske med spö, rulle, lina och bete. Är det inte ett naturligt sätt att fånga Gäddan på?

Jag tycker idén är både framtidstänkande och innovativ, en idé som säkerligen kommer att få många efterföljare både i söder och norr. I ett större perspektiv skulle ett riktat Gäddfiske efter Stor Gädda i en sjö kunna locka hit sportfiskande turister både från Frankrike, Holland, Tyskland och USA...fiskare som är vana vid att få betala för ett riktigt bra Gäddfiske. Det gäller bara att se till att gästande fiskare blir väl bemötta och får tillgång till lämpliga båtar, bra kost och logi.
          Go for the Big Pikes!
          Old Firehand
          www.trumman.com . där dina pengar räcker längst!

Bra idé för dem, men för oss andra, påverkas ju bara negtivt av det hela... Tänk om du i en sjö, tappar din livs fisk och sedan under alla år försöker arbeta för att just få upp den fisk som du en gång missat. Så kommer det en snubbe och drar upp det, och det är väl fair, men att han instället för att lägga tilbaka den eller bonka den så tar han upp den och lägger den i en annan sjö, är ju förfärligt!!!

Och rätt bra resonemang... för de som inte kan få napp samt för turister... Vad är det för skit!!! Det har väl inget med allt och göra!!

Det är som om man (även fastän det inte går) skulle sammla all ren luft på ett ställe bara för turisterna eller styra alla solstrålar så att de endast träffade en viss yta, bara för att få bäst sol där!!!

Det är fiske på annans bekostnad!!!!!!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            Finns inga regler för PB, det är mer en personlig tävlan.
            Sen har vi borre rekordet, tagen i onaturlig damm och jag tror dessa var utplanterade illegalt.
            Ibland kan en onaturlig miljö skapa riktigt stora exemplar av vissa fiskarter.
            Illegalt inplanterade? Abborrarna fanns långt innan i vattnet innan rekordet togs.

Kommentera

• Asså, om jag fattat det rätt med svenska rekordborren på 3.150 kg från Hällers myr. En uppdämnd bäck 12 år tidigare innebärande att näringsämnen frigjordes från den marken, en explosition. Fiskarna fick för sin uppväxt en extremt god start, obegränsat med föda...

Kommentera

• har aldrig varit där och vill heller inte åka dit, det är inte fiske.

Kommentera

• Fortfarande ingen som varit där?

Kommentera

• Det verkar inte som det, och det är jag glad över också. Delar inte OFs ord om detta, ingen inbiten sportfiskare borde kunna kalla det här sportfiske.
                    Har varit på guidad tur med Björn och måste säga att det är en skum gubbe alltså, mycket konstiga idéer och tankar. Det krävs väl något sådant för att starta en sådan här affärsverksamhet.

// Skitfiske // Rikard

Kommentera

• Jag vill fiska i Gäddsjön *hånler

Alla ni som säger att man lika bra kan gå till affären och köpa en gädda - Hade ni blivit tillfrågade om att välja mellan detta och att dra iväg till Gäddsjön en dag och valt det förstnämna, då tror jag fasen att ni hade ljugit! Ni ska bara verka så pretto och översportsliga.

Men visst, om inte så har ni alltid friheten att promenera ner till ICA och köpa en nätfångad fisk, som en yrkesfiskare dessutom dragit upp tillsammans med ett par hundra kilo fisk (kanske ton). Fisk i disk kommer ju för fanken från yrkesfiskare som tömmer våra sjöar/skärgårdar/hav. Inte mycket bättre enligt min mening.

Och visst, det är inte samma sak att ta en stor gädda i Gäddsjön men man får nog en go dag med polarna att minnas iaf. Och fisken behöver man ju inte räkna in som PB heller.

Mitt svar är väldigt enkelt: Hellre en dag på Gäddsjön än en dag i affären!

Sen vill jag också tillägga att jag Är en sportfiskare och värnar om vår miljö. Skulle jag tillbringa En dag i Gäddsjön för nöjes skull så kompenserar jag det på anda sätt...
                      Jag tillämpar alltid C&R
                      Jag betalar den årliga avgiften till SportFiskarna
                      Jag har köpt produkter från "Ge fan i våra vatten"
                      Jag källsorterar alla mina sopor
                      Jag köper ekologiskt i största möjliga mån
                      Jag cyklar till jobbet
                      och mycket annat (Bara ett litet PS.)
                      Senast ändrad av JTL85; 2010-09-10, 09:25.
                      http://teamgaddmuffins.blogg.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      176 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      305 visningar
                      0 gillar