Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har dom största gäddorna börjat bli namngivna än?
    Som rekord karparna i karp-gölarna.

Kommentera

Ju mer jag funderar kan jag inte förstå att det är lagligt :p

Kommentera

Det sorgliga är att det garanterat finns gott om folk som betalar för att besöka pölen..! Och därför kommer det säkerligen dyka upp fler liknande ankdammar.!

Patetiskt i mina ögon...! Att meta båge med med sina barn i en barndamm är en sak.. Men att inrikta sig på "vuxna" människor, men med samma "tema" Sorgligt..!

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
          Det sorgliga är att det garanterat finns gott om folk som betalar för att besöka pölen..! Och därför kommer det säkerligen dyka upp fler liknande ankdammar.!

Patetiskt i mina ögon...! Att meta båge med med sina barn i en barndamm är en sak.. Men att inrikta sig på "vuxna" människor, men med samma "tema" Sorgligt..!

//Abel
          Hej Abelsson; Din namne Johan Abelsson har jag många spännande och trevliga fiskeminnen tillsammans med.

Inte behöver du sörja för att det finns Gäddfiskare som gärna drömmer om att få fightas med en stor Gädda, även om den råkar vara inplanterad i en mindre sjö.

I England finns det karpdammar och kalkströmmar med karpar och öringar där de fiskande både är du och bror med och har namn på varenda fisk som simmar i dessa vatten.

Sorgligt är det om en släkting eller nära vän går bort och inte får vara med bland oss längre. Sorgligt är det när man tappat kontakten med gamla, goda vänner, men jag ser ingen anledning att sörja om någon betalar för att fiska i en "pöl", sjö eller älv...
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Abelsson; Din namne Johan Abelsson har jag många spännande och trevliga fiskeminnen tillsammans med.

Inte behöver du sörja för att det finns Gäddfiskare som gärna drömmer om att få fightas med en stor Gädda, även om den råkar vara inplanterad i en mindre sjö.

I England finns det karpdammar och kalkströmmar med karpar och öringar där de fiskande både är du och bror med och har namn på varenda fisk som simmar i dessa vatten.

Sorgligt är det om en släkting eller nära vän går bort och inte får vara med bland oss längre. Sorgligt är det när man tappat kontakten med gamla, goda vänner, men jag ser ingen anledning att sörja om någon betalar för att fiska i en "pöl", sjö eller älv...
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

OF... Med all respekt för ditt kunnande, och erfarenhet..

Om du verkligen är ärlig mot dig själv, så tror inte jag att du ser detta spektakel som något spännande och seriöst sportfiske.. Lukrativ business ? Absolut ! Men inget annat.

Du skriver " Gäddfiskare som drömmer om att få fightas med en stor Gädda " Och vad är den drömmen värd när man går och krokar sin första "storgädda" på detta vis? Kan liknas med att stoppa en 5:a i en automat för att få ut en förgylld plastring" Kan blänka och vara fin.. Men inte vill du viga dig i den !?

Uttrycket " Sorgligt" kan användas i flera sammanhang, och då också skiffta i styrka och innebörd.

Visst finns det paraleller till Karpdammarna.. Håller helt med.. ! Om än att jag kan tycka det är något mer accepterat.. Om än lite..! När fiskarna få namn, och dom lär sig att det inte är någon ide att fightas.. " jag släpps ju snart ändå" Då har det gått alldeles för långt.!

Ställer mig fortfarande frågan hur dom ansvariga skall hålla vikten på dom inplanterade damerna? Eller räknar man med att "byta ut" individerna efter att dom har magrat, och har avkrokats x antal gånger?

När du stöter på Johan nästa gång, få du hälsa från släktingarna i småland..

// Daniel

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke84 Visa inlägg
              Dyrt var det iaf 1850kr pps. Är man inte mer än 2 som ska fiska kostar det 5000kr.

För 1850kr ska man fan plocka upp 20st 10+are för att det ska väga upp priset.
              Haha ok.

Hur mkt pengar och tid tror du att det ligger bakom en gädda på 10kg normalt sett?

Tror de flesta spenderar bra mkt mer än 1850kr per fångad 10kgs-gädda. Om man inte är galet bortskämd med såna fångster.

Kostar en del stålar att åka till t.e.x Rügen osv med. Där hade det dock inte känts som att fiska i en fisktank.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                OF... Med all respekt för ditt kunnande, och erfarenhet..

Om du verkligen är ärlig mot dig själv, så tror inte jag att du ser detta spektakel som något spännande och seriöst sportfiske.. Lukrativ business ? Absolut ! Men inget annat.

Du skriver " Gäddfiskare som drömmer om att få fightas med en stor Gädda " Och vad är den drömmen värd när man går och krokar sin första "storgädda" på detta vis? Kan liknas med att stoppa en 5:a i en automat för att få ut en förgylld plastring" Kan blänka och vara fin.. Men inte vill du viga dig i den !?

Uttrycket " Sorgligt" kan användas i flera sammanhang, och då också skiffta i styrka och innebörd.

Visst finns det paraleller till Karpdammarna.. Håller helt med.. ! Om än att jag kan tycka det är något mer accepterat.. Om än lite..! När fiskarna få namn, och dom lär sig att det inte är någon ide att fightas.. " jag släpps ju snart ändå" Då har det gått alldeles för långt.!

Ställer mig fortfarande frågan hur dom ansvariga skall hålla vikten på dom inplanterade damerna? Eller räknar man med att "byta ut" individerna efter att dom har magrat, och har avkrokats x antal gånger?

När du stöter på Johan nästa gång, få du hälsa från släktingarna i småland..

// Daniel
                Hej Daniel; Johan "Abel" Abelssons och mina vägar korsas sällan numera sedan han etablerade sig som Professionell Sportfiskeguide.

Gäddan, liksom många andra fiskarter, blir krokvan och präglas till att undvika sådant som tidgare upplevts som obehag. Därför tror jag att hon blir svårare och svårare att lockas till att hugga på ett artificiellt bete.

Jag försöker alltid vara ärlig mot mig själv och andra och är helt övertygad om att det kommer att bli flera Gäddsjöar i stil med de "Put & Take"-vatten vi har för fiske efter Regnbåge lite här och där i Sverige. Många av dessa "konstgjorda" fiskevatten har funnits i Sverige cirka 30 år eller längre nu. Att det blir fler "Put & Take-vatten för Gäddfiske vågar jag stoppa min sista 5:a i vilken automat som helst på....
                Go for the Big Northerns!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Daniel; Johan "Abel" Abelssons och mina vägar korsas sällan numera sedan han etablerade sig som Professionell Sportfiskeguide.

Gäddan, liksom många andra fiskarter, blir krokvan och präglas till att undvika sådant som tidgare upplevts som obehag. Därför tror jag att hon blir svårare och svårare att lockas till att hugga på ett artificiellt bete.

Jag försöker alltid vara ärlig mot mig själv och andra och är helt övertygad om att det kommer att bli flera Gäddsjöar i stil med de "Put & Take"-vatten vi har för fiske efter Regnbåge lite här och där i Sverige. Många av dessa "konstgjorda" fiskevatten har funnits i Sverige cirka 30 år eller längre nu. Att det blir fler "Put & Take-vatten för Gäddfiske vågar jag stoppa min sista 5:a i vilken automat som helst på....
                  Old Firehand

Ang frågan om det är en god Affärside är vi överens om, fler gäddsjöar kommer helt säkert marknadsföras.

Men det var inte "frågan" i mitt tidigare inlägg.. Utan jag ställde mig frågan till etiken och det egentliga sanna nöjjet.!

Och även hur man hantera tjuriga damer som har simmat en tid i pölen.. Klubbas eller återsätts dom i det "vilda" Att någon gädda kommer öka i vikt ser jag som föga troligt..!

// Abel..

Kommentera

En sak som jag tänker på...
                    Om det skulle tas stor gädda från de vatten jag har kämpat å lärt mig under flera års tid... flytta dom stora därifrån till en p&t sjö för gädda... som man då måste betala för (om man vill de)... då skulle jag bli riktigt riktigt förbannad.

Kostnaden... 5000kr (eller mer) är inget för att få fånga en 10kg +, jag har lagt ut mycke mycke mer under de senaste 4-5år sedan jag började fiska efter gädda seriöst.

Jag tog för 3-4 veckor sedan en på 11.90kg, efter 4-5år slit å fiskande.
                    Den värdesätter jag högt, men det tog också tid... vilket inte alla har.
                    Så är det bara att man vill känna på en stor gädda å betala för det... låt dom göra det.
                    Men en fångst av en stor gädda i en sådan sjö (p&t) är inget som en seriös fiskare efter gädda kommer/bör värdesätta nå högt.
                    Senast ändrad av Morti; 2009-11-04, 16:19. Anledning: stavfel
                    -------------------------------------------------------------------------------------
                    >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Ursprungligen postat av Morti Visa inlägg
                      En sak som jag tänker på...
                      Om det skulle tas stor gädda från de vatten jag har kämpat å lärt mig under flera års tid... flytta dom stora därifrån till en p&t sjö för gädda... som man då måste betala för (om man vill de)... då skulle jag bli riktigt riktigt förbannad.

Kostnaden... 5000kr (eller mer) är inget för att få fånga en 10kg +, jag har lagt ut mycke mycke mer under de senaste 4-5år sedan jag började fiska efter gädda seriöst.

Jag tog för 3-4 veckor sedan en på 11.90kg, efter 4-5år slit å fiskande.
                      Den värdesätter jag högt, men det tog också tid... vilket inte alla har.
                      Så är det bara att man vill känna på en stor gädda å betala för det... låt dom göra det.
                      Men en fångst av en stor gädda i en sådan sjö (p&t) är inget som en seriös fiskare efter gädda kommer/bör värdesätta nå högt.
                      Hej MARCUS "Morti" Björkman; Låt mig först citera ditt inlägg om ditt fiske i lördags 31/10 och söndags 1/11 2009 i Umeå, två dagar som verkligen var trögfiskade efter Gädda här nere i mellersta Sverige:
                      "Lördag: 96st i båten de flesta på jerk (Buster), kring 1-3m djup, under 2c i vattnet, soligt med en del moln, minus i luften på förmiddan som vart ett par plus senare på dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, svag sydlig vind till vinstilla.
                      Söndag: 115st i båten de flesta på jerk (Buster), 1-3m djup, strax över 2c i vattnet, molnigt hela dagen, liiite regnstänk, 2-3plus i luften hela dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, sydvästlig 5-6m/s."

Med tanke på vad du skrev ovan här på FiskeSnack om dina enormt fina Gäddfiskeresultat uppe i Umeå nu i helgen behöver man inte vara speciellt skärpt för att förstå att just du inte är beredd att betala en enda krona för att få fiska gädda längre söderut i någon "konstgjord" Gäddsjö.
                      Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-11-04, 18:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      176 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      305 visningar
                      0 gillar