Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
    Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den?? Det här e ju bara för sorgligt, som att sjuta en stor Älg i en liten inhägnad.
    Ja håller med dig! Helt charmlöst att fiska inplanterat...
    Sorgligt att det är just guider som sysslar med detta!
    Deras förmåga att fånga alla dessa fiskar som dom sen forslar över halva landet är likssom är orättvis...
    Betalande människor drar upp gäddor i deras båtar hela dagarna.
    Som dom själva sen livnär sig på en gång till...
    Först får man folk att betala för att åka ut med båt, sen tar guiderna hand om fisken, sätter ut den i sjön och tar betalt av folk att fiska upp den igen....
    och igen,och igen,och igen...
    Jag har inget kött på benen och vet inte om detta är arbetssättet,men tänk - om det nu går till på ovan nämnda sätt så är det en skum men vinstdrivande affärsidé!

Men jämnförelsen med älg är tyvärr realitet det också...
    Konstigare saker har hänt i jakt-värden än att tycka in sjutton fullvuxna älgar i hundgården bakom huset och sen låta folk betata för att skjuta på dom...
    Och där funkar fan inte C&R...

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.

För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Bra skrivet där OFH tyvärr anser jag att detta forums j***a gnällkärringar med ett uppdrag förstör hela stämningen på forumet. Frågar man något så direkt får man en jävla massa onödiga kommentarer direkt "off-topic" om detta eviga tjat om C&R djurplåger etc. etc.
      Att det ska va så förbannat svårt att bara svara på en fråga kort, koncist och korrekt utan egna åsikter som för frågeställaren är helt orellevant. Med andra ord så borde alla put n´ take sjöar i sverige slopas och all artificiell odlig av fisk för utplantering avskaffas !

Hur kul är det att vara ett av 10000 örings yngel i en balja tror ni !
      Kanske numera bara är gädda som räknas som fisk i detta avlånga land krymt till ett sönderfiskat mälarområde !

"Hoppa på mig bara jag är laddad för att tjafsa en stund"
      Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.

För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Bara ett litet påpekande: Jämnförelsen mellan stödutsättningar av yngel och inplanterande av vuxen fångstfärdig fisk är felaktig enligt min mening. Det är också fel att beteckna Östersjön som ett P&T-vatten. En korrektare benämning är i det sistnämda fallet Put& Grow..det har jag lärt mig av herr Pee-Pee och så är det ju. I övrigt håller jag med dig om att det behövs mer innovatörer och framtidstänkare..

Det skulle inte förvåna mig om det finns en marknad för den genväg till stor gädda som erbjuds via gäddsjön, är inte helt motståndare till projektet och iofs det ena behöver inte utesluta det andra men säkrare och mer attraktivt att erbjuda bra naturliga bestånd. Vilket måste vara det långsiktiga målet..För oss och för fisketurismen..

Men alla vet, nåja nästan alla, att ett pb från gäddsjön räknas inte..Lite tragiskt är det, storgäddor tvingade att gå på retur pga omständigheterna..Typ hamna på "hemmet" illa nog som det är dessutom i skottgluggen... från stora vatten hamna i en grodgöl..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-11-03, 18:24.

Kommentera

Klart det skulle vara kul att åka dit och få en 10+ gädda, men jag skulle aldrig räkna in den som PB.

Jag skulle se det som en kul grej och en möjlighet att faktisk få en sådan fisk på kroken. Sen kan jag även hålla med om att det kanske inte är helt okej att trycka in massvis med gädda på ett litet område. Det förstör beståndet i andra vatten som vi/jag fiskar i.

Kanske därför det blvit så lite stora fisk på senare år, för många som slår ihjäl dom, och nu plockas om upp och flyttat till en stängd sjö..

Kommentera

Stödfodras damerna i pölen? Det bör väl nästan vara ett måste om dom skall bevara sin kondis...! ? Hade de funnits föda i stoora mängder hade de väl förmodligen redan simmat rejäla damer i sjön..

//Abel
            http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

samma som o fiska havsöring i edsviken o massa andra ställen, de planterar ju in små havsöringar

samma me put n take fiske... inget fel men fisk från gäddsjön kan ju inte räknas som PB

Kommentera

Jomen viktig tycker jag, det är en himmelsvid skillnad på att sätta ut yngel i stora vatten där de fritt får vandra och äta upp sig till vuxen storlek jämnfört med att pyttsa i yrkesfiskade vuxna, stora fiskar från stora vatten i småsjöar..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                  Jomen viktig tycker jag, det är en himmelsvid skillnad på att sätta ut yngel i stora vatten där de fritt får vandra och äta upp sig till vuxen storlek jämnfört med att pyttsa i yrkesfiskade vuxna, stora fiskar från stora vatten i småsjöar..
                  jo men iallafall så e det lika inplanterat

tycker dock att ta en gädda som e vuxen till en ny sjö e otroligt dumt, de borde ta yngel som ändå bara simmat runt någon vecka i livet

Kommentera

Dyrt var det iaf 1850kr pps. Är man inte mer än 2 som ska fiska kostar det 5000kr.

För 1850kr ska man fan plocka upp 20st 10+are för att det ska väga upp priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
                      tycker dock att ta en gädda som e vuxen till en ny sjö e otroligt dumt, de borde ta yngel som ändå bara simmat runt någon vecka i livet
                      Visst är det dumt, men om dom ska ta yngel försvinner ju lite av deras idé med att bara ha stora gäddor :p

Jag tycker nog inte att man ska lika detta med vanliga Put'n'Take vatten heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      304 visningar
                      0 gillar