Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RoBoT Visa inlägg
    Är det någon som har testat att fiska i gäddsjön?

Hur var det? Anatal? Storlek? Tips?

Tack på förhand!
    Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.

För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-08-07, 16:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.

För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      Nu var inte frågan om att hjälpa stammarna att hålla sig starka/vid liv utan om att dunka i meter på meter fullvuxna gäddor som fiskats upp från naturliga bestånd i vänern o vättern, innovativt? Inte i min bok, inte nånstans.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        ...och som sagt så tror ju inte jag att några seriösa sportfiskare varit där, så därför får du väl antagligen inget svar på den här sidan...
        Nu är det ju inte direkt som så att 99% av alla på fiskesnack är det du kallar "Seriösa sportfiskare"

Jag själv är amatör det erkänner jag.
        Med vänliga hälsningar
        Linus

Kommentera

Jag tror att de har fått tillstånd att fiska i de sjöar de fiskar i och då räknas deras fångst till kvoten, eller?. Om de inte hade tagit upp de gäddorna som de tog upp så hade väl någon yrkesfiskare tagit den delen av fiskekvoten, skillnaden hade varit att gäddan dog direkt istället för att hamna i en straffkoloni för gäddor. Hellre gäddsjön än gäddfilé tycker jag.
          Har jag fel? jag är inte så insatt i det där med kvoter. Om det är så att de tar av beståndet som annars skulle få vara kvar så är det givetvis förjävligt.

Jag kan inte förstå varför det är osportsligt att ta en stor fisk där, visst det är skapad koncentration av stor fisk men det finns det överallt. Det är lika osportsligt att ta en stor karp i mörtsjön, en havsöring i stockholms ström, en nilaborre i victoriasjön etc.

Kommentera

med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)

//Johan
            En dålig fiske dag är fortfarande bättre än en bra arbets dag!

Kommentera

Håller med föregående talare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellström Visa inlägg
                med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)

//Johan
                Karpar är uppfödda. Gäddorna är naturliga och är tagna från ett annat vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
                  Nu var inte frågan om att hjälpa stammarna att hålla sig starka/vid liv utan om att dunka i meter på meter fullvuxna gäddor som fiskats upp från naturliga bestånd i vänern o vättern, innovativt? Inte i min bok, inte nånstans.
                  Hej Mark Nordänger; Det innovativa ligger kanske på ett annat plan än att "dunka i meter på meter fullvuxna gäddor" som du beskriver det. Det är ju många Gäddfiskare som ännu inte fått chansen att tampas med en monstergädda på 13+ kilo och här bjuds ju chansen via välkända fiskeskribenter och fiskeguider att få göra detta under sakkunnig ledning. Låt tanken gå till de Gäddfiskare som inte har vare sig fysiska eller ekonomiska möjligheter att åka med båt och trailer landet runt för att hitta olika vattensystem och sjöar med "Hot Spots" där de riktigt Stora Gäddorna vistas och kan växa sig till monsterformat. En betydande del av Gäddfisket ligger ju i att få fightas med en urstark Gädda i monsterformat. Varifrån dessa Gäddor kommer är ganska ointressant för den som åker till "Gäddsjön" och fiskar.

"Inte i min bok" skriver du vidare. Tyvärr har jag aldrig fått chansen att läsa din bok om Gäddfiske, men jag söker gärna efter den i bokhandeln och på biblioteket om du kan ange boktitel och förlag....

Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den?? Det här e ju bara för sorgligt, som att sjuta en stor Älg i en liten inhägnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
                      Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den??.
                      Eller så är det en helt underbar inkörsport för att fiskeintresset skall öka ytterligare. Tänk om din första gädda vore en 10+. Jag tycker inte att tanken är helt fel om jag skall vara ärlig.

Jag kan ju även tillägga att jag inte hade varit intresserad av fiske efter ädelfisk om det inte fanns put & take sjöar, eftersom jag fiskar i sådana så ses jag tydligen som inte någon "seriös sportfiskare" tydligen enligt tidigare förståsigpåare.

Jag tycker det är löjligt att det här väcker så starka reaktioner faktiskt. Jag ställer mig på firehands sida.
                      Med vänliga hälsningar
                      Linus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      304 visningar
                      0 gillar