Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
    P&T fisket efter regnbåge är inte riktigt jämförbart med den här varianten. Här minskar man ett naturligt bestånd med ryssja för att sedan flytta fiskarna till "gäddsjön". Något som för mig utgör det största problemet med det här förfarandet. Om nu någon ville roa sig med att odla upp gäddorna från yngel så skulle det vara en annan sak. Men det är ju förstås alldeles för kostsamt och tidskrävande.
    Herr SGK-ordförande; Från yngel till ett kilos vikt hos en Gädda åtgår det normalt 3-4 års tid. Sedan brukar det gå 2-3 års tid för varje kilos tillväxt. Ibland och under mycket goda förhållanden växer Gäddan något snabbare, men oftast långsammare. En Gädda med en vikt av 10 kilo kan vara 30-35 år gammal och i något enstaka fall som exempelvis i Vättern har det hänt att någon gädda uppnått 10 kilos vikt på 12-15 år.

Att förflytta Stora Gäddor från mycket Gäddrika vatten till mindre sjöar kan för många sportfiskare betyda en genväg till ett framgångsrikt Gäddfiske.

Visst finns det Gäddvatten med extremt Stora Gäddor som exempelvis Eriksberg utanför Karlshamn, men att få fiska efter monstergäddor i sådana vatten är få Gäddfiskare förunnat utan förblir för de flesta en livslång önskedröm...
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Herr SGK-ordförande; Från yngel till ett kilos vikt hos en Gädda åtgår det normalt 3-4 års tid. Sedan brukar det gå 2-3 års tid för varje kilos tillväxt. Ibland och under mycket goda förhållanden växer Gäddan något snabbare, men oftast långsammare. En Gädda med en vikt av 10 kilo kan vara 30-35 år gammal och i något enstaka fall som exempelvis i Vättern har det hänt att någon gädda uppnått 10 kilos vikt på 12-15 år.

Att förflytta Stora Gäddor från mycket Gäddrika vatten till mindre sjöar kan för många sportfiskare betyda en genväg till ett framgångsrikt Gäddfiske.

Visst finns det Gäddvatten med extremt Stora Gäddor som exempelvis Eriksberg utanför Karlshamn, men att få fiska efter monstergäddor i sådana vatten är få Gäddfiskare förunnat utan förblir för de flesta en livslång önskedröm...
      Visst betyder det väl en genväg till framgångsrikare gäddfiske. Det är väl det som är själva affärsidén. Men frågan är ju om några vill ha såna genvägar?
      Bland det roligaste med att få en stor gädda är ju just att det är ganska svårt, det ska det väl vara?
      Sen att man tar bort stora gäddor från ett vatten där alla har möjligheten att fånga dom för att kunna tjäna pengar på det är ett i mitt tycke mycket underligt förfarande. Är förvånad över Länsstyrelsen tillåter det och är minst lika förvånad över att man utan yrkesfiskarlicens kan få fiska med ryssja en av våra stora insjöar, visserligen krävs det nån form av kort men det är ändå underligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellström Visa inlägg
        med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)

//Johan

Johan den mäskningen som sker i dammar/sjön påverkar karparnas kondition minimalt! Samt mäskningen är inte i syfte att göda upp dom utan att locka in dem till den plats man har sin krokbete och på sätt skaffa en realistisk chans att fånga en.
        Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Tror man inte skall generalisera och jämföra fisken med varandra, det är som att jämföra dam- och herrfotboll. Förvisso samma idrott men trots allt inte samma sport.
          Att karpar "flyttas" och matas får i sitt forum betraktas för vad det är och det är alla karpfiskare medvetna om. Samma sak gäller regnbågen. Att flytta gäddor och skapa "konstgjorda" sjöar är trots allt inte samma sak. Det blir inte riktigt samma sak att fånga en storgädda i "gäddsjön" som att fånga den i skärgården. Om detta är nog alla inblandade införstådda men självklart finns det ett ekonomiskt perspektiv på det hela. Dom vill tjäna pengar, så enkelt är det.
          Vi som fortfarande värderar en gädda som är "vild" vet att det är det som gäller och låt övriga hålla på med sitt.
          Allt vi gör idag skall vara enkelt och det gäller uppenbarligen också gäddfiske. Tråkig utveckling och genom att inte nyttja eller uppmärksamma nämnda projekt så behöver man inte heller bry sig. Urvattning av något som trots allt är spännande och ett stänk av girighet är vad det är....

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Visst betyder det väl en genväg till framgångsrikare gäddfiske. Det är väl det som är själva affärsidén. Men frågan är ju om några vill ha såna genvägar?
            Bland det roligaste med att få en stor gädda är ju just att det är ganska svårt, det ska det väl vara?
            Sen att man tar bort stora gäddor från ett vatten där alla har möjligheten att fånga dom för att kunna tjäna pengar på det är ett i mitt tycke mycket underligt förfarande. Är förvånad över Länsstyrelsen tillåter det och är minst lika förvånad över att man utan yrkesfiskarlicens kan få fiska med ryssja en av våra stora insjöar, visserligen krävs det nån form av kort men det är ändå underligt.
            Herr SGK-ordförande; Innan det fria handredskapsfisket infördes i Östersjöns skärgårdar var det ganska svårt att fånga Stora Gäddor, eftersom fisket endast var tillåtet på kortfiskevatten och några få privata, mindre vattenområden. Här gällde det att vara kreativ och kunna förbättra sin förmåga att hitta och fånga de Stora Gäddorna över de begränsade områden man fick fiska i.

Idag är den areala begränsningen att få fiska efter Stor Gädda i Östersjön till stora delar avskaffad. Det innebär att en kreativ Gäddfiskare med inbyggd "Fish Feeling" kan leta efter riktigt Stora Gäddor över enorma områden. Visste du att det är cirka 5 % av alla Gäddfiskare som fångar 95 % av de Stora Gäddorna?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Old Firehand: Har suttit och lusläst dina fisketips på jobbet idag, du har en mycket bra sida med fins tips. Det tackar vi för! Nästa gång jag ska beställa woblers så blir det på din sida..

Om du skulle rekomendera mig ett ställe och tidpunkt på året i sverige (helst i dom mellersta delarna) som fyra halvgubbar (30år) som drömmer om att få fightas med en riktigt grov gädda på en årlig fiskehelg skulle åka till så skulle jag vara dig evigt tacksam

Blev lite sugen när jag läste om gäddsjön men tydligen så klev jag på en öm tå...

Kommentera

Varje sportfiskare får väl bestämma själv hur svårt de vill göra det för sig

Kommentera

Ursprungligen postat av RoBoT Visa inlägg
                  Old Firehand: Har suttit och lusläst dina fisketips på jobbet idag, du har en mycket bra sida med fins tips. Det tackar vi för! Nästa gång jag ska beställa woblers så blir det på din sida..

Om du skulle rekomendera mig ett ställe och tidpunkt på året i sverige (helst i dom mellersta delarna) som fyra halvgubbar (30år) som drömmer om att få fightas med en riktigt grov gädda på en årlig fiskehelg skulle åka till så skulle jag vara dig evigt tacksam

Blev lite sugen när jag läste om gäddsjön men tydligen så klev jag på en öm tå...
                  Hej Robin Wiklund; Du begär att jag ska ta ner solen åt dig och färga den grön med gula prickar på!

I mellersta delarna av Sverige har jag fiskat Gädda och Gös i Mälaren sedan 1946, i Stockholms, Södermanlands och Uppsala skärgårdar sedan 1952. Fick jag som idag välja ett större fiskeområde att fiska efter Stor Gädda i skulle jag nog koncentrera några dagar eller ännu bättre några veckor runt norra, östra, södra och västra Mörkö. Speciellt runt norra Mörkö smyger det säkerligen både 15+ och 20+ monstergäddor nere i djupet och väntar på den Gäddfiskare som kan läsa och memorera sina vatten och har förmåga att presentera sina jerkbaits, jiggar, skeddrag, spinnare och wobbler på ett effektivt och för monstergäddorna lockande sätt.

Sista veckan i april och de två första veckorna i maj brukar de Stora Gäddorna runt Mörkö vara nära stränderna i samband med leken. Sista veckan i maj är de på väg ut till de friliggande grynnorna eller redan där.

De tre första veckorna i september är Gäddorna extra aggressiva och håller fortfarande till runt grynnorna och de yttre strandbundna topografierna. Sista veckan i september och första veckan i oktober förflyttar sig Gäddorna närmare land och återfinns utmed uddar och i djupare vikar där vinden ligger på.

Att ange exakta platser där Gäddan hugger idag är som att berätta på vilken hylla i kylskåpet osten ligger. Riktigt bra "Hot Spots" är alltid färskvaror. Det bästa du kan göra är att gå in på www.trumman.com igen och klicka på bildarkivet för att bläddra bland mina bilder och 34 bästa Gäddfisketips.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Smart idé!

Tycker att det är en smart idé, hur oetiskt det än må vara.
                    Han som har detta företag lär ju tjäna stålar, på gäddor... =)

Kommentera

Old Firehand: Jag tackar dig för dina tips! Kanske blir det en resa till Mörkö i vår.. Solen kan sitta kvar där den är

Tavk / Robin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      304 visningar
                      0 gillar