Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av vestervall Visa inlägg
    Eller så är det en helt underbar inkörsport för att fiskeintresset skall öka ytterligare. Tänk om din första gädda vore en 10+. Jag tycker inte att tanken är helt fel om jag skall vara ärlig.

Jag kan ju även tillägga att jag inte hade varit intresserad av fiske efter ädelfisk om det inte fanns put & take sjöar, eftersom jag fiskar i sådana så ses jag tydligen som inte någon "seriös sportfiskare" tydligen enligt tidigare förståsigpåare.

Jag tycker det är löjligt att det här väcker så starka reaktioner faktiskt. Jag ställer mig på firehands sida.
    Om mina tre första gäddor vägde 10,11,12 kg skulle inte jag tycka det var roligt att få 3 kilos gäddor på det "vanliga" viset. Samma sak med ädelfilsk om jag fiska i ett put and take vatten med bara 4 kilos rengbågar. intresset skulle inte bli större snarare mindre när det inte längre är någon "sport" att få stor fisk.

Kommentera

P&T fisket efter regnbåge är inte riktigt jämförbart med den här varianten. Här minskar man ett naturligt bestånd med ryssja för att sedan flytta fiskarna till "gäddsjön". Något som för mig utgör det största problemet med det här förfarandet. Om nu någon ville roa sig med att odla upp gäddorna från yngel så skulle det vara en annan sak. Men det är ju förstås alldeles för kostsamt och tidskrävande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Mark Nordänger; Det innovativa ligger kanske på ett annat plan än att "dunka i meter på meter fullvuxna gäddor" som du beskriver det. Det är ju många Gäddfiskare som ännu inte fått chansen att tampas med en monstergädda på 13+ kilo och här bjuds ju chansen via välkända fiskeskribenter och fiskeguider att få göra detta under sakkunnig ledning. Låt tanken gå till de Gäddfiskare som inte har vare sig fysiska eller ekonomiska möjligheter att åka med båt och trailer landet runt för att hitta olika vattensystem och sjöar med "Hot Spots" där de riktigt Stora Gäddorna vistas och kan växa sig till monsterformat. En betydande del av Gäddfisket ligger ju i att få fightas med en urstark Gädda i monsterformat. Varifrån dessa Gäddor kommer är ganska ointressant för den som åker till "Gäddsjön" och fiskar.

"Inte i min bok" skriver du vidare. Tyvärr har jag aldrig fått chansen att läsa din bok om Gäddfiske, men jag söker gärna efter den i bokhandeln och på biblioteket om du kan ange boktitel och förlag....

Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Tycker inte att du alls har nån poäng, det du utvecklar nu är väl underförstått, att det finns sorgligt folk som gärna åker till en damm där en 100+ finns som nappgaranti, lika sorgligt som att köpa en fin fisk vid liv o haka på den i änden på ett tackel för att veva upp den. Sportfiske? Nej inte i min bok som förövrigt är ett uttryck som används för att beskriva ens åsikt, och inte alls en bokstavlig förklaring att jag skrivit en bok om fiske.
        Själv är jag student och har inte ekonomiska möjligheter att åka land och rike runt för att fiska efter monstergäddor, har aldrig fått nån gädda på 13 kilo, men att åka för att bara plocka ett rekord i en sjö med insatta sådana skulle aldrig falla mig in, då försvinner en av hörnstenarna i sportfiske för mig.
        Sen att det skulle vara ointressant för den som fiskar i gäddsjön vart fisken kommer ifrån kan jag förstå, för mig är det en person som antagligen inte kan eller bryr sig så mycket om sportfiske, en person som vill ha en fin gädda på bild och en historia och berätta för sina kompisar utan att behöva lägga ner nån tid, men sportfiske utan sport är inte sportfiske enligt mig.. Och det är det den här sidan handlar om va, sportfiske?
        Senast ändrad av snOrdanger; 2009-08-09, 00:54.

Kommentera

Snordanger.. Old firehand skojar lite med dig, när han pratar om böcker och förlag.

Han är kanske nordens bästa gäddfiskare som faktiskt har skrivit en bok om gäddfiske, Med många, många 10 klubbare på sitt samvete...

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
            Om mina tre första gäddor vägde 10,11,12 kg skulle inte jag tycka det var roligt att få 3 kilos gäddor på det "vanliga" viset. Samma sak med ädelfilsk om jag fiska i ett put and take vatten med bara 4 kilos rengbågar. intresset skulle inte bli större snarare mindre när det inte längre är någon "sport" att få stor fisk.
            Dert är ju knappast nappgaranti i P&T sjöarna heller, det händer att man kommer hem tomhänt.

OKej, vi är väl annorlunda. Men om jag skulla ta en på över tio till en början så skulle jag göra allt i min makt för att hitta dem i det vilda också.
            Med vänliga hälsningar
            Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
              Tycker inte att du alls har nån poäng, det du utvecklar nu är väl underförstått, att det finns sorgligt folk som gärna åker till en damm där en 100+ finns som nappgaranti, lika sorgligt som att köpa en fin fisk vid liv o haka på den i änden på ett tackel för att veva upp den. Sportfiske? Nej inte i min bok som förövrigt är ett uttryck som används för att beskriva ens åsikt, och inte alls en bokstavlig förklaring att jag skrivit en bok om fiske.
              Själv är jag student och har inte ekonomiska möjligheter att åka land och rike runt för att fiska efter monstergäddor, har aldrig fått nån gädda på 13 kilo, men att åka för att bara plocka ett rekord i en sjö med insatta sådana skulle aldrig falla mig in, då försvinner en av hörnstenarna i sportfiske för mig.
              Sen att det skulle vara ointressant för den som fiskar i gäddsjön vart fisken kommer ifrån kan jag förstå, för mig är det en person som antagligen inte kan eller bryr sig så mycket om sportfiske, en person som vill ha en fin gädda på bild och en historia och berätta för sina kompisar utan att behöva lägga ner nån tid, men sportfiske utan sport är inte sportfiske enligt mig.. Och det är det den här sidan handlar om va, sportfiske?
              Det här tycker jag är ett intressant fiskefilosofiskt dilemma... för (åtminstone jag) gör paralleller till andra "kända" vatten som antorpa, rögle dammar, sjöbodasjön, vänern, vättern, landösjön etc etc... listan kan göras lång... men, spelar det någon roll? Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?

Jag är nöjd med att fiska i norra bergstjärnen, ett vatten som säkert betraktas som ett skitvatten av 99% av fiskesnackarna då man inte landar några regfiskar där men som skänker mig den lugn och ro som jag behöver och som ger mig fina upplevelser. Förakta aldrig andra människors drömmar även om de liggger utanför dina egna ramar!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                Det här tycker jag är ett intressant fiskefilosofiskt dilemma... för (åtminstone jag) gör paralleller till andra "kända" vatten som antorpa, rögle dammar, sjöbodasjön, vänern, vättern, landösjön etc etc... listan kan göras lång... men, spelar det någon roll? Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?

Jag är nöjd med att fiska i norra bergstjärnen, ett vatten som säkert betraktas som ett skitvatten av 99% av fiskesnackarna då man inte landar några regfiskar där men som skänker mig den lugn och ro som jag behöver och som ger mig fina upplevelser. Förakta aldrig andra människors drömmar även om de liggger utanför dina egna ramar!
                men de vattnena är inte vatten med "stulna" fiskar.

Kommentera

Bra skrivet gäddjävel..

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg

Ja, det ligger ngt i vad du säger, men jag tror knappast att en seriös sportfiskare skulle vilja skryta om att han/hon tagit sitt pb i ett vatten där bara stora gäddor är isatta.Det är då häftigare att gäddan i ett naturligt vatten. Men Svensson är kanske beredd att pröjsa sina pengar på ett sånt här ställe.

Allt handlar bara om pengar.
                    Tur att gäddans bestånd är stabilt och att en sån här ide inte skadar det än iaf. Tycker att vi ska vara rädda om våra gäddor, hålla dem i samma vatten och utöva C&R, men att samtidigt taupp en matgädda då och då för den som tycker om.

Sen så väcker detta mycket uppståndelse bara för att det är gäddor. Som du nämnt så har vi flera fina exemplar av samma sorts vatten. Släpp i fisken i sjön, mäska och fånga rekordvikter. Tex Antorpa. Mäsk höjer helt klart de svenska rekorden, men jag tycker att det skulle vara häftigare att fånga en stor fisk som levt naturligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      men de vattnena är inte vatten med "stulna" fiskar.
                      Sant... men de är åtminstone lagligt utsatta, till skillnad från en del karpvatten exempelvis. (men, det är ju en helt annan diskussion som inte hör hemma i gäddsjötråden)

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
                      Ja, det ligger ngt i vad du säger, men jag tror knappast att en seriös sportfiskare skulle vilja skryta om att han/hon tagit sitt pb i ett vatten där bara stora gäddor är isatta.Det är då häftigare att gäddan i ett naturligt vatten. Men Svensson är kanske beredd att pröjsa sina pengar på ett sånt här ställe.
                      Det kan jag väl hålla med om. Men är det ens en "fråga" eller ett problem"? Får man regga fisk därifrån? Därom vet jag inget... just nu iaf.

Ursprungligen postat av _bagarn_ Visa inlägg
                      Bra skrivet gäddjävel..
                      Tackar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      321 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg minelab
                      av minelab

Startad av Moddifier, 2024-05-27, 20:04
                      1 svar
                      226 visningar