Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stefan "Trumman" Trumstedt har varit i Gäddsjön och nollat.

Kommentera

• Precis läst alla inlägg och jag personligen spenderar hellre 5 år på fånga dröm gäddan än fuska till mig priset... Det är som spela spel med fusk.

Kommentera

• Drömgäddorna i den pölen är nog lätt räknade annat än möjligtvis "nyanlända"..undrar förresten hur det funkar med leken? Merparten honor iom att enmetersgäddor är ipytsade..kan de av sina tynande reserver producera rom? Låt oss anta att många kan det. Inte kul att då ge ifrån sig så mycket iom romläggning..ännu mer utmärglad...och efter det svältkost..Igen..Klart taskigt läge..

Konstigt om man kollar länken till nämnda sjö..besökare..bara ser bilder på fiskare, båtar, spön osv..varför inga bilder på spöfångade gäddor? Inte en enda.De kryllar ju av 100-klubbare där...Är inte konditionen "presentabel" eller vad?
        Senast ändrad av Hemi; 2010-10-19, 11:36.

Kommentera

• Sätts det inte i betsesfisk till gäddorna? Det tror jag!
          // Didde

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg
            Bra skrivet där OFH tyvärr anser jag att detta forums j***a gnällkärringar med ett uppdrag förstör hela stämningen på forumet. Frågar man något så direkt får man en jävla massa onödiga kommentarer direkt "off-topic" om detta eviga tjat om C&R djurplåger etc. etc.
            Att det ska va så förbannat svårt att bara svara på en fråga kort, koncist och korrekt utan egna åsikter som för frågeställaren är helt orellevant. Med andra ord så borde alla put n´ take sjöar i sverige slopas och all artificiell odlig av fisk för utplantering avskaffas !

Hur kul är det att vara ett av 10000 örings yngel i en balja tror ni !
            Kanske numera bara är gädda som räknas som fisk i detta avlånga land krymt till ett sönderfiskat mälarområde !

"Hoppa på mig bara jag är laddad för att tjafsa en stund"
            Har suttit och läst alla kommentarer fram tills nu .. och NU kom den rätta , så nu slutar jag läsa , tack så mycket måste jag säga
            [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

• det är väl inte första gången den här sjön diskuteras.Med tanke på hur smala och storhuvade de gäddor de får i sjön är så tror inte jag fisken har det så bra som den hade haft om den fick simma kvar där den fiskades upp från början.Den sjön fungerar väl som någon reklamfabrik för de som vill sätta sina beten i munnen på en gädda med storlek.Tycker hela grejen känns dålig.Den är lika dålig som många av specimenfiskarna som hamnar i småländskan och svenskan. Fiskar som planterats in i småvatten som får växa sig stora där och sen fiskas upp och anmäls.Bara det att gäddsjön är ännu sämre då fisken inte verkar ha mat nog och dessutom ta fisken från vatten som redan är på nedgång med gäddan.Sen skiter jag i om så alla sveriges duktigaste gäddfiskare skulle sitta och talar gott om den sjön här.

Kommentera

• Att gäddorna håller dålig kondition får väl ses som att fisken "mår dåligt", har svårt att anpassa sig till ett nytt vatten. Alternativet är att det skulle vara ont om bytesfisk i sjön. Tror dock mer på det förstnämda. Gäddorna som sätts i, är som jag förstår det, större och därmed äldre individer, dessa fiskar har fått ett långsiktigt betende från det ursprungliga vatten dom levt i. Detta betende, i form av val av bytesfisk, jaktbeteende osv., har fisken säkerligen svårt att förändra på kort sikt.
                Ett rovdjur som vant sig med att jaga i en regnskog blir plötsligt tvunget att jaga på en savann eller tvärt om. Säger sig självt att det djuret får det svårt...

Kommentera

• Det stora problemet som jag ser det i Gäddsjön är att de inte har tagit gäddans populations dynamik i hänseende. Biomassan av gädda är vanligtvis inte särskilt hög i de flesta system och ligger på ungefär 3-10 kg/ha i vanliga sjöar. De begränsande faktorerna för antalet gäddor i ett naturligt system är många men i fallet där merparten av fisk kommer ifrån isättningar blir födotillgången snabbt en av de begränsade förutsättningarna. Sätter man i en biomassa vilken långt överstiger de naturliga nivåerna är det självklart att konkurrensen kommer öka med en försämrad tillväxt.

Kommentera

• Jag har nu bokat upp mig på 10 turer i gäddsjön 2011. Mitt mål med 2011 är att vinna meterligan på Fiskejournalen.

Sen jämförelsen med havsöring och gös i östersjön kan jag inte hålla med om. Östersjön är stor, och fisken sprider ut sig och hinner acklimatisera sig.

Men kan inte neka att det är är en smart idé av grundarna rent affärsmässigt. Dock vill jag personligen fånga min PB gädda i ett naturligt vatten.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cupid Visa inlägg
                      Precis läst alla inlägg och jag personligen spenderar hellre 5 år på fånga dröm gäddan än fuska till mig priset... Det är som spela spel med fusk.
                      Man KAN faktiskt både ha kakan och äta den. (läs: både fiska på riktigt efter en "äkta" rekordgädda och kul-fiska efter en stor)
                      http://teamgaddmuffins.blogg.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg minelab
                      av minelab

Startad av Moddifier, 2024-05-27, 20:04
                      1 svar
                      226 visningar