Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av BaraOscar Visa inlägg
    Jag håller med om att man troligen lyckas dåligt om man flyttar väl utvecklade fiskar från en sjö till en annan, missförstå mig inte.

Är det en egen teori det här med individens utveckling?

MVH

/O

Ja, mer eller mindre. Forsoker lagga ihop info fran olika kallor, bygga en "verklighet" som kanns sannolik?
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Herr SGK-ordförande; Från yngel till ett kilos vikt hos en Gädda åtgår det normalt 3-4 års tid. Sedan brukar det gå 2-3 års tid för varje kilos tillväxt. Ibland och under mycket goda förhållanden växer Gäddan något snabbare, men oftast långsammare. En Gädda med en vikt av 10 kilo kan vara 30-35 år gammal och i något enstaka fall som exempelvis i Vättern har det hänt att någon gädda uppnått 10 kilos vikt på 12-15 år.

Att förflytta Stora Gäddor från mycket Gäddrika vatten till mindre sjöar kan för många sportfiskare betyda en genväg till ett framgångsrikt Gäddfiske.

Visst finns det Gäddvatten med extremt Stora Gäddor som exempelvis Eriksberg utanför Karlshamn, men att få fiska efter monstergäddor i sådana vatten är få Gäddfiskare förunnat utan förblir för de flesta en livslång önskedröm...
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Intressant att du nämner Eriksberg, det finns ett vandringshinder där och jag har hört påstånden att man har spöfångat gäddor på utsidan och släppt in i Eriksbergsviken. Det förfarandet kan väl iallafall liknas vid gäddsjön?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jonas 37
        Varför kallar ni sjön för Gäddsjön? det riktiga namnet på sjön om man tittar på kartor är Mörtsjön.
        Tja, Jurassic Lake heter ju egentligen Lago Strobel så det är inget nytt.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
          Nu är jag ute på tunn is..
          Konstruerat, kommersialiserat trams.
          Varför spärrar man inte av en vik och släpper alla gäddor där?
          Har man inte gjort det i Eriksberg?

Kommentera

• Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
            samma som o fiska havsöring i edsviken o massa andra ställen, de planterar ju in små havsöringar

samma me put n take fiske... inget fel men fisk från gäddsjön kan ju inte räknas som PB
            Finns inga regler för PB, det är mer en personlig tävlan.
            Sen har vi borre rekordet, tagen i onaturlig damm och jag tror dessa var utplanterade illegalt.
            Ibland kan en onaturlig miljö skapa riktigt stora exemplar av vissa fiskarter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Nej, det är ett nätstaket som som spärrar av viken. Det går väl ner nån meter under vattenytan, i övrigt är det fri passage. Har varit framme och tittat på nätet, från utsidan.

Kommentera

• Kommer du ihåg om det var hög- eller lågvatten? Har för mig att nätet täcker utloppet helt vid lågvatten?
                Hursomhelst att flytta vuxna individer av vilda djur och växter är alltid svårare.

Kommentera

Kommer du ihåg om det var hög- eller lågvatten? Har för mig att nätet täcker utloppet helt vid lågvatten?
                  Hursomhelst att flytta vuxna individer av vilda djur och växter är alltid svårare.
                  Jag tror inte det. Snarare att nätet skulle hänga i luften vid extrem lågvatten. Som jag minns det hängde nätet i en wire över sundet. Men jag har bara varit där en gång och det är ju några år sen, då var det ivarjefall fri passage för fisken.

Kommentera

Tjenare McFire!

Kanske? Jag har i och för sig hört samma sak som KG påstår, fri passage.
                    För övrigt klandrar jag ingen som vill fiska i gäddsjön, däremot kommer inte jag att göra det.

Kommentera

• Mcfire, jag har nollat i Eriksberg. Hebbe drog dock en 11.5. Absolut inga vandringshinder for gaddan. De kan ga in och ut som i vilken annan vik som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg minelab
                      av minelab

Startad av Moddifier, 2024-05-27, 20:04
                      1 svar
                      226 visningar