Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av BaraOscar Visa inlägg
    Det där med Robinson fattar jag inte eftersom jag inte tror någon vet hur det ligger till med bytesfisk i sjön, inkluderat smågädda. Troligt är att de är dåligt anpassade för att jaga i sjön helt enkelt.

Självklart är de selekterade för den miljö de kommer ifrån, de individer som råkar passa bäst överlever och för sin avkomma vidare vilket gör att de troligt passar dåligt i ett helt nytt habitat. Det jag har svårt att tro är att det handlar om att en individ utvecklats och bygger upp förutsättningar av sig själv och att individen anpassar sig efter sin miljö. Att denna då då framgångsrika och av sig själv utvecklade individ skulle bli helt lamslagen av ny miljö talar liksom lite emot sig själv tycker jag om den nu är så duktig på att lära sig. Som sagt jag blir gärna övertalad eftersom man liksom vill tro att en gammelgädda har massor av list men man har ju tyvärr evolutionsläran inbankad i sin egen trånga hjärna.

Du får gärna utveckla varför det skulle vara svårare att få större individer från en annan sjö att överleva. Jag tror snarare tvärtom eftersom de mindre individerna som har sämre förutsättningar på grund av sin genetiska bakgrund lätt blir byte för större individer

Övertala mig.

/O
    Av filmerna framgår att det handlar om en näringsfattig sjö med låg produktion, några få kg per hektar.Alldeles för låg produktion för att föda ett stort antal 100-klubbare.(Lätt att göra uppskattningar vad det gäller sjöar produktion och hur mycket gäddor måste äta för att öka i vikt.) Enda chansen skulle vara kannibalism om det hela tiden tillförs nya "ätbara" gäddor Sååå..eftersom de inte kommer att få i sig tillräckligt med mat måste de likt Robinsondeltagarna tära på den egna reserven..fettreserven först och när den är slut muskelmassan..Alltså oundvikligen magrare och magrare..Det kan inte gå på något annat sätt under de förutsättningarna, helt omöjligt

På gäddsjögäddorna syns det tydlig, stor skalle och mager kropp.. Slipsar..På Robinsondelagarna syns revbenen..Betecknande att det som David mycket riktigt påpekar hela tiden pratas om längder från sjön men vikten mörkas..LITE konstigt att om nu gäddor över 100 cm och mer tas i parti och minut ingen vikt nämns..

Vad det gäller större viltfångade individers anpassningsförmåga att trivas och öka i vikt vid totala omflyttningar är mindre än ungdjurs går jag på "fingerstoppskänsla"..Det är vad jag TROR erfarenhetsmässigt efter att haft många djur i fångenskap, främst reptiler och fiskar och naturligtvis läst en del..

Kan väl tillägga att jag själv haft liknande ideer redan för många decennier fast i mindre skala att pyttsa i några 6-7 kgs-gäddor i ett begränsat vatten (Skogsjö 2-3 hektar) för tillväxt ..men fick då som nu inte ihop det, hur det skulle funka med käket..För knöligt med den nödvändiga "matningen"
    Senast ändrad av Hemi; 2009-11-09, 15:20.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jonas 37
      Varför kallar ni sjön för Gäddsjön? det riktiga namnet på sjön om man tittar på kartor är Mörtsjön.
      Det skulle vara intressant att veta exakt vilken sjö det handlar om. Länstyrelse n i aktuellt län har kanske publicerat någon rapport om sjön gällande näringsinnehåll och befintligt fiskbestånd etc.

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

http://www.dittfiske.se/Klicka_har_f...iskevatten.asp

Titta på den lilla kartan över sjön och jämför med denna sjö i nästa länk.

Klicka på nr 2 Mörtsjö Finspång. Visst är det väl samma sjö?

Utan tvivel..!

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
          Utan tvivel..!

//Abel
          Japp.

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

http://www.dittfiske.se/Klicka_har_f...iskevatten.asp

Titta på den lilla kartan över sjön och jämför med denna sjö i nästa länk.

Klicka på nr 2 Mörtsjö Finspång. Visst är det väl samma sjö?
            Det är samma sjö på bilderna. Zooma in på deras karta så ser du också att det står Skiren upp till höger. Det gör det även på den i Finspång.. Så det är ju MÖRTSJÖN dom själva döpt om till GÄDDSJÖN på sin karta.

Såg även detta på forumet..
            Ursprungligen postat av slaffs Visa inlägg
            Har provat en hel del små skogssjöar runt Finspång i sommar och hittat en del fina vatten. Så tänkte fortsätta på samma bana, och är ute efter små sjöar/gölar som inte många fiskar i vanligtvis . Tänkte om du hade nåt "hemligt" tips att dela med dej av. PM kanske
            Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
            Ehhh... Nja, Fiskar väldigt sällan i småsjöar häromkring. Blir lite ismete på sin höjd när isen bär. Så tyvär kan jag nog inte bidra med så mycke... Mörtsjön i brevens alias gäddsjön .

Hur gör dom med alla anslutande sjöar "5st" som rinner där ?
            Senast ändrad av Micke84; 2009-11-09, 18:47.

Kommentera

• Någon skrev något i stil med minsta motståndets lag. .Jag kan tycka att det finns en poäng med köpe vatten som håller gott om fisk för de som är beredda att betala för det. Mer om det senare. Jag har fiskat en del i blekinge denna sommaren och hösten med vad jag tycker ganska dåliga resultat. (Jo det kan bero på mig). Blekinge bankas ganska hårt av alla fiskeresor dit med fler och fler guider. Guiderna är väldigt duktiga på att hitta fisk vilket om inte annat inlägg i olika debatter här på forumet visar. Denna kunskap används flera dagar varje vecka av många gäster. Detta sliter hårdare på ett vatten än om alla får skaffa kunskapen själva vilket är en jobbig och tidskrävande uppgift.
              Tillbaka till tråden. Det finns en poäng med köpevatten för de som inte är intresserade av fisket i sig utan bara av att dra upp fisk, Etiskt eller inte. Det skulle eventuellt innebära att trycktet på bra naturliga vatten minskar.

ola

Kommentera

• Ursprungligen postat av BaraOscar Visa inlägg
                Hej DavidL

Vad bygger du dessa påståenden på, att gäddan föds förutsättningslöst och sedan skaffar sig erfarenheter och referenser i ett speciellt habitat, låter som du pratar om primater här. Det lilla jag läst och kunnat hitta i ämnet kring dessa ganska enkla predatorer handlar om yttre förutsättningar och medfödda genetiska egenskaper (och tur förstås) för att individen skall bli en "lyckad" långlivad predator. Har aldrig hört talas om forskning som säger att furageringen utvecklas och förädlas med erfarenheter och referenser hos enklare fiskar men jag blir hemskt gärna rättad.

Jag lägger inga personliga värderingar kring detta med Gäddsjön mer än att jag tycker det är ett märkligt sätt att styra naturen och än märkligare att förstå tjusningen med att "sportfiska" i en anlagd miljö.

Vänligen

/Oscar
                En gadda har sett likadan ut i valdigt manga ar. Den ligger i bakhall, och gor en kort attack, overaskar sitt byte. Med ett stort gap kan den livnara sig pa det mesta som ror sig i och kring vattnet.

Ynglet klacks forutsattningslost, och ar i borjan valdigt nyfiken. Skaffar sig erfarenheter genom att hugga pa allt. Darfor ar rasselkulor, skrikfarger, kraftiga rorelser bra for mangd.
                Efter nagra ar har den gjort sa manga erfarenheter att den anpassar sig efter det den lever bast pa.
                Kan vara att ta stora braxar i en grund lerig skargardsvik, eller att ta sma siklojor i frivattnet i extremt klart vatten, ankungar i en grund slattsjo, eller nagot helt annat?
                Drar man en paralell till oss sjalva blir vi mer och mer vanedjur ju aldre vi blir, mer och mer rutiner. Nyfikenheten dampas, man gar oftast i gamla upptrampade spar.

Sa rycks man bort fran den varld man vant sig vid, anpassat sig till? Och kastas in i en annan, dar helt andra regler galler?

Har last om exempel i europa, dar stora gaddar flyttats fran P&T vatten, till andra vatten. Utan undantag magrar dom, och ofta dor. (inte bara pga mindre mat) Exempel med bra vatten, som haller grov gadda, men som vuxit naturligt i vattnet.

Annan art: Men den storsta karpen som nagonsinn fangats i storedam? 22,?kg. Flyttades till henrikstorpsjon. Halverade sin vikt under en sommar. (storedamskarpar ar inga boliebukar). Levt pa en plats i 100ar, och kastas i nagon annan stans.. Fangades igen och sattes tillbaka i storedam, okade till ca 16kg, men kom aldrig i narheten av sitt fornstora jag..
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ja vad ska man säga om denna sjön ? vill man slå längdrekord så ska man fiska här, men vill man ha någe tungt så får man nog åka till någe annan sjö,de fanns ju inte en enda gädda som såg bra ut i filmen bara stora skallar nä inget för mig .
                  Vattnet e alltid blött

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    En gadda har sett likadan ut i valdigt manga ar. Den ligger i bakhall, och gor en kort attack, overaskar sitt byte. Med ett stort gap kan den livnara sig pa det mesta som ror sig i och kring vattnet.

Ynglet klacks forutsattningslost, och ar i borjan valdigt nyfiken. Skaffar sig erfarenheter genom att hugga pa allt. Darfor ar rasselkulor, skrikfarger, kraftiga rorelser bra for mangd.
                    Efter nagra ar har den gjort sa manga erfarenheter att den anpassar sig efter det den lever bast pa.
                    Kan vara att ta stora braxar i en grund lerig skargardsvik, eller att ta sma siklojor i frivattnet i extremt klart vatten, ankungar i en grund slattsjo, eller nagot helt annat?
                    Drar man en paralell till oss sjalva blir vi mer och mer vanedjur ju aldre vi blir, mer och mer rutiner. Nyfikenheten dampas, man gar oftast i gamla upptrampade spar.

Sa rycks man bort fran den varld man vant sig vid, anpassat sig till? Och kastas in i en annan, dar helt andra regler galler?

Har last om exempel i europa, dar stora gaddar flyttats fran P&T vatten, till andra vatten. Utan undantag magrar dom, och ofta dor. (inte bara pga mindre mat) Exempel med bra vatten, som haller grov gadda, men som vuxit naturligt i vattnet.

Annan art: Men den storsta karpen som nagonsinn fangats i storedam? 22,?kg. Flyttades till henrikstorpsjon. Halverade sin vikt under en sommar. (storedamskarpar ar inga boliebukar). Levt pa en plats i 100ar, och kastas i nagon annan stans.. Fangades igen och sattes tillbaka i storedam, okade till ca 16kg, men kom aldrig i narheten av sitt fornstora jag..
                    Jag håller med om att man troligen lyckas dåligt om man flyttar väl utvecklade fiskar från en sjö till en annan, missförstå mig inte.

Är det en egen teori det här med individens utveckling?

MVH

/O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

• Ursprungligen postat av Micke84 Visa inlägg
                      Det är samma sjö på bilderna. Zooma in på deras karta så ser du också att det står Skiren upp till höger. Det gör det även på den i Finspång.. Så det är ju MÖRTSJÖN dom själva döpt om till GÄDDSJÖN på sin karta.

Såg även detta på forumet..

Hur gör dom med alla anslutande sjöar "5st" som rinner där ?
                      Det är som sagt "Gäddsjön" ni hittat. Jag bor knappt 1,5 mil därifrån. Måste fan åka/gå dit nån gång och kika, Är väll garanterat bomad väg in men man kan ju gå ifrån olåsta vägar.
                      Jag jobbar på grannfastigheten till ägaren av sjön och hört om det här i snart 2 år. det gick rykten att dom skulle matas med rengnbåge när dom första planterades ut. Men det vete fan om man tittar på filmen?. Kanske vart dyrt?
                      Är lite orolig att det plockas gädda ur sottern och planteras ut i gäddsjön. Finns en yrkesfiskar jävel där och avståndet är ju bekvämt....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      321 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg minelab
                      av minelab

Startad av Moddifier, 2024-05-27, 20:04
                      1 svar
                      226 visningar