nordic-sea-angling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nordic-sea-angling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
    Hej Jan!

Hoppas att allt är bra. Hur kan man ha så lite sjövett att man går ut i sånt väder "jag hörde också om det med tyskarna" det är för mig helt obegripligt. Om vädret ser dåligt ut eller det ligger oväder en bit bort så får man rekomendera alla att fiska närmare och på säkra platser. Bryter folk mot campens regler så får dom väl fiska från land resten av sin vistelse på havöysund. Det är samma med alkohol vilket årligen också orsakar många drukningsolyckor.
    Hej Patrik!
    Det som skrämmer mig väldigt mycket, är att spesiellt tyskarna inte har någon som helst respekt för havet.vi har många många exempel på detta.Mieko fishing (som var här nyligen ) gick inte ut på havet när det blåste över frisk bris,kloka killar...
    Det är jättesvårt att diskutera detta ämne, då man lätt kan bli utpekad som rasist, men faktum är att vi i Norge varje år har en massa tyskar som omkommer, Dom saknar totalt respekt för havet.har pratat med andra fiskecamper i Norge och alla säger samma sak,Tyskar vill vi helst inte ha...Man ska ju inte dra alla över en kam,men jag konstaterar faktum...
    Vi startar upp nu i Juni,och jag känner redan att jag kommer att sova lite dåligt när våra gäster är ute i dåligt väder...spesiellt om det är tyskar...
    Jag satsar på den svenska marknaden, dels för att jag själv är svensk, men också för att svenskarna är så j......trevliga! och så förstår man vad dom säger...
    Varma hälsningar
    Jan-Eric Bengtsson

Kommentera

Ja det är viktigt med bra båtar. Det är många norska campägare som inte förstått det. De tror att turister nöjer sig med nån liten rank eka, som hyrs ut per timme för att dra upp några steksejar utanför campen. Och för folk som inte är lika fanatiska som jag så är det säkert tillräckligt. Men sen kommer det tyska landkrabbor som fyller den lilla båten med fyra storvuxna gubbar och ger sig ut i meterhöga vågor.

Svenskägda camper har rejäla båtar allihop, vad jag sett. Wildwater, Nordic Sea Angling, Nordnatur, och nu Myrfjord. Det finns väl även norskägda camper med bra båtar, men de är i minioritet. Saltströmmen är en, Nordkapp en annan. Finns säkert fler.

Själv är jag finvädersfiskare här hemma i Sverige, jag går inte gärna ut på havet om det blåser mer än 5 m/s. Men när man väl kommit iväg till Norge vill man inte gärna sitta på land för att det blåser lite. Då brukar jag försöka hitta lä och anpassa fisket efter rådande förhållanden. Är det något bra fiske inne i själva Myrfjord eller är det förbjudet pga fiskodlingarna? Eller ska man promenera de tre kilometrarna till Havösund och fiska spätta från kajen? Såg på deras blogg att NSA-folket gjorde det när de blev inblåsta häromdagen.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av jebben2 Visa inlägg
        Hej Patrik!
        Det som skrämmer mig väldigt mycket, är att spesiellt tyskarna inte har någon som helst respekt för havet.vi har många många exempel på detta.Mieko fishing (som var här nyligen ) gick inte ut på havet när det blåste över frisk bris,kloka killar...
        Det är jättesvårt att diskutera detta ämne, då man lätt kan bli utpekad som rasist, men faktum är att vi i Norge varje år har en massa tyskar som omkommer, Dom saknar totalt respekt för havet.har pratat med andra fiskecamper i Norge och alla säger samma sak,Tyskar vill vi helst inte ha...Man ska ju inte dra alla över en kam,men jag konstaterar faktum...
        Vi startar upp nu i Juni,och jag känner redan att jag kommer att sova lite dåligt när våra gäster är ute i dåligt väder...spesiellt om det är tyskar...
        Jag satsar på den svenska marknaden, dels för att jag själv är svensk, men också för att svenskarna är så j......trevliga! och så förstår man vad dom säger...
        Varma hälsningar
        Jan-Eric Bengtsson

Har också hört det från många personer. Och jag tycker inte att man kan bli kallad rasist för det om man öppnar en fiskecamp så det sista man vill ha är olyckor. Att sätta upp några enkla regler är absolut inte fel man kan inte riskera livet för en fisk. Förra året på Söröya var vi inblåsta 1 hel vecka. Man måste veta att när man bokar en havsfiskeresa så finns chansen att man kan bli inblåst. Man kan inte räkna allt i pengar som vissa gör.
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ja känns som bra marknadsföring eftersom tyskland har ca 85 miljoner invånare så kan jag tänka mig att ni har rätt mycket av er inkomst därifrån ( jag är själv tysk). Känns ju inte så kul att läsa eftersom jag själv är sportfiskare och sen 5 år har upptäckt underbara Norge och är stamgäst på Nordic Sea Angling. Skulle ju kunna gämnföras med svenska på autobahn eller? Men detta är ju inget vi Tyskar skulle göra en stor sak av för vi respekterar alla som dom är och jag önskar dig och din kamp lycka till hoppas mina landsmän trots din inställning till dom blir nöjda.Mvh Michael.Hagen (Tysken)

Kommentera

Hej Fisherman!
            Ja,dina iaktagelser stämmer väldigt väldigt bra,västanvind är inte bra i våran fjord...poker behöver du inte spela då vi kommer att ha ett dvd-bibliotek i fjorden...
            Mieko fishing team som var här för några dagar sedan hadde problem den första dagen, när dom skulle köra en av deras medsläpta båtar in till Myrfjorden,Båten var av den lilla typen och ej en av våra båtar. Våra båtar är 23 fot och väldigt sjösäkra.Det sista jag vill, är ju att våra gäster omkommer på havet och jag har tänkt både 1 och 2 gånger innan jag startade med detta...som "gammal" fiskare så känner jag havet väldigt gott här uppe och jag kommer att sätta säkerheten i fokus när vi startar för fullt i Juni. Men en fråga jag ställer mig är,kan jag ta båtnycklarna från folk som har hyrt en av våra båtar när väderrapporten är dålig? Kommer folk att kräva båthyran tillbaka om jag hindrar dom? Kan jag skriva in det i kontraktet? Jag betalar gärna tillbaka pengarna om jag hindrar någon att omkomma...vi har väldiga problem med speciellt tyskar (jag är inte rasist) som kommer till Norge och går ut i vilket väder som helst,många tyskar omkommer varje år i Norge. 2 tyskar är redan omkommna i år ,och förra året var det många tyskar som gick den kalla döden i möte...vi hadde en "nästanolycka" för en vecka sedan då 2 tyskar (självklart) körde in i det värsta havsområde där inte en gång erfarna yrkesfiskare går in, utanför Ingöy, grabbarna från Mieko fishing hittade båten på natten och tog bilder av den förlista båten.Gasen i båten stod på full gas då vi tog den upp på varvet i Havöysund...du kan se den på deras blogg, Dom 2 tyskarna blev räddade av folk som såg olyckan från land,och hadde dom inte tittat dit just då så hadde dom inte levt idag Jag tar säkerheten väldigt allvarligt,jag har bla ordnat ett möte 26/5 med dom nya aktörerna i Finnmark där räddningsselskapet,polisen,Nordic sea angling,Ingöy sjöhus och andra kommer.Jag tror att information är väldigt viktigt för våra gäster,men frågan är om dom bryr sig om det? vi har ju betalat...
            Tillbaka till dina funderingar om vädret...om dom meddelar att det ska bli väldigt dåligt väder (västanvind), så kan man ju köra in båten till Havøysund dagen innan och fiska på östsidan,men av erfarenhet kan jag säga att om man inte kan fiska från Myrfjord så är det inte så kul att fiska över huvudtaget på havet...vi har nu beställt ett spårningssystem där vi kan följa med var ni går via internet,vi ser det inte som en övervakning men mera som en säkerhet för våra gäster.Jag hoppas också att våra gäster fiskar tilsammans med våra båtar så att man kan hjälpa varandra om det uppstår problem.
            Vi önskar dig välkommen till Myrfjord
            Jan-Eric & Claudine
            Det går säkert att skriva in i kontraktet. Ska väl inte vara så omöjligt att ha en regel om att när det t ex blåser eller är risk för mer än 10 sekundmeter så får man inte gå utomskärs..Dessutom, vill man inte ha en viss kundkategori är det väl bara att inte boka in kunderna ifråga?
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Det går säkert att skriva in i kontraktet. Ska väl inte vara så omöjligt att ha en regel om att när det t ex blåser eller är risk för mer än 10 sekundmeter så får man inte gå utomskärs..Dessutom, vill man inte ha en viss kundkategori är det väl bara att inte boka in kunderna ifråga?
              Utomskärs tror jag inte är så vanligt att man fiskar där uppe, inte ens vid finväder. Skulle vara på djupkanterna norr om Ingöy i så fall, Norges blåsigaste plats. Jag tror man kan fiska sej och hälleflundra utanför Myrfjord och upp mot västra inloppet till Havöysund även om det blåser 15 sekundmeter nordost. Men inte 8 vid sekundmeter nordväst, då blir vågorna för stora. Jan-Eric vet förstås bäst i frågan, jag bara spekulerar.
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av smygefisketeam Visa inlägg
                Ja känns som bra marknadsföring eftersom tyskland har ca 85 miljoner invånare så kan jag tänka mig att ni har rätt mycket av er inkomst därifrån ( jag är själv tysk). Känns ju inte så kul att läsa eftersom jag själv är sportfiskare och sen 5 år har upptäckt underbara Norge och är stamgäst på Nordic Sea Angling. Skulle ju kunna gämnföras med svenska på autobahn eller? Men detta är ju inget vi Tyskar skulle göra en stor sak av för vi respekterar alla som dom är och jag önskar dig och din kamp lycka till hoppas mina landsmän trots din inställning till dom blir nöjda.Mvh Michael.Hagen (Tysken)
                Hej Michael...
                Just nu är jag väldigt upprörd,förbannad och frustrerad...
                Jag bara inte fattar att vissa folk inte lyssnar på oss,jag kommer att sova dåligt i sommar...jag blir så förbannad, att jag har lust att sluta med båtarna innan jag har börjat...
                du får säga vad du vill,men vissa folk fattar inte...hur kan man gå ut på havet när en yrkesfiskare som har fiskat hela sitt liv och har en väldigt god erfarenhet av havet säger nej?olyckan för 3 dagar sedan är bara en av många,vi har haft 4 olyckor med tyskar i år,och sesongen har inte börjat än...2 döda, du kan läsa här: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6594130 ,förra året gick det en god del tyskar...4 på en gång, och han som hyrde ut båtarna har det inte så lätt idag... .min kompis sa att det var dåligt väder,men ....idioterna gick ut med båten ändå, i storm..trots varningarna.....jag har nu skrivit in i kontraktet att jag kan hindra folk att gå ut på havet om det är fara för deras liv.själv har jag varit yrkesfiskare i 16 år och har upplevt många farliga situationer på havet, jag sover inte gott när jag tänker på det...jag vet vad jag snackar om...
                Pratade med Torleif på ingöy sjöhus som hyr ut båtarna och han var inte glad....att dom inte fattar! han sa till dom att inte gå ut,dom skiter fullständigt i hans råd.
                vad är det med mentaliteten till dessa folk? är dom inte rädda för sitt eget liv? tänker dom inte på sina familjer? jag bara undrar...
                jag blir bara så ledsen och förbannad över deras beteende,att dom inte fattar....en snaps för varje fisk gör ju inte saken bättre... kan du förklara för mig varför tyskarna inte lyssnar på våra råd? jag blir bara så ledsen och frustrerad, jag har verkligen inget mot tyskar som folk, men att dom ignorerar totalt våran erfarenhet som fiskare och faran på havet är för mig oförstående. denna mentaliteten kan jag inte med...,varför skiter dom i våra råd? alla andra lyssnar ju och fiskar inte,men tyskarna bara skiter i allt...jag är förbannad....vill gärna att du förklarar mentaliteten till ditt moderfolk...
                läs min blogg...jag tar väldigt seriöst på säkerheten till våra gäster,och jag kommer i fortsättningen inte tillåta vad som helst,om jag så måste tillkalla polis för att ta nycklarna till båtarna.
                Jag förstår att detta är dålig reklam för mig(i Tyskland),men kan jag rädda några liv så är jag nöjd...
                Jag önskar dig hjärtligt välkommen till Myrfjord fiske & Overnatting ,vi tar allvarlig på säkerheten till våra gäster!
                med vänliga fiskehälsningar
                Jan-Eric Bengtsson

Kommentera

Trist med olyckor. Vad var det som hände vid Ingöy nu senast? Kom någon till skada?
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
                    Trist med olyckor. Vad var det som hände vid Ingöy nu senast? Kom någon till skada?
                    Dom körde helt enkelt upp på ett skär och blev stående i 6 timmar innan dom kom loss,dom hadde fått sträng besked att inte gå in i detta område i skitvädret som rasade,men det är som att tala för döva öron!

Kommentera

Dom körde helt enkelt upp på ett skär och blev stående i 6 timmar innan dom kom loss,dom hadde fått sträng besked att inte gå in i detta område i skitvädret som rasade,men det är som att tala för döva öron!
                      Om ingen kom till skada är det ju nästan lite komiskt, en lärorik upplevelse. Men båten lär väl ha tagit stryk.
                      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                      0 svar
                      172 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alfons74  
                      Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                      1 svar
                      304 visningar
                      0 gillar