Tips på vattendrag inför 1-veckas ensamresa i vår. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på vattendrag inför 1-veckas ensamresa i vår.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på vattendrag inför 1-veckas ensamresa i vår.

Hej

Jag har börjat planera för en veckas ensamfiske i vår, slutet av april till slutet av maj. Tanken är att ta med ett enmans-tält och vara ute ca en vecka.

Det jag behöver tips på är bra vattendrag(åar och älvar) som håller bra med fisk. Eftersom jag reser själv är det bra om det är relativt enkelt att ta sig fram ett par tre mil.

Skulle gärna fiska t ex. Abborre, öring, röding mm, men vet ni ett vatten som endast håller bra med abborre så är de tipsen också väldigt välkomna. Spinnfiskar och hinner nog inte lära mig att kasta med fluga.

Skippar norraste Sverige då jag åker själv, men tänker mig från blekingetrakten och upp i höjdled med Sundsvall.

Tack på förhand
    /Henrik

Vet tyvärr inget vatten som är bra men runt Sälen är det väldigt fint i varje fall! Finns även öring å harr.

Kommentera

Tack Filip!

Förresten alla, funkar det att kasta med bombarda i älvar och åar? Helt novis på det området.

/H

Kommentera

Jag skulle säga att du behöver komma lite längre upp än Sundsvall för att få rödingen. Är det strömmande vattnet viktigt? i Jämtland kan du hitta många fina vatten, från lugna tjärnar till strida strömmar. Till Östersund är det bara 55 mil från Sumpan, lika långt som till Blekinge ungefär.

Kommentera

Tjena Lozz

Tack för svaret Lozz.
          Jag kan nöja mig med öring, abborre . Jag har precis börjat reka och har ännu så länge rätt dålig koll. Har mest fiskat abborre, gädda och lite gös.
          Det viktiga är att hitta en sträcka, eller platser som är hyggligt lättillgängliga med inte allför strida strömmar eftersom jag reser själv. Får gärna vara tjärnar, åar, älvar. Ska försöka hålla datumet öppet så att jag kan pricka in en vecka med hyggligt stabilt väder.
          /Henrik

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Jag skulle säga att du behöver komma lite längre upp än Sundsvall för att få rödingen. Är det strömmande vattnet viktigt? i Jämtland kan du hitta många fina vatten, från lugna tjärnar till strida strömmar. Till Östersund är det bara 55 mil från Sumpan, lika långt som till Blekinge ungefär.

Kommentera

Revsundssjön, Gällö. Mycket abborre och gädda, fin öring i sjön också. Vi har brukat köra 2 turer dit/år. Sommar för abborre och höst för gädda och öring. Stor abborre i sjön.

Kommentera

Jag kan tipsa om runt fulufjället och runt dom trakterna min mormor Bor där. kan ta röding öring och fet abborre. Har själv tagit stor bäcköring mm många ställen som inte blivit fiskade på år. Några bra ställen är getsjön några som rodde drag där en natt fick med sig en hink! med öring var. dom enda jag tror fiskar där är några Gubbar och ibland turister
              Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

A men tusen tack grabbar! Fina tips. Östersund är ju lättare att ta sig till och sen ner mot Gällö. Har ingen bil så det blir tåg/buss.

/Henrik

Kommentera

....Okej stockholmare nu skall ni få lära er något.
                  1. Man åker inte å fiskar i jämtland i april-maj - om man inte är intresserad av isfiske.
                  2. Det går inte liksom att åka på fiskesemester i jämtland utan bil - om man inte är jävulskt tät så man tar taxi till fiskevattnen/eller jävligt fitt så man ids cyckla milen det är från centralorten, Östersund dit tåget går, till fiskevattnen. Lycka till!
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Just... isen släpper nog redan i slutet av april, början av mig i jämtlandsfjällen, men i den vårfloden som blir är det inte fiskbart i åar och älvar förrän kanske början av juni.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                    0 svar
                    172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alfons74  
                    Startad av Uffe38, 2024-05-20, 13:23
                    1 svar
                    304 visningar
                    0 gillar