Vinn ett ex av Fiske - En Livsstil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinn ett ex av Fiske - En Livsstil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinn ett ex av Fiske - En Livsstil

Fiske – En Livsstil, tävling

Nu har du chansen att vinna ett exemplar av vår film "Fiske - En Livsstil"

Click image for larger version

Name:	159ad6d11f27d2c3dffd9ba67e94aba7.jpg
Views:	2
Size:	345,8 KB
ID:	1808705

Tävlingen går ut på att du i denna tråden ska skriva om vad du tycker är det bästa med fiske.

För att vinna bör du skriva med lite inlevelse.

Om en månad, den 12:e februari 2012, kommer en vinnare utses av oss.

Vinnaren får ett helt gratis exemplar av vår film hemskickat.

Vill du köpa den redan nu? Surfa in på www.cwf.se

Mer om filmen

Vi började spela in filmen när vi gick på gymnasiet och till en början hade vi inte tänkt ta projektet så långt som vi har gjort.

Allt eftersom vi spelade in filmen växte fiskeintresset, så väl som intresset för att göra en så bra produktion som möjligt. Ingen av oss hade tidigare redigerat eller spelat in film och vi såg projektet som en stor utmaning. Vi ville att vår film skulle locka fler människor till fisket och dess fantastiska charm. Förutom sponsring från BIOS med fiskeutrustning till filmen har vi gjort hela produktionen på egen hand. Allt från att lära sig hur man redigerar film, till att fånga ögonblickets känsla med hjälp av rätt musik och att filma vid rätt tillfälle.

Filmproduktionen har tagit mer än två år att färdigställa och vi har jobbat stenhårt med filmen på vår fritid.

Filmen fångar hur enkelt det är att njuta av dagen från ekan. Vi visar vilka tekniker vi föredrar vid vår-, höst-, och sommarfiske. Filmen passar alla, erfaren som nybörjare.

Filmen är fullmatad med humor, spänning och glädje. Följ med oss på vår fiskeresa från sjöarna i Småland till Blekinges gäddkust. Fiskeresan avslutas med en verklig drömgädda.

Fiske - En Livsstil är den perfekta presenten till dig själv eller din bästa vän. Sätt dig bekvämt och se hur det är att ha fiske som en livsstil.

Filmen finns att köpa på vår hemsida: www.cwf.se Här kan du även läsa mer om filmen och om oss.

Du kan även följa oss på bloggen

Med vänliga hälsningar

Elias, Olof & Alexander – Clearwater Fishing Team

Har just sett den, well done boys
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jahapp... Första bidraget;

Det bästa med gäddfiske är när man fiskar riktigt grunt under vårfisket och man ser en stor gäddsida som suddar bort bilden av betet man nyss hade på näthinnan. Strax efter det sätter man in mothugget och svaret är som ett bottennapp =)

Kommentera

Ser ju riktigt trevligt ut gubbs!

Det som jag tycker allra bäst om med fisket är när man har ansträngt sig och anpassat sig och fisket efter dag och tid och helt plötsligt få betalt i ett rejält hugg, och att man får känna de goa knyckarna i andra änden på linan. Det som sätter pricken över i:et vid ett sådant tillfälle är givetvis en lyckad återutsättning och att få se firren simma ner i djupet igen. MUMMA!!

Kommentera

Det bästa med Gäddfiske är när man ytfiskar och det blåser ute. Man ser inte fisken komma. Man får alltid en liten hjärtattack varje gång det händer. Speciellt om fisken kommer flygande upp i luften som en misil.

Dåligt bidrag kanske, men är man ytfiskare så finns det ju inte mycket som slår ett hugg från ingenstans. Fan vad jag längtar till våren.

Kommentera

Det bästa med fiske är det meditativa tillstånd som infinner sig och som eskalerar i en fångst. Detta har enligt forskning en stressreducering på vårt sinne samt att det får oss att växa som människor. Jag tycker fortfarande det är konstigt att det inte är en förmånsgivande sport. De flesta företag erbjuder sina anställda på ett så kallat friskvårdsprogram där till och med golf är godkänt men alltså inte sportfisket.

Anders

Kommentera

Här kommer mitt lilla bidrag till eran tävling.

När vinterns mörka timmar äntligen har rullat förbi kan man med förtjusning börja sitt drömmande om monster hugget. I tankarna om drömgäddan gör man sig i ordning tidigt på morgonen för att senare komma ner till vattnet där man planerat dagens fiske. Väl på plats får man beskåda en spegelblank sjö med fågelkvitter och en sol som sakta smyger sig upp över horisonten. Man slänger ut betet och njuter av lugn. Några sekunder senare byts lugnet ut mot ett spektakulärt hugg och full adrenalin! Hur kan man inte gilla att gäddfiska är för mig ett under! Sen att göra det hela ett snäpp bättre är att få se madammen simma tillbaka ner i djupet för att senare någon gång få stifta bekantskapen igen.

Skit fiske grabbar! Kul att ni blev frälst i fiske.

editera lite i texten. Va ju riktigt jävla risig
              Senast ändrad av Gimlan; 2012-01-16, 14:35.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ja, fiske är en livsstil

Fjällfisket var mitt andningshål, min årliga återfödelse. Expeditionerna ägde livscyklar liknande dagsländornas. De hade år av utvecklingsstadier under vattenytan fram till kläckningen, följt av ett fåtal timmar som fulländade efemärer, vari nästa generation skapades. Mina fjällresor levde sina imaginära liv i mina tankar för att en försommardag plötsligt bryta fram och under några intensiva dygn överväldiga allt annat. Den korta tiden skulle ge mig fritidssysselsättning, kraft och inspiration till att orka med vardagen ännu ett år. Planeringen inför nästa resa började i samma stund jag lämnade stugan åt sitt öde. Väl hemma skrev jag ett utförligt referat över vad jag varit med om. Det lades till samlingen av tidigare års utvärderingar.

Rapporterna kom till pass när mörkerdepressionen tyngde sinnet. De var viktiga dokument för att väcka glömda stunder vid fiskevattnen till liv. Vyer mot snötäckta toppar och utsikter över skogsdalar kom då åter att stå tydliga och lockande. Vädrets växlingar och inverkan på fisket och humöret blev än en gång okända faktorer att räkna med, känslor av besvikelse, lycka, trötthet och vederkvickelse återupplevdes för varje läst årsberättelse. Såväl tappade som fångade fiskar passerade revy och bildade den erfarenhetsfond ur vilken hoppet om framtida fångster växte fram.

Nästa fas var en grundlig genomgång alla detaljer i tillämpade fiskestrategier, befintlig mundering och övriga tillbehör. Avsikten var att utröna vad som kunde förbättras. Åter gav rapporterna erforderlig information om vilka komponenter i utrustningen och den gångna planeringen som inte varit till freds när verkligen satt dem på prov. Sen kom alla funderingarna runt uppslagen till hur förbättringarna borde utföras. Ibland räckte min fantasi till att lösa problemen men ofta måste jag hitta svaren någon annanstans. Fackpressen beskrev ofta moderna fisketekniker eller nya produkter. Via dem fick jag möjligheter till att ytterligare fullända mina egna metoder och redskap genom att anpassa det nya till mina behov. Idén till mina hemmagjorda cirkelkrokar hade sitt ursprung i en tidningsartikel om modernt havsfiske och uråldriga fiskekrokar från öarna i Stilla Havet.

Fram på vårvintern då alla attiraljer och tillämpningsvarianter hade fått sin nödvändiga service och förnyelse, var det dags att bestämma på ett ungefär när nästa resa skulle bli av och om några nya platser skulle prövas. Och ånyo var det dags att skatta redovisningarna för att utröna om det fanns något sällan fiskat ställe vilket kunde vara värt att besöka igen. Allt blev till angenäma stunder av bearbetning av redan gjorda upplevelser och en förutsättning för nya.

Sysslandet med förberedelserna erbjöd alltså i sig en avkoppling och njutning. Varje beståndsdel som synades, varje taktisk detalj som godkändes, varje genomförd åtgärd eller företaget nyinköp var en del av nöjet och byggde vidare på de nya förhoppningarnas fundament. Förväntningarna och livsglädjen steg i takt med att vårdagarna blev längre och nästa fjällfisketur närmade sig.

Slutligen var det dags att inventera samtliga kollin för att kontrollera att endast det som verkligen var nödvändigt faktiskt var med. Därmed var alla dispositionerna vidtagna. Utrustningen stod sedan redo att gesvint få med sig likt en väl förberedd BB-väska om det blev bråttom med resan. Det var ännu långt till sommarvärmen och avfärden och därför följde otåliga veckor i väntan på semestern och den lyckliga afton då väderprognoserna skulle förutspå en tids hyggliga fiskeförhållanden i den sydligaste fjällvärlden.

En kväll i mitten av juni skulle omsider de meteorologiska förutsättningarna utlova en dräglig vildmarksvistelse. Då var stunden inne, då var det dags lämna gäddorna och abborrarna hemmavid för att bege sig iväg på en ny förtätad fiskeexpedition upp mot Stendalen. En av smärtfyllda farhågor om motgångar och misslyckanden fylld resa, en av förtröstans tillförsikt lugnad och lättad resa, från den varma roslagskvällens skymning, genom det duvblå dunklet vid Siljan, till det bländande gryningsljuset över ett försommarskirt, svalt och friskt fjällandskap. Så började äntligen min längtans och mitt hopps befrielseresa under det att sinnestillstånden avlöste varandra likt mentala födslovärkar.

Efter en långa timmars tröttsam färd öppnade sig plötsligt vägen och framför mig uppenbarades allt det nya, det okända, det välbekanta, vilket än en gång med ett välkomnande leende kom mig till mötes. I denna stund inföll det förlossningens ögonblick då en ny levnadslust skulle födas. Den långa förberedelsetiden var över, nu återstod endast det fåtal dagar den varit till för. Nu var allt upp till mig och min förmåga. Under dessa snabba och oberäkneligt förflyktiga dygn, i den lidelsefyllda kulminationen, skulle alla mina önskedrömmar i bästa fall förvandlas till sköna gyllenbruna öringar med ädelt silverinfattade röda och svarta prickar, silvriga sikar och tennblanka harrar, vars ståtliga ryggfenors intensiva färger skimrade likt luddiga sommarnattsmoln och sprakande midvinternorrsken.

Fisket var inte det egentliga målet. Det var bara ett medel att åter uppnå en ny själslig harmoni. Resan var en pilgrimsvandring in i mitt innersta. I lika hög grad, som jag avsåg att emellanåt ge mig hän åt fiske, i samma mått skulle jag sitta till synes overksam och låta mig fyllas av den frid, som vidderna varsamt svepte in mig i. Min kropp skulle sakta anta ett nytt levnadsdugligt tempo. Mina sinnens skärpa skulle åter stärkas av vildnadens kraft. Årslång erosion av livslusten skulle hejdas och skadorna varligt repareras tills den åter stod redo att utan förställning möta den nedbrytande vardagen. Min själ skulle ånyo finna en genuin närvaro i nuet. Denna psykiska kraftsamling var det yttersta målet med min ödemarksvistelse. Grunden för ett nytt gott liv skulle åter stakas ut.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bra svar från alla. Kommer bli svårt att utse en vinnare!

Kommentera

Känslan när man sitter och trollar i godan ro med elmotorn igång, sjön ligger spegelblank och som från ingenstans så känner du hur spöt nästan rycks ur handen på dig och samtidigt hör det där underbara men ack så välbekanta ljudet från rullen när fiskuslingen börjar dra iväg med ditt favoritbete.

Den dragkamp som nu inleds där du slits mellan hopp och förtvivlan och tankarna börjar skena med tankar om att fiskuslingen skall lossna, eller att du skall dra till för hårt så att linan går av och du återigen skall få missa att få upp detta djupens best som nu med fullkraft försöker göra sig fri. Dessa onda tankar upprepas ju närmare båtkanten fisken kommer för sedan att övergå i en eufori utan dess like när fisken väl kommit över relingen.
                    Senast ändrad av Testis; 2012-01-18, 17:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    11 svar
                    1 237 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 256 visningar