Gädda på 126cm och 12,6kg tagen med angeldon och död mört - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på 126cm och 12,6kg tagen med angeldon och död mört

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda på 126cm och 12,6kg tagen med angeldon och död mört

Denna madame fångades den 4/12-2011, nu har jag mitt pers fångat på film

Det vore kul om vi kunde debattera angelfiske kontra isfiske och levande eller dött bete här också. Man blir ju snurrig av alla åsikter....

PS. gäddan på filmen var tagen med angeldon, svårt att förneka det och betet var en död mört på ca 10cm

//Slaktarn
    Slaktarn

http://www.orrmofishing.com

- Har du sett den?
    - Ja, det är inget monster...

Skön film! Allt skoj att se stora fiskar på film...
    Jag kan inte ett jota om angeldon så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Du körde väl med en trekrok och död mört? Tycker väl det är att likställa med ismete i så fall så det borde ju vara okej...?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktarn71 Visa inlägg
      Denna madame fångades den 4/12-2011, nu har jag mitt pers fångat på film

Det vore kul om vi kunde debattera angelfiske kontra isfiske och levande eller dött bete här också. Man blir ju snurrig av alla åsikter....

PS. gäddan på filmen var tagen med angeldon, svårt att förneka det och betet var en död mört på ca 10cm

//Slaktarn
      Hej Ola Frejd;

Grattis till den fina isfiskade Gäddan!

Det finns nog ingen som kan debattera angelfiske kontra isfiske, eftersom angelfiske är en isfiskemetod.....

Angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske efter gädda! Vid angel måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt i ett svep. Går gäddan förbi hålet... då är hon borta. Vid alla de tre andra isfiskemetoderna(ismete, saxfiske och ståndkroksfiske) fastnar gäddan oftast "automatiskt" av sig själv." Ismete med flera, självfiskande spön betraktar jag definitivt inte som sportfiske, möjligen husbehovsfiske eller fritidsfiske

Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2011-12-08, 16:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Ola Frejd;

Grattis till den fina isfiskade Gäddan!

Det finns nog ingen som kan debattera angelfiske kontra isfiske, eftersom angelfiske är en isfiskemetod.....

Angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske efter gädda! Vid angel måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt i ett svep. Går gäddan förbi hålet... då är hon borta. Vid alla de tre andra isfiskemetoderna(ismete, saxfiske och ståndkroksfiske) fastnar gäddan oftast "automatiskt" av sig själv." Ismete med flera, självfiskande spön betraktar jag definitivt inte som sportfiske, möjligen husbehovsfiske eller fritidsfiske

Old Firehand
        www.trummman.com
        Haha. ursäkta. I all respekt Leif, men det var bland det dummaste jag sett dig skriva här på fs.

Att ismete med spö, till skillnad från med angeldon inte skulle vara sportfiske...

Så då ska man inte ha spö sommartid då?

Eller är det kroken som är skillnaden? Sätt lite "V-krokar" på dina vobbler till sommaren då, så kanske det blir mer sportfiskeaktigt???

Jag har både anglat och ismetat. Tycker båda har sin charm, men ismetet är roligast och jag har läst, och godtroligt köpt med hull och hår att trekrok är mer skonsamt än "V-krok".

Så då undrar jag nu, vad är egentligen mer sportfiske kontra husbehovsfiske? I mitt tycke är det den metoden som är mest skonsam mot fisken.

Detta riktas inte nedvärderande mot trådskaparen, som om jag inte tycker det är ett sportsligt sätt han fångat sin gädda. För det är det, precis lika mycket som det hade varit med spö och rulle....
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Själv har jag svårt att se fiske som en sport överhuvudtaget-jag ser det mer som ett intresse och ett nöje. Däremot förefaller det mig rimligt att göra bedömningen att det är en större utmaning att få upp en 12+ på ett angeldon än en modern ismetesutrustning. Vad sedan andra har för pseudokorrekta värderingar avs själva fiskemetoden hade personligen bekymrat mig föga....
          Senast ändrad av PFL; 2011-12-08, 18:45.

Kommentera

hej ola

vad jag har förstått får man inte anmäla angel-fiskar till reg-listan. står att fisken ska vara fångad med spö och krok.Din fisk är fångad på ismete står det. Vart bara lite fundersam på hur fisken kunde godkännas.Kanske är jag som har fattat reglerna fel?

Kommentera

Per, termen Sportfiske skall inte förväxlas med idrott, som du kanske gör. Att leta rätt på fisk, helst stor för att sedan fånga den med ett bete på eller med en krok gör det till en sport, alltså en utmaning.

Hoppas att jag kunde reda ut detta åt dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gustav Berg Visa inlägg
                hej ola

vad jag har förstått får man inte anmäla angel-fiskar till reg-listan. står att fisken ska vara fångad med spö och krok.Din fisk är fångad på ismete står det. Vart bara lite fundersam på hur fisken kunde godkännas.Kanske är jag som har fattat reglerna fel?
                Du har så rätt, jag anmälde fisken dit i måndags för att jag helt enkelt inte hade tagit reda på reglerna ordentligt.

I gårkväll efter en dels diskussion på http://www.fiskesnack.com/forum/show...dan-2011/page7 så förstod jag att den var "fuskanmäld". Jag skrev direkt till sportfiskarna och sa som det var och jag förstår såklart att dom kommer ta bort den

Jag frågade även varför inte angelfiske var godkänd metod. Vi får se vad svaret blir?

//Slaktarn
                Slaktarn

http://www.orrmofishing.com

Kommentera

Att ragla upp klockan fem på morgonen och plocka upp en långrev betad med fisk, utlagt där man tror sig hitta ännu större fisk känns som en, för mig, överväldigande och plågsam utmaning. Innebär d då att d är sportfiske då åxå....?
                  Jag kan inte låta bli att irritera mig på den hysteri som ibland tyx ta överhanden, företrädelsevis inom den yngre generationen sportfiskare. Det har blivit en kvasidebatt om vad som är korrekt sportfiske. Exvis levande bete, gaffa snyggt med huggkrok,etc etc.

Kommentera

Långrev räknas inte som sportfiske. Inte heller ståndkrok eller nät, mjärde ryssja eller trål.

Ursäkta om du uppfattar mig som hysterisk, men känner mig delvis träffad som "den yngre generationen" med mina enbart 27 år fyllda. Personligen har jag ingen åsikt dock om hur man gaffar med huggkrok, mest troligt för att jag inte använt det nånsin, håv är ju bra dock tycker jag!

Det jag la in i mitt inlägg hade varken att göra med levande bete eller huggkrok dock. Däremot att sportfiske bedriver man med handredskap. Så enkelt. Om du är fundersam på vad handredskap kan jag hänvisa till denna länk! http://www.ne.se/sportfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    12 svar
                    1 480 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 291 visningar
                    1 gilla