10,4 kg gädda ismetad.... synd på behandlingen bara... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10,4 kg gädda ismetad.... synd på behandlingen bara...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 10,4 kg gädda ismetad.... synd på behandlingen bara...

Jag har inget ljud här på jobbet men hanteringen av fisken är under all kritik.
    kan man inte ta ett gälgrepp på en gädda är det fan frågan om man ska hålla på med gäddfiske. ja kolla så får ni se.

dessutom kan man ju använda riktiga ismetespön istället för tändstickor så slipper man att det går av vid mothug...
    Senast ändrad av boman1979; 2011-02-14, 09:30. Anledning: spö går av

Killen valde att ta bort klippet. Gissar på att han fick hård kritik och inte ville ha mer av den varan...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Istället för att bara klaga på felaktig behandling så kan man ju upplysa fångstmannen om hur han kan göra i framtiden.
      - Ska man inte få fiska gädda för att man inte kan ta ett gälgrepp? Lägg av! Det är ju bättre att han använder lipgrip än huggkrok i alla fall och även om jag själv alltid använder gälgreppet då jag tycker det är enklast (och såklart mest skonsamt för fisken) så är det inte alla som tycker om det, just pga att det är lätt att skada sig ordentligt.

Gällande din kommentar om att använda ordentliga spön...
      Självklart är det lättast om man använder ismetesspön men detta spö hade ju fångstmannen (iaf enligt det de säger i filmen) byggt själv och då förstår i alla fall jag att han ville använda det. Han kanske inte hade räknat med den kraft en 10+ gädda har eller så hade det blivit en spricka i spöt. Vem vet? Troligtvis ingen annan än fångstmannen och de som var närvarande. Nu hade ju du inget ljud på jobbet så då visste du inte att det var hemmasnickrat, så du är ursäktad!

Kontentan av mitt inlägg... upplys istället för att bara klaga! Ingen är perfekt och alla har någon gång gjort fel i hanteringen av en gädda - även alla "experter" här inne. Peace!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
        Istället för att bara klaga på felaktig behandling så kan man ju upplysa fångstmannen om hur han kan göra i framtiden.
        - Ska man inte få fiska gädda för att man inte kan ta ett gälgrepp? Lägg av! Det är ju bättre att han använder lipgrip än huggkrok i alla fall och även om jag själv alltid använder gälgreppet då jag tycker det är enklast (och såklart mest skonsamt för fisken) så är det inte alla som tycker om det, just pga att det är lätt att skada sig ordentligt.

Självklart är det lättast om man använder ismetesspön men detta spö hade ju fångstmannen (iaf enligt det de säger i filmen) byggt själv och då förstår i alla fall jag att han ville använda det. Han kanske inte hade räknat med den kraft en 10+ gädda har eller så hade det blivit en spricka i spöt. Vem vet? Troligtvis ingen annan än fångstmannen och de som var närvarande. Nu hade ju du inget ljud på jobbet så då visste du inte att det var hemmasnickrat, så du är ursäktad!

Kontentan av mitt inlägg... upplys istället för att bara klaga! Ingen är perfekt och alla har någon gång gjort fel i hanteringen av en gädda - även alla "experter" här inne. Peace!
        Håller helt och hållet med dig där, dock har jag varken sett filmen eller hanteringen eftersom han hade tagit bort filmen.
        Men håller verkligen med dig där, upplys istället för att klaga!

Kommentera

ja nu kan man ju inte se klippet, men av att döma så var väl han en junior när det gällde gäddfiske och det är fortfarande många i detta avlånga land. - dock så är det så jävla mycket snack om hur gäddor behandlas hit och dit... de kan inte fridlysas för då får de inte ens fiskas. Jag tycker personligen de ska tas om hand om väl vid CR det är en självklarhet men det kommer aldrig bli en självklarhet för alla och ska jag dra en slutsats så har nog alla klubbat en och annan gädda eller låtit den självdö... och det har nog även herr Johan Boman eller har jag fel?

/M
          Senast ändrad av Mikael S; 2011-02-14, 15:35.
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Jag kan berätta att killen som fick den inte ville att filmen skulle läggas upp. Behandlingen av gäddan blev nog så för att han ville komma till kameran så fort som möjligt. Ni som inte vet vem han är ska nog inte säga så mycket om hans sätt att hantera fiske,alla kan ju misslyckas i "stridens hetta". Hans kunnande när det gäller sportfiske är det inte många här på FS som kan slå.
            Men jag förstår kritiken!
            Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Håller med alla delvis (är diplomatisk nu ). Men är man en kunnig fiskare så börjar man inte springa med en splattrande 10kg gädda som endast hänger i en lipgrip även om man har bråttom till kameran. Och som Tobias skrev så är det bättre att upplysa istället för att bara klaga för alla vi har gjort fel i "stridens hetta".

Kommentera

Fånstmannen hade ångest i 2 dagar efter det att han såg själva filmen och jag fick agera psykolog för att få honom att släppa taget om gäddan och få honom att förstå att den klarar sig och att vi tar en återfångst på den lagom till våren när den är ännu fetare strax innan lek. Han mindes inte att gäddan tappades på vägen till den klassiska IKEA-kassen (adrenalinproblem).
                Kör man med dubbeltackel och får smaka på det själv om man kör gälgreppet tar man nog lipgrippen nästa gång med all säkerhet.
                Samma "taskigt byggda customspö" har klarat bra många gäddturer men gav vika vid det omtalade mothugget. Just att det gick av och att samtliga som var närvarande i kör samtidigt säger "OJ" , rusar fram för att "hjälpa till" och blir bortkörda av fångstmannen gör filmen rätt rolig och det är nog det jag kommer att minnas.
                Filmen är bortplockad av den enkla anledningen att det är sjukt kallt denna vecka och många kommer inte kunna lugna abstinensen med en ismetetur. För att inte göra saken värre och riskera ännu fler familjebråk och eventuella skilsmässor valde vi att ta bort filmen och på så sätt inte onödigt hetsa upp proffsen.
                Senast ändrad av Dragan; 2011-02-14, 17:58. Anledning: felskrivet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg

BRA där kompis HELT rätt,,,bättre hjälpa än å stjälpa

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                  11 svar
                  1 237 visningar
                  3 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                  7 svar
                  1 257 visningar