Försvarbart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försvarbart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Försvarbart?

Själv kan jag i princip ingenting om nätfiske men det där känns väl "ganska" onödigt...?
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Väldigt onödigt kan man tycka.
    Får känslan att dom bara lagt nät för skojs skull.

Kommentera

Idioter
      sigpic

Kommentera

Förstår inte vad som är felet.
        Jag har ju ingen aning om reglerna för nätfiske i Mälaren eller ifall grabbarna har tillstånd att lägga nät.

Men om det nu är så att de FÅR lägga nät och fiskarna är i en storlek som är laglig så är det väl inga konstigheter?
        En kräftskiva med 30 pers och en rätt med Gös åt alla innan man går på kräftorna vore väl inget konstigt.

Och sedan avslutar kamerakillen med att de köpt "dem" på ICA, kanske det stämmer och kanske inte.
        Det vet nog ni lika lite som jag.

Att lägga ut ett nät (med tillstånd och om de följer reglerna för vattnet) behöver ju inte vara värre än att gå till fiskbilen och handla.

Kommentera

Tycker själv att skillnaden med att gå till fiskbilen är markant.Togs det s.k husbehovsfisket med nät bort skulle alla
          inblandade tjäna på det utom husbehovsfiskaren själv då...
          Standarden och det sociala skyddsnätet i Sverige i dag är,trots en viss nedmontering,fortfarande så bra att någon
          rätt till husbehovsfiske inte behövs och är mer av ondo för samhället än en tillgång.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Självklart är det idiotiskt att ta upp fisk som man sedan kastar, men killarna ser ju ut att göra nått med firrarna. Finns mycket vi inte vet om omständigheterna, Kanske har det rätt till nät och älskar fisk. Ska det då köpa fisken för att få äta den? När dom har rätt att fiska den. Dom kanske är de ute på sitt sommarställe i några dagar om året och tänker frysa firren och äta den då och då. Mycket vi inte vet som man bara kan gissa.

Kommentera

Han sa ju faktiskt i slutet att dom köpte dem på ICA!

//Linus

Kommentera

Om fisket är gjort korrekt, dvs enligt de fiskeregler som gäller är det väl inget fel. De har lyckats få en kanonfångst och är stolt över det. Sedan framgår det med absolut klarhet av kippet att fisken ska ätas. De rensar ju den!

Jag vet att detta är ett sportfiskeforum och jag är själv sportfiskare som oftast kör c&r fullt ut. Förutom då jag har siktet inställt på matabborre och en och annan 2kg gädda till mina två katter och min hund.
                Men varför kan man inte här förstå att fisk går att äta? Är man ute efter matfisk är nätfiske, mjärde osv effektivare, men tråkigare än spöfiske. Sedan förstår jag inte hur sportfiskare värnande fiskbestånden kan uppmuntra till att vi ska köpa fisk i affären istället för att fiska upp den själva. Odlad lax är ett miljöproblem pga sjukdomsspridning och utfiskning för att föda dem, en väldigt stor del av det kommersiella fisket är inte ekologiskt hållbart. Däremot är troligtvis en stor del av det svenska husbehovsfisket hållbart och påverkar inte utrotningshotade arter. Idioter, ryckfiskare och köttfiskare finns alltid men de får berörda fiskevårdsområden eller kustbevakning stävja. Vi upprörda sportfiskare kan ju rapportera sånt eller engagera oss i föreningarna och försöka ändra regler som hotar förstöra bestånd.
                Men i de flesta vatten kan nät och spöfiskarna samsas, däremot kommer fördomar och småaktighet alltid att finnas så länge folk inte försöker se saker i ettt större perspektiv eller inte talar med och lär av varandra.
                Senast ändrad av robertn; 2010-08-24, 10:28. Anledning: lite stavfel

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Sedan förstår jag inte hur sportfiskare värnande fiskbestånden kan uppmuntra till att vi ska köpa fisk i affären istället för att fiska upp den själva. Odlad lax är ett miljöproblem pga sjukdomsspridning och utfiskning för att föda dem, en väldigt stor del av det kommersiella fisket är inte ekologiskt hållbart.
                  Håller helt med! Den odlade laxen är ju skandal och något som jag har tipsat flera om att inte köpa. Det jag såg som kanske onödigt är att ta upp över 50 gösar. Men som sagt, dom kanske lägger ut nät en gång per år och aldrig tar upp mer fisk än vad de äter, inte vet jag?
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Tycker själv att skillnaden med att gå till fiskbilen är markant.Togs det s.k husbehovsfisket med nät bort skulle alla
                    inblandade tjäna på det utom husbehovsfiskaren själv då...
                    Standarden och det sociala skyddsnätet i Sverige i dag är,trots en viss nedmontering,fortfarande så bra att någon
                    rätt till husbehovsfiske inte behövs och är mer av ondo för samhället än en tillgång.
                    Tror du att en jägare äter en helt älg, 2 rådjur ett gäng rävar och lite annat småvilt själv?
                    Läs ditt eget inlägg och reflektera, fiske har bedrivits sedan urminnes tider, kan hålla med om att viss typ av fiske är destruktivt men dit räknar jag knappas nätfiske då det är relativt selektivt och bedrivs småskaligt. Det är knappas att du fiskar ur ett helt hav med det. Jag skulle kritisera frysbilen lite mera, då exempelvis den odlade laxen du köper är gödd på pellets av annan fisk(ex ströming och sill). Rudan slängar så går det 10 Kg ströming för att få 1 kg odlad lax. Så vad är problemet? Att janne lägger strömingsnät och tar 10 kg ströming att äta eller att en polsk trålare med 600 ton kapacitet lägger till och pumpar över fullast i tankbilar för att mata lax till frysbilen?

Desutom tittar du på det i ett större samanhang så påverkar det storskaliga fisket vissa bestånd avsevärt mycket. Då exempelvis strömingen miskar kommer abborren, gäddan och laxen få betydande mycket mindre betesfisk vilket leder till att konditionen på dessa arter avtar vilket leder till minskad reproduktion.Finns fler exempel.

Desutom skall du veta att det finns människor som bedriver fisket som en hobby, då det knappast handlar om ekonomi. Att laga nät och köpa in nät av kvalitet är dyrt, du skall tillhanda ha och underhålla en båt, investera tid i detta. Så att det handlar om fattigmanens möjlighet till en gösmåltid är jag inte övertygad om. Så detta har inte med ekonomisk standart eller sociala tryggheter att göra överhuvudtaget. Vad med vill du förbjuda, att folk bakar hemma? för de kan bagarn göra och det är billigare. lagamat? det kan pizzerian göra.
                    Senast ändrad av Pikepojken; 2010-09-02, 20:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    12 svar
                    1 483 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 291 visningar
                    1 gilla