Ni Nätfiskare Se Hit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni Nätfiskare Se Hit!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Detta var fan den mest irrationella film jag sett. Vart fan vill ni komma?

För övrigt tycker jag ni ska ge fan i hur folk vill utöva sitt fiske. Vi lever i ett land där man får använda fångsmetoder som ni kanske inte tycker om, men ni MÅSTE acceptera dem vare sig ni vill eller inte. Ni är en grupp som i och med denna filmen tror ni kanska kan utnyttja egenmäktigt förfarande mot denna problematik. Men eran ställning i detta är mera av en anarkistik stil i och med att egenmäktigt förarande ev. endast är tillåtet när MÄNNISKOLIV är i fara.

Följaktligen, gilla läget!!

visst gillar vi läget.

Det gör vi varje gång vi åker ut och fiskar.

Syftet med filmen är inte att leka anarkist.

Syftet med filmen är att belysa problemet med nätfiske.

Nätfiske har större inverkan på fiskbeståndet än man kan tro det visar egna empiriska studier.

En liten film som protest mot alla "stolpskott" som överfiskar våra vatten, trålar i innanhav, "dammsuger" rent i Östersjön, lägger Ryssjor vid älvars utlopp, lägger nät i sjöar och så vidare..

När ska "söndagsnätfiskaren" sluta upp med att lägga långa nät i insjöar och ta upp fisk som denne sedan inte orkar rensa utan lägger till hunden eller komposterar.

jag blir mäkta vred på alla nät jag tvingas kryssa mellan varje gång jag ska ge mig ut på SPORTFISKE c&r!!
    Slutligen erka:

Var i mitt inlägg uppmanar jag till anarki, och egenmäktigt förfarande?
    "När kroppen plågas då blomstrar själen"

Kommentera

Problemet som du beskriver är väldigt subjektivt. Jag tror inte att många ser nätfiske som ett problem utan snarare ett fenomen som hjälper dem att finna mat för dagen. Det kanske kan tyckas vara lite väl långt att gå, men faktum är att utan nät skulle inte någon ha tillgång till fisk, såtillvida man inte går ut och fiskar själv. Men är detta verkligen ett rimligt krav för att man ska kunna äta fisk?
      Du säger att du gjort empiriska undersökningar inom området. För fram de siffror du kommit fram till isådanafall. Men ett krav för att bli tagen på allvar är väll antagligen att du gjort samma undersökning i andra sjöar där ungefär lika mycket nätfiske bedrivs. Detta för att du ska kunna påvisa att fiskebeståndet minskat pga. nätfiske och inte sjukdom eller dyl. Lyckas du med detta kan du nog påverka nätfisket. Men att ta lagen i egna händer kommer du inte långt med, du skapar endast irritation i oppositionen.

"Stämmer det?!
      ----------------
      isåfall ska jag börja inspektera nätbojar och slita upp de som inte har namn och adress och bränna skiten på land.

må nät"fiskarna" brinna i den eviga lågan!"

Kommentera

ZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzz zzzzzZZZZZZZZZZZZ... Mmmmmm... Doooonuts.... ahhhg..... ZZZZZZZZZzzzzzzzzzZZZZZZZ
        Zebaztian ZzZ

Kommentera

Självklart är Problemet subjektivt, därav min personliga åsikt i frågan.

När det gäller fenomenet - mat för dagen, anser jag att just den uppfattningen endast beskriver det andra lägret i problemet/frågeställningen.

Självklart motsätter jag mig inte möjligheten till att kunna äta fisk i rimliga mängder när man som konsument så önskar.

Det jag motsätter mig när det gäller detta, är i första hand det ”småskaliga” Hushållsfisket som bedrivs framförallt i insjöar och kustområden.

Att ”svensson” på sitt eget privata vatten väljer att lägga nät ett dygn i veckan.
          Där han sedan tar hand om sin fångst på ett bra sätt, och
          sedan har som huvudsyfte att själv eller inom sitt hushåll
          konsumera fångsten har jag inga som helst problem med.

Det jag ser som ett problem, är de individer (det finns tyvärr en hel del sådana i de sjöar jag fiskar i) som vecka efter vecka har nät i vattnet.

Dessa individer har jag ofta observerat från håll med
          hjälp av optiska medel när de genomför sina ”lyft”

Kontentan av det.
          - Det vill till att ha ett stort hushåll hemma.
          För att med rent samvete kunna försvara den ansenliga mängd fisk som ”lyfts” upp.

När man sedan pratat med dessa individer vid bryggan och så vidare, talar de ofta väl om sina ”lyft”
          Ett exempel.
          - "Idag fick vi 40 Gös, 5 Gäddor och braxen så
          det stod härliga till! Hur fan ska vi orka rensa och sälja allt den här skiten?! Haha!"

Jag ska vara ärlig, jag har ingen forskarrapport i
          ryggen som med siffror som grund. Talar för att fisket har
          försämrats just på grund av nätfiske på de platser jag normalt
          besöker som Sportfiskare.

Men efter att exempelvis ha sportfiskat på en plats i sjön, och sedan lämnat platsen ser man ofta båtar lägga ut från land eller åka mot
          fiskeplatsen jag nyss besökt.

Väl där lägger de sina nät rakt över fiskeplatsen.

Självklart har de rättigheter till att göra en sådan sak, då de löst sitt Nätfiskekort.

Men det är ju inte för inte, man som sportfiskare med gråten i halsen lämnar platsen.

Det behövs enligt mig inga matematiker eller forskare för att inse att fisket på sådana platser försämras avsevärt.

Jag skulle vidare vilja dra en något långsökt parallell här:

Parallellen är följande

Nät – Mina.

En Mina skiljer inte på vän eller fiende.

Det gör inte nät heller.

- Enligt krigets lagar måste utlagda minor, röjas efter kriget.

– Detsamma anser jag gälla på sjön, utlagda nät skall vittjas enligt en fast rutin.

- Enligt krigets lagar är truppminor förbjudna, det anses oetiskt och fegt.

- Hushållsfiskarens nät, vilka inte är avsedda att skilja på olika fiskarter anser jag vara oetiska och moraliskt oförsvarbara.

- Att låta någon ligga och blöda i ett minfält, i tre dagar är självklart inte acceptabelt.

– Att ha nät i vattnet i mer än ett dygn, anser jag i viss mån vara samma sak som ovanstående.

Att ta lagen i egna händer har aldrig varit ett alternativ, mitt samvete tillåter inte detta även om jag ibland så önskar.

Stämmer det?!
          ----------------
          isåfall ska jag börja inspektera nätbojar och slita upp de som inte har namn och adress och bränna skiten på land.

må nät"fiskarna" brinna i den eviga lågan!"
          "

Detta uttalande var endast ett uttryck för frustration, då jag efter ännu ett pass på sjön konstaterat att samma nät, utan namn och adress ligger i vattnet och enligt mig skördar ”onödiga” offer.

Ursäktar mig för det utspelet.

en debatt om "hushållsfisket"

- ja tack gärna.
          "När kroppen plågas då blomstrar själen"

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Nej, det stämmer tyvärr inte. Polis, kustbevakning och tillförordnad tillsynsman kan ta bort omärkta redskap.
            Sen kanske inte risken är så stor att nån bråkar om omärkta redskap försvinner, det är ju inte så lätt att polisanmäla...
            Kan man inte tänka sig att man "hittar" nätet och då tar upp det och lämnar till polisen ifall det är omärkt? Precis som man hittar en cykel o.s.v.

Det bör ju vara en smärre företeelse?

Men är det på privata vatten så får man väl kolla med markägaren vad de har för regler?
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av LordBrotherX Visa inlägg
              Självklart är Problemet subjektivt, därav min personliga åsikt i frågan.

När det gäller fenomenet - mat för dagen, anser jag att just den uppfattningen endast beskriver det andra lägret i problemet/frågeställningen.

Självklart motsätter jag mig inte möjligheten till att kunna äta fisk i rimliga mängder när man som konsument så önskar.

Det jag motsätter mig när det gäller detta, är i första hand det ”småskaliga” Hushållsfisket som bedrivs framförallt i insjöar och kustområden.

Att ”svensson” på sitt eget privata vatten väljer att lägga nät ett dygn i veckan.
              Där han sedan tar hand om sin fångst på ett bra sätt, och
              sedan har som huvudsyfte att själv eller inom sitt hushåll
              konsumera fångsten har jag inga som helst problem med.

Det jag ser som ett problem, är de individer (det finns tyvärr en hel del sådana i de sjöar jag fiskar i) som vecka efter vecka har nät i vattnet.

Dessa individer har jag ofta observerat från håll med
              hjälp av optiska medel när de genomför sina ”lyft”

Kontentan av det.
              - Det vill till att ha ett stort hushåll hemma.
              För att med rent samvete kunna försvara den ansenliga mängd fisk som ”lyfts” upp.

När man sedan pratat med dessa individer vid bryggan och så vidare, talar de ofta väl om sina ”lyft”
              Ett exempel.
              - "Idag fick vi 40 Gös, 5 Gäddor och braxen så
              det stod härliga till! Hur fan ska vi orka rensa och sälja allt den här skiten?! Haha!"

Jag ska vara ärlig, jag har ingen forskarrapport i
              ryggen som med siffror som grund. Talar för att fisket har
              försämrats just på grund av nätfiske på de platser jag normalt
              besöker som Sportfiskare.

Men efter att exempelvis ha sportfiskat på en plats i sjön, och sedan lämnat platsen ser man ofta båtar lägga ut från land eller åka mot
              fiskeplatsen jag nyss besökt.

Väl där lägger de sina nät rakt över fiskeplatsen.

Självklart har de rättigheter till att göra en sådan sak, då de löst sitt Nätfiskekort.

Men det är ju inte för inte, man som sportfiskare med gråten i halsen lämnar platsen.

Det behövs enligt mig inga matematiker eller forskare för att inse att fisket på sådana platser försämras avsevärt.

Jag skulle vidare vilja dra en något långsökt parallell här:

Parallellen är följande

Nät – Mina.

En Mina skiljer inte på vän eller fiende.

Det gör inte nät heller.

- Enligt krigets lagar måste utlagda minor, röjas efter kriget.

– Detsamma anser jag gälla på sjön, utlagda nät skall vittjas enligt en fast rutin.

- Enligt krigets lagar är truppminor förbjudna, det anses oetiskt och fegt.

- Hushållsfiskarens nät, vilka inte är avsedda att skilja på olika fiskarter anser jag vara oetiska och moraliskt oförsvarbara.

- Att låta någon ligga och blöda i ett minfält, i tre dagar är självklart inte acceptabelt.

– Att ha nät i vattnet i mer än ett dygn, anser jag i viss mån vara samma sak som ovanstående.

Att ta lagen i egna händer har aldrig varit ett alternativ, mitt samvete tillåter inte detta även om jag ibland så önskar.

"

Detta uttalande var endast ett uttryck för frustration, då jag efter ännu ett pass på sjön konstaterat att samma nät, utan namn och adress ligger i vattnet och enligt mig skördar ”onödiga” offer.

Ursäktar mig för det utspelet.

en debatt om "hushållsfisket"

- ja tack gärna.

Word.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
              11 svar
              1 237 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
              7 svar
              1 256 visningar