Hej. Jag jobbar med ett gymnasiearbete där jag skall ta fram en handhållen, eldriven länspump. Denna pump skall underlätta för folk att ösa sina båtar. Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan ge mig idéer om vad som skall vara med i konstruktionen och de saker som ni finner onödiga. Tack så mycket!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gymnasiearbete konstruera en länspump för att ösa fritidsbåtar
Collapse
X
-
Spännande! Tänker du dig en handhållen lösning med någon form av uppladdningsbara 18V- batteri som används i mindre elverktyg? Känns ju som en intressant lösning om man kan hitta ett sätt för användaren att redan nyttja sina befintliga batterier.
När det gäller handhavande så vill man väl som användare kunna rikta utgående vatten mha en slang samt slippa sitta ihopkrupen alltför mkt så ett långt munstycke verkar rimligt. Så kanske efterlikna en manuell länspump i designen (https://www.biltema.se/bat/pumpar/la...ump-2000042091) men med en elektrisk pump istället för pumphandtaget som går på utbytbart och laddningsbart batteri skulle jag kanske skissa på? Lycka till!
- Gillar 1
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggEn sådan lösning finns redan att köpa färdig. Minns inte vad företaget heter men funnits på blocket och liknande. Färdig lösning med pump och maskin.
Kommentera
-
Okej Kul ide !
ja för mig som är i Bra Kondition å Längd så sku jag aldrig någonsin bry mig om någe pump förutom till akvariet .
Meeen den bör vara Portabel (å jag vet vad pumpar väger dvs ingenting om man kan lyfta låt skriva en yxa med en hand så är nog de flesta i god kondition å bör kunna bära en länspump från bilen ).
någon form av Ammunitions låda med Väldigt bra hårt utformat Grepp !
slangar å kablar gömda i lådan som då bör ha en sektion avsatt till pump som är vattentätt (inget vidare svårt i min värld å skapa men för att förklara ) ska den drivas av kabel eller någe mc batteri ? ett 12v båt/bilbatteri kanske är för tungt för de flesta att kånka som extra vikt .
pump nederst givetvis med insug å utblås åt ett bra håll , någon form av avrinningstappar som går att sluta å öppna kan vara en ide för spillvatten inuti enheten .
nu ska heller int lådan behöva ta upp mycket plats (då tappar det hela sin funktion än en gång när det finns öskar å hinkar fortfarande i världen , men för de som har skador å annat för sig så visst fungerar det med en pump )
tänker en max 30-40cm lång låda som eventuellt är 20-30 brett å högt borde vara ca 30 då torde det mesta få plats utan större problem .
jag vill int nämna några märken på "lådor" verktygslådor etcetera meeeen bara att kika på några så spinner skallen på en gång sku jag tro .
kan nog skriva att Secondhands å det svenskaste av allting Cartheme (för att int göra reklam ...) så har de nog Alllting Du Behöver till detta projekt så blir det kostnadseffektivt å ROLIGT !
Portabelt Lätt å Prisvärt ! då finns det säkert en marknad för ditt Gymnasiearbete !
bara sätt dig ner med ett papper å börja rita upp hur du tänker ur olika vinklar å nivåer så finner nog hjärnan din "kontakterna " att knyta ihop säcken med :-)
Kör Hårt å Visa sedan hur det blev med Allting .
Mvh
Paul Roger Nilsson - NorrbottenSenast ändrad av PrN-Sweden; 2021-12-19, 18:21.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
|
12 svar
1 493 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |