Ursprungligen postat av odevetu
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blir så jävla arg!!!!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av CalleXDe flesta har en märkning i stil med "dolphin safe" och sen var det väl inte köttet som man äter som var delfin direkt utan att delfiner dog vid tonfisk-fisket
Läste en artikel nånstans där det stog att man pga av den minskade fångsterna av tonfisk "bättrade på med delfin" .
Så nog smaskar man i sig "flipper" när man köper sina tonfiskmackor på macken...
//Abel
Kommentera
-
Fy fan, e ivf med i greenpeace så jag hoppas de jobbar med detta på samma nivå som valjakten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AbelssonLäste en artikel nånstans där det stog att man pga av den minskade fångsterna av tonfisk "bättrade på med delfin" .
Så nog smaskar man i sig "flipper" när man köper sina tonfiskmackor på macken...
//Abel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXJag har rätt svårtt att se hur varmblodigt däggdjurs kött skulle kunna förväxlas med kvasivarmblodigt tonfiskkött...
Är inte tillräckligt insatt för att varken försvara eller ifrågasätta..
//Abel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestJapaner gillar inte att förlora ansiktet. Det går att visa dem att här har de tappat hela huvet.
En konsumentbojkott av japanska prylar i kombination med upplysning om vad som pågår. Det skulle mycket väl bli ett surt nålstick i den japanska självgoda präktigheten.
Den rika världen är känsligare för vad djur utsätts för än vad som drabbar människor. Det går att få med sig tillräckligt stor del av världsmarknaden för att det ska grinas illa i Nippons rike.
men snacka om att det måste samordnas ordentligt om det skall bli en bojkott.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jöggeJa det är ett brutalt och osnyggt sätt att sköta det på!
Om de nu är tvungna att fånga och döda delfiner så kan de använda sig av "förfinade" metoder som finns i tex SLAKTERIBRANSCHEN där målet är att avliva så snabbt som möjligt.
Att dessutom driva delfinerna in i ett paniskt tillstånd känns också fel, även där kan man kika på SLAKTERIBRANSCEN som på inget sätt är perfekt men ändå normalt inte driver djuren in i vansinnig panik. Vad vissa flummiga fundamentalistiska gräsätare(rökare?) än vidhåller
Har även hört att det finns en och annan som tycker att tex lamm är jättesöta men vad vet jag.på att det hade gjorts.
Anledningen till att Slakterierna inte gör så idag är dels för att köttet blir sämre om djuren stressas (hormoner mm) och dels för att känsliga tittare (mindre viktigt) inte gillar sånt.
Hövding Hiawatha
P.S. Jag gillar kött!(& Öl
)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXJag har rätt svårtt att se hur varmblodigt däggdjurs kött skulle kunna förväxlas med kvasivarmblodigt tonfiskkött...
Fast också:
1. Det är det är ju bara de större tonfiskarterna som är "varmblodiga".
2. Fisken i burkarna är nästan uteslutande "Bonito" (utom i specialburkar med filéer etc. som jag aldrig sett i Svedala) och oftast då Skipjack tuna - "riktig" tonfisk är för värdefull för att användas så. Se även:
Survey of Misdescription of Tuna species in Tuna products (Number 01/00
För övrigt en jävligt äcklig film men också typiskt manipulerande äckelpropaganda och inte helt ärligt heller.
"[...] they are cut open with machetes and left to slowly suffocate"
De skär ju faktiskt av halsen på dem för att de skall förblöda vilket går mycket fort - å va då kvävas - vad är det för nöt som skrivit den speakertexten, inte fan är det luftstrupen de skär av eller är det så illa som jag tror? Nämligen att idioten tänkt sig att vi skall associera till att "fisk (sic!) på land - kvävs..."
Japan är en ö-nation och har alltid livnärt sig på vad havet gett. Detta har gett dem en helt annan syn på dödande av valar och delfiner än många andra (men inte alla, Norge, Island etc). Numera, när valfångst handlar mer om lyxkonsumption (och till viss del tradition) och är något som man tycker att de borde kunna avstå ifrån visar det sig tyvärr att den Japanska regeringen har väldigt liten respekt för internationella lagar och regler. Men bristande respekt för regler och avtal är ju å andra sidan inget som är nytt eller begränsat till Japan - Om man kan tjäna en spänn på något, hur svinigt det än är, så finns det alltid "företagare" som ställer upp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXJag är iofs rätt övertygad om att den folkliga opinionen hade stoppat det rätt så effektivt i Sverige - vilket de tydligen inte kan/vill(?) i Japan. Men sen måste jag hålla med ovantående att det sjukaste man hittar på nätet (ofta inte ens "underground" utan "vanliga" TV-program) kommer från Japan... De har något fel i huvudet...
Hiawatha har talat
P.S. Japp, jag har tänkt på att min låtsasindianjargong säkert är stötande och nedsättande för infödda amerikaner - bara ytterligare en förstärkning av hela temat.
Kommentera
-
Håller med flera andra här. Tror inte att det handlar om japaner. Ta bara våra grannar i väst (Norge & Island) som klubbar små söta sälar och skjuter val med sprängammunition.
Hade det funnits läge för betydande ekonomisk vinst så hade vi i Sverige också "fiskat" delfiner. Det är tyvärr ett trist mänskligt drag att sätta kortsiktiga ekonomiska vinster före djurens välmående och rasers hela existens...
Ps. Jag gillar också kött och fisk
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
|
12 svar
1 493 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |