Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur du installerar el till din frontmonterade elmotor
Collapse
X
-
Smart med limmet i kontakten! Ska göra samma sak i mina!
Normalt sett så brukar man ha säkringen så nära batteriet som möjligt. Hade inte varit fel att ta upp eller länka i beskrivningen hur man räknar på vilka kablar man ska ha.
Automatsäkring på 50A köpte jag från Kina. Grymt bra kvalité och den verkar väldigt bra.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
-
Så om man ramlar och skadar elkontakten som sitter lite utsatt så finns det ingen säkring som bryter och man får kortslutning i batteriet?
Som joens säger ska säkring sitta nära batteri och så att det aldrig kan hända något mellan batteri och säkring. Blir det kortslutning är det kabelbrand deluxe.
Är imponerad om heading sensorn fungerar optimalt där i pulpeten så nära lod och kablar.
Min plockar upp störningar från 0,75mm2 kablar till lanterna inom 1-2dm.
Till ctek kan denna fungera som fast och snygg installation så slipper man hålla på slita i truckkontakter varje gång fram och tillbaka.
Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Ett litet tips som jag gärna delar med mig av angående elinstalationer i båt.
Kontakter och anslutnkngar som man vill ha vattenetäta men ändå kunna öppna enkelt i framtiden kan man fixa såhär:
Veva först lite vanlig gladpack runt kontakten/skarven. Sedan några varv med eltejp. Sen dra jag på rikligt med PlastiDipp spray över skarven och en bit upp på kablarna. Det gör det hela riktigt vattentätt och hindrar tejpen från att lossna med tiden. Jag har haft skarvar i många år på detta vis och när man klipper upp "paketet" efter flera år är allt undertill som nytt. Gladpacken hindrar tejpkladd o plastidipp från att smeta ner kabel o kontakter och stoppar vatten från att krypa upp inuti kablar.
Smältlim är också användbart men fäster inte lika bra. Jag kombinerar ibland både smältlim eller silikon under Plastidipp sprayen tex för att täta en genomföring. PlasiDipp finns även i burk och går att pensla på vilket ibland är bättre.
PS Det fina med plastidipp är att den liksom "gjuter in" hela enheten som skall vattenskyddas. Inga sprickor som kan vicka/glipa upp. Kommer saltvatten in i en koppar kabel är den skrot inom något år om man har otur så några hundralappar och ett par timmars pyssel extra när man nyinstallerar el i båt är en mycket bra investering.
Håller föresten helt med Byggarn nedan om smältlim som har mycket dålig vidhäftning men som jag framförallt använder för att göra avlastningar på kabelanslutningar så dom inte böjs/vickar av med tiden. En klutt smältlim från anslutnkngspunkten ut en bit på kabeln, gärna runt hela kabeln, man kan ta det i omgångar. Sen jag jag gladpack/tejp plastidipp utan på det eller bara en krympslang om det inte behöver vara vattentätt.
Smältlim e föresten jävligt bra för att fixa skramlande prylar, en bult/sprint/shackel som rasslar. Lite smältlim brukar funka.
/Skitfiske!
DåSenast ändrad av Husse0416; 2017-09-24, 12:18.
Kommentera
-
smältlim är skit som vattentätning...vicka kablarna fram och tillbaks några ggr och det släpper från kontakten...inte för att vara gnällig men inte skulle jag montera elen till elmotorn helt enligt videon...och som Tybling påpekar...headingsensorn
funkar nog inte optimalt där den är monterad...Senast ändrad av byggarn; 2017-09-24, 09:18.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jag har 2 batteripack LiFePO4 på 100Ah vars. Automatsäkring 100A direkt på varje batterikabel. Gemensam jord/minus såklart. En dubbel brytare så att man lätt kan byta batteripack.
(Obs det finns batteri brytare så man kan välja att köra batterierna parallelt... om man har en sån är deg inte lämpligt att slå över till det läget om ena packet är utladdad och det andra är fullt)
Jag kör utan BMS och har istället en batteri monitor som visar spänningen för varje cell kontinuerligt och varnar om spänningen sjunker under en viss nivå. Total spänning och strömförbrukning visas också kontinuerligt.
Till motorn sitter en separat 60A säkring.
Resten av elektroniken har egna säkringar såklart och en spänningsstabilisator är inkopplad till plotter/lod/vhf/nätverk så inte Xi5an skapar störningar.
Enda kruxet med systemet blir att man blir tvungen att starta om all elektronik när man slår om mellan batterierna.
Nu räcker ju batterierna sjukt länge så det är inget stort bekymmer men ändå.
Jag funderar på att installera en riktigt fet kondensator efter brytaren så hinner inte spänningen sjunka. Det skulle kunna funka. Installerar man den före spänningstabilisatorn borde den klara ett par sekunder tills det nya packet är påslaget igen.
För dom som undrar varför jag inte har en BMS så balancerar jag batterierna automatiskt med laddarennär dom laddas istället. Med en BMS kan man missa att en cell håller på att paja. Obs här finns många olika varianter. Det finns jättebra BMS system med övervakning med dom är i regel ganska dyra. Dom billiga kina varianterna litar jag inte på alls. Jag har valt att lägga pengar på en riktigt bra laddare istället där jag har full koll på laddningen. Den laddar 2x40A om man kör max laddström. Så teoretiskt kan jag ladda batterierna fulla från noll på ca 2,5 timmar. (Eftersom batterierna skall balanceras tar det i praktiken ofta ca 20% längre tid) En lagom laddström är 20A. Då hinner man ladda batterierna när man kommit hem så dom är klara innan man lägger sig. (Man ska aldrig ladda Lithiumbatterier på natten när man sover)
Ska man inte ut nästa dag ska man inte ladda upp Lithiumceller. Ska man inte ut på flera dagar är det bra att ladda ur battrierna till förvaringsnivå, det fixar laddaren. Dom mår bäst att förvaras med ca 20% laddning (har jag läst).
Sorry blev kanske lite OT där men det handlar om el o motorinstallation i alla fall.
Just angående MK headingsensorn har jag inte en susning! Är dom så känsliga för störningar dom där prylarna?
Jag är på "G" att installera min MG xi5a på kajaken. Batterierna LiFePO4 (200Ah) kommer vara monterade strax bredvid? Är det ett problem? Nu är ju riggröret ganska långt så sensors sitter en knapp meter ovanför men tanken är att korta av det ganska mycket i framtiden. Då blir sensorn/gpsen kanske bara 30-40 cm från batteriet och den aluminiumplattan som motorn är monterad på. Blir det ett problem tro??
Ehh ... man ju prova att sänka ner riggen maximalt och provköra med sensorn i den låga positionen innan jag kapar riggröret kanske... ibland e man lite dum...
/GustavSenast ändrad av Husse0416; 2017-09-24, 13:08.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggsmältlim är skit som vattentätning...vicka kablarna fram och tillbaks några ggr och det släpper från kontakten...inte för att vara gnällig men inte skulle jag montera elen till elmotorn helt enligt videon...och som Tybling påpekar...headingsensorn
funkar nog inte optimalt där den är monterad...
Jag tänkte mer för att ta bort belastningen från kabeln där den lätt gnuggas av vid crimpkontakten och flytta den belastningen helt enkelt.
Vattentätning, njae.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggSmart med limmet i kontakten! Ska göra samma sak i mina!
Normalt sett så brukar man ha säkringen så nära batteriet som möjligt. Hade inte varit fel att ta upp eller länka i beskrivningen hur man räknar på vilka kablar man ska ha.
Automatsäkring på 50A köpte jag från Kina. Grymt bra kvalité och den verkar väldigt bra.
En annan synpunkt angående videon. Det sägs att 105 Ah räcker en hel dag i hård vind utan att batteriet är slut. Jag tror inte på det. Räknar man lite lätt på halvgas på elmotorn kanske 10 Amp eller mer så är man nere på farliga urladdningsnivåer redan vid 5-6 tim körning. Ännu tidigare om man har blysyra. Nu vet i te jag vilket AGM batteri han har men även dom bästa tar skada om man drar ur mer än 65-75% . Så man ska vara lite försiktig med den uppgiften. Kolla tillgänglig innehåll på era batterier, anges med Wh. Står det tex. 700 Wh så kan du köra elmotorn på 15 A läge i knappt 4 tim. Ta värdet 700 och dela med 15A x 12V. 700/180 = 3.88 tim.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggTjena Exxet, laddat batterierna månne? hursomhelst, välkommen åter!Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
|
11 svar
1 242 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
av .art
2024-05-31, 16:03
|
||
Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
|
7 svar
1 272 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av mariahcarey
2024-07-18, 04:29
|
||
Startad av Henke E, 2022-11-13, 19:59
|
3 svar
1 324 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2024-02-11, 14:40
|
||
Startad av Henke E, 2022-11-14, 00:40
|
4 svar
779 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av anteman
2024-10-03, 15:06
|
||
Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
|
12 svar
1 873 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av cealansmith
2024-11-06, 03:12
|
Kommentera