Svenskt fiske - Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenskt fiske - Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenskt fiske - Gädda

Har just sett ovanstående film, med bl.a fiskeguiden Ronny Andén.
    Tycker det är skrämmande att se hur återsättningen av gäddorna går till. Vid många tillfällen slänger de tillbaks de utmattade fiskarna i vattnet, direkt efter avkrokning. Det är främst Ronny som lär ut denna metod.
    Vet dock inte hur gammal denna film är, säkert mitten av 90-talet, men en stor fiskeguide borde veta bättre tycker jag ialllafall!

Edit: sökte på svenskt fiske gädda nu och såg att det fanns en tråd om denna film, dock diskuterades gäddornas vikter där enbart, och jag kan hålla med att de gäddorna inte väger så mycket som de säger. Dock är det troligtvis torr humor endast, fast man vet ju inte
    Senast ändrad av Olof; 2005-01-27, 11:02.

Ursprungligen postat av Olof
    Har just sett ovanstående film, med bl.a fiskeguiden Ronny Andén.
    Tycker det är skrämmande att se hur återsättningen av gäddorna går till. Vid många tillfällen slänger de tillbaks de utmattade fiskarna i vattnet, direkt efter avkrokning. Det är främst Ronny som lär ut denna metod.
    Vet dock inte hur gammal denna film är, säkert mitten av 90-talet, men en stor fiskeguide borde veta bättre tycker jag ialllafall!

Edit: sökte på svenskt fiske gädda nu och såg att det fanns en tråd om denna film, dock diskuterades gäddornas vikter där enbart, och jag kan hålla med att de gäddorna inte väger så mycket som de säger. Dock är det troligtvis torr humor endast, fast man vet ju inte
    Tänk om den stackars utmattade gäddan gjorde några luftsprång oxå, helt förkastligt. Håller med Olof till fullo, man ska inte fiska fisken mår dåligt helt enkelt.

Kommentera

Nu har inte jag sett filmen men jag har upplevt att om man kastar i en gäddar så simmar den iväg direkt medans när man lägger i den försiktigt så vänder den sig ibland uppochner så det kanske? är ett bättre alternativ.?
      Ola

Kommentera

jag tyckte inte den filmen var speciellt bra. "man kastar helt enkelt ut såhär swiiiiiisch sen vevar man och hoppas på att få fisk" sen drar det igång lite klassisk musik och kameran zoomar in på ett svajande vasstrå, så är hela filmen typ

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
          Nu har inte jag sett filmen men jag har upplevt att om man kastar i en gäddar så simmar den iväg direkt medans när man lägger i den försiktigt så vänder den sig ibland uppochner så det kanske? är ett bättre alternativ.?
          Skojar du eller? Om man stoppar i den och den lägger sig med buken uppåt hade den än mindre klarat ett fall. Men det finns alldeles för många här inne (generellt) som har uppfattning; Simmar fisken iväg överlever den. Det är ju så fel det kan bli. Fisken får en extra choch, ser ingen annan anledning till varför en ikastad fisk skulle simma iväg bättre än om man gör det korrekt
          sigpic

Kommentera

Flodebanan, nej jag skojar inte. Eftersom jag är en väldans färsk fiskare och inte har så mycket kunskap ännu, så kan du väl beskriva vad som är korrekt samt var den faktan kommer ifrån.

Eftersom jag inte grunnat så mycket på detta så kan inte jag svara på om gäddan mår bättre eller sämre av det ena eller andra. Men som sagt så har jag inte sett filmen så jag vet inte hur de gör där.
            Ola

Kommentera

Originally Posted by Pigge
              Tänk om den stackars utmattade gäddan gjorde några luftsprång oxå, helt förkastligt. Håller med Olof till fullo, man ska inte fiska fisken mår dåligt helt enkelt.
              Pigge, nu är det inte fiska eller inte som är frågan, utan att behandla fisken på det sätt som gör att den har störst chans att återhämta sig på. Att kasta i en fisk från 1-2 meters höjd direkt efter avkrokning tycker jag inte är rätt sätt. Dessutom är det respektlöst, och att en som borde veta bättre gör det.
              När nya fiskare ser en sådan här film (Som Ola t.ex), kan de lätt tro att "så ska man göra, han är ju en aktad sportfiskeguide, han kan sina saker".

Originally Posted by Ola
              Som flodebanan säger så är det nog mest chocken. Om man kastar ned en hundvalp från brösthöjd så springer den nog ganska snabbt den också, även om den är utmattad
              Det bästa är att låta gäddan återhämta sig (kan ta flera minuter om fajten varit hård) tills den kan simma iväg med egen kraft.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
              11 svar
              1 237 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
              7 svar
              1 258 visningar