Hur skall en fiskefilm vara? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur skall en fiskefilm vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur skall en fiskefilm vara?

Hejsan alla fiskenördar!

Mitt namn är Joel och jag är en av många som idag brinner för det här med fiskefilmer!

Jag har idag en kanal på youtube ( http://www.youtube.com/user/ThePiker93?feature=mhee)

På kanalen vi gör fiskefilmer med jämna mellanrum! Vår mest kända är idag förra årets stora fiskefilm Norrlands Guld! - http://www.youtube.com/watch?v=k-G_6YDV0cc

Jag går i trean och har som projektarbete att få min kanal att bli så stor på youtube att vi tillslut kan tjäna pengar på det vi skapar. Detta är ju självklart en stor ambition och med dagen ihärdiga konkurrens är det svårt!

Vi behöver din hjälp. Om du har ett account på youtube så snälla prenumenera!

MEN du kan hjälpa till som mest genom att dela med dig här på tråden vad du tycker anmärker en bra fiskefilm/klipp idag!

Hur lång ska den vara?

Musik, hur mycket?

Vad för typ av musik?

Mest fiskeaction eller fiskesnack? Eller kanske mest bara fina naturbilder?

osv!

Dela gärna med dig här om dina tankar kring detta så kan vi förhoppningsvis göra bättre och bättre filmer i framtiden!

TACK! <3

Jag tycker att den kan vara hur lång som helst så länge det inte blir långtråkigt eller att man tappar intresse för att se på filmen helt enkelt. Musiken är riktigt viktig tycker jag eftersom den skapar mycke känsla, så musik ska det vara mycket av. men tycker dock att ljud från filmklippet (plask t.ex) ska höras samtidigt, så musiken ska vara "i nivå" med filmljudet om du förstår vad jag menar. Svårt att säga vilken musik men man kanske skulle välja country framför hårdrock iallafall. Tycker att man ska ha lite fiskesnack inför varje "del" typ, mer än så blir bara tråkigt haha! Sedan bör man klämma in lite snygga naturklipp för att det helt enkelt är snyggt! Humor uppskattas också.
    Lycka till!

Kommentera

En bra fiskefilm ska vara underhållande och informativ, och inte bara massa drillningsscener. Vacker natur uppskattas mer än brötig musik, och den får gärna vara lång om föregående kriterier uppfylls

Kommentera

Mycket taktik snack om allt, hur ni fiskar, varför ni fiskar så, djup, vattentemp, ALLT
        Fiskar ni en brant, grundflak, djuphåla, pelagiskt?
        Prylsnack, allt från spön till lekanden i princip.
        Musik kan det gärna vara men då i bakgrunden så man hör er snacka och alla ljud från vattnet.
        Musikstilen är också viktig, visst är Iron Maiden grymma men dom passar inte i en fiskefilm tycker jag. Har ni någon typ av techno (speciellt dubstep) så mutar jag eller stänger av DIREKT
        Inte för mycket snipor heller, om dom inte hugger coolt (typ vid båten, ythugg osv) man tröttnar snabbt på filmer med 100-tals snipor även om det är en del stora i mängden.

Kolla på diverse flugfiskefilmer, typ saltvattensflugfiske efter tarpon och bonefish, dom är ofta grymt bra gjorda, lär er av dom!

Kommentera

Tycker inte går att svara på för det beror helt på vad man vill förmedla med filmen.

Bland de absolut bästa fiskefilmerna jag själv vet ligger serierna A passion for Angling och Catching the Impossible i absoluta toppen.

Ingen av dessa filmerna går särskilt mkt ut på att varken förmedla produktinformation, tipsa om metoder eller spela upp musik.

Det handlar om att förmedla en total känsla.

Att det landas stora fiskar i filmen är givetvis något som alltid gör en film intressantare men det behöver inte vara nödvändigt enligt mig. Det finns så mycket annat man kan förmedla under en fisketur bortsett från en fångad stor fisk som griper tag i en.
          Till exempel totala besvikelsen över en tappad fisk.

Så mitt tips är att försöka fånga känslan och helhetsintrycket snarare än att dissekera metoder och analysera fisken som sådan.
          Det kan också vara intressant, men det finns mycket mer sådant på marknaden (korda underwater osv) än motsatsen som tyvärr är ovanlig.

Kommentera

kollade på eran film och det första jag märkte var att ni använde er av gopro kameror, jag tycker att sådana kameror endast ska användas vid undervattensfilmning helt enkelt för att det ser för B-igt(?) ut.

Kommentera

Där har du faktiskt rätt SG, t.ex Pike Secrets är en hel del taktiksnack och en del fina fiskar men ändå var inte helhetsintrycket så bra (tycker jag). Catching The Impossible är dock helt otroligt bra filmer trots att dom i princip bara filmar fiskar och fåglar :P

Nej GoPro tycker jag passar bra på huvudet, men är också coolt under vattenytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av skidåkarn Visa inlägg
                kollade på eran film och det första jag märkte var att ni använde er av gopro kameror, jag tycker att sådana kameror endast ska användas vid undervattensfilmning helt enkelt för att det ser för B-igt(?) ut.
                Nej GoPro ser inte B-igt ut.. man ska bara tänka på att filma från olika vinklar. En actionkameras fördel är att den alltid är på och om man har lite tur får man det mest oväntade på film.
                Senast ändrad av Cookie o0; 2012-10-27, 21:10.
                KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Jag tycker inte att en fiskefilm ska ha så brutalt mycket fokus på själva fiskarna. Filmen ska handla om att förmedla känslan i fisket. Varför man fiskar och vad man faktiskt upplever där vid vattnet.

Filmer med massa taktik snack, betes info mm blir jobbigt. En film där man inte berättar något egentligen om taktikerna (Catch the impossible) gör att man ser den om och om igen bara för att se en skymt av tackel eller taktik.

En fiskefilm kan vara precis hur lång som helst, så länge det händer nya saker hela tiden. Tror detta är svårt att uppnå, så skulle nog säga 30-60 min är optimalt.

Anpassa musiken till filmen och känslan man vill förmedla. Ösigt jerkfiske = ösig musik. Lugnt mete = lugn avkopplande musik.

Finns inga regler för hur en film ska vara. Nyskapande, något som man aldrig sett tidigare är alltid bäst!
                  www.thorngrensbeten.se - Det handlar om att ha roligt!

Kommentera

Du/ni måste börja med att komma på ett bra namn att bygga ett varumärke på. Räcker inte att ha en Youtube-kanal om man inte lätt hittar den igen om man bara råkat se en video. De flesta kommer inte prenumerera utan gå in då och då. Så tänk på att sätta relevanta tags och bra rubriker som fångar intresset samt svarar på vad man kan förvänta sig av klippet.

Kanalgratis fly vs jerk tycker jag är bra exempel på hur man kan kombinera information och lite teoretiska utläggningar med dagens tittares krav på action och tempo.
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    11 svar
                    1 237 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 256 visningar