Bra filmkamera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra filmkamera?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra filmkamera?

    Tjenare!
    Jag undrar om någon har tips på filmkamera som är bra för fiskefilmning. Gärna vattentät och 1080p HD. Inte fel med bildstabilisering heller.

    Tack för svar

  • #2
    Gopro HD Hero2, vad jag har sett så är bildkvalitén riktigt bra. Liten och smidig, med mängder av möjligheter att fästa på sig själv eller båten. Vattentät till 60 meter borde ju räcka.

    Har planerat att köpa en sån själv så småningom, vad jag vet finns det inga vettiga konkurrenter till den.
    Senast ändrad av Rubik; 2012-09-02, 17:51.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

    Kommentera


    • #3
      Go-pro tar riktigt bra bilder med wideangle, men inga möjligheter till zoom (om man nu vill ha det). Hd film kräver rejält med datorkraft dock, för min del drar det med sig ett datorbyte för att över huvud taget kunna editera film, men min dator är 5 år gammal så det är väl dags ändå...
      Anders @ gäddfiske.se

      Kommentera


      • #4
        Sonys "motsvarighet" till GoPro HDR-AS15/B släpps om 2-3 veckor. Vänta och se vad den går för. Gillar min GoPro Hero 2 men den har sina begränsningar. Har du möjlighet att hålla kameran i handen så skulle jag överväga en vanlig handvideokamera i stället för en actionkamera. Typ Sony HDR-GW77V kanske?

        Kommentera


        • #5
          Om man jämför de reklamklipp som ligger uppe på respektive tillverkares hemsida så tycker jag att kvalitén på Gopro var bättre. Återstår dock att se och jämföra "riktiga" klipp, filmade av amatörer och inte editerade i timtal.
          Sedan är ju frågan vad prislappen hamnar på i Sverige, med vattentätt hus och lite fästen så hamnar Sonys på 360 dollar jämfört med Gopro som ligger strax under 300 dollar.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #6
            Jag har bara amatörexperimenterat med min hittills och spelat upp lite på en 50" plasma, bildkvaliten är grymm på gopro, även för amatörer...
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Go-pro tar riktigt bra bilder med wideangle, men inga möjligheter till zoom (om man nu vill ha det). Hd film kräver rejält med datorkraft dock, för min del drar det med sig ett datorbyte för att över huvud taget kunna editera film, men min dator är 5 år gammal så det är väl dags ändå...
              tror min dator är 4 år, jag har inga problem

              använder mig av sony vegas för att redigera.
              KassPåAttHåva

              Abborre: 46cm 1,25kg
              Gös: 77cm 4,56kg
              Gädda: 109cm 10,41kg

              Harr: 590g 40cm
              Öring: 500g+
              Röding: 1,03kg 46cm
              Regnbåge: 2.5kg 53cm
              Havsöring: 4,07kg 78cm

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av findel Visa inlägg
                Tjenare!
                Jag undrar om någon har tips på filmkamera som är bra för fiskefilmning. Gärna vattentät och 1080p HD. Inte fel med bildstabilisering heller.

                Tack för svar
                GoPro är ett ritkigt bra val!, fördelen med en actionkamera är att man oftast har den på hela tiden. Man får oftast med det som man normalt inte skulle få på film.
                Svagheterna är ljudet, särskilt då du filmar med det vattentäta skyddet på. Prova att spela in ljudet med en mp3 eller liknande och sen klipper du det till GoPron och du kommer att bli nöjd

                Om du ska filma med en handhållen kamera så är systemkamera det bästa valet.
                KassPåAttHåva

                Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

                Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

                Kommentera


                • #9
                  Mycket plus för GoPro, inte oväntat. Visst gillar jag den också men är besviken på att så mycket tillbehör inte är standard. Förutom kameran så blev det flat lens hus för att bli av med brytningsfelet under vatten, Wi-Fi backpack, tripod mount och battery backpack för ~2500 kr. Kändes helt plötsligt inte så billigt längre.

                  Ska du filma med systemkamera så se till att den har kontinuerlig autofokus i videoläget, helt hopplöst annars.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                    Mycket plus för GoPro, inte oväntat. Visst gillar jag den också men är besviken på att så mycket tillbehör inte är standard. Förutom kameran så blev det flat lens hus för att bli av med brytningsfelet under vatten, Wi-Fi backpack, tripod mount och battery backpack för ~2500 kr. Kändes helt plötsligt inte så billigt längre.

                    Ska du filma med systemkamera så se till att den har kontinuerlig autofokus i videoläget, helt hopplöst annars.
                    batteritiden har då aldrig varit ett problem för mig, har inte filmat under vatten ännu utom hemma i bubbelpoolen för test bara... såg bra ut då iallafall
                    Sen beror det på hur mycket extra man vill ha såklart..
                    KassPåAttHåva

                    Abborre: 46cm 1,25kg
                    Gös: 77cm 4,56kg
                    Gädda: 109cm 10,41kg

                    Harr: 590g 40cm
                    Öring: 500g+
                    Röding: 1,03kg 46cm
                    Regnbåge: 2.5kg 53cm
                    Havsöring: 4,07kg 78cm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    11 svar
                    1 226 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 241 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg mariahcarey  
                    Startad av Henke E, 2022-11-13, 19:59
                    3 svar
                    1 294 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Henke E, 2022-11-14, 00:40
                    5 svar
                    718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
                    11 svar
                    1 620 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Arbetar...
                    X