File filmer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

File filmer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• File filmer

Har gjort en youtubekanal med filmer på filettering av fisk i utbildningssyfte.
    Men tänkte att jag kan dela filmerna här också. Finns några få filmer för tillfället, men kommer att fylla på med flera med tiden.
    Hoppas på att kunna lägga ut filmer på megaflundror, stora torskar, och bamsegösar.

All fisk är yrkesmässigt fiskad, många är KRAV eller MSC godkända, och fiskade på hållbara bestånd.

Enjoy.

Abborre

Kolja

Röding

Rödtunga
    Senast ändrad av esoxcisten; 2012-08-10, 09:22.

Edit: vill någon ha en film på en speciell art ska jag försöka fixa det.

Kommentera

Härligt initiativ. Bra för dom som inte lärt sig filea. Farsan lärde mig grunderna när ja va 10-12år,sen har man blivit bättre med tiden.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Mycket bra. Jag kan "skära hyffsat" men inte utan osäkerhet, det syns att du vet vad du gör. Kul och lärorikt. Öring, regnbåge, lax (Antar att rödingen visar den vägen) och kanske gädda är ju fiskar som äts och fiskas en del hos sportfiskare.

Mvh.

Kommentera

Ja lax, röding, öring och regnbåge är ingen större skillnad. Faktum är att de flesta rundfiskar skärs på samma sätt om dom inte är allt för stora, lite små trix som skiljer arterna från varandra.

Näst upp på tur kommer rödspätta och torsk, får se om jag hinner lägga upp dom i början på veckan.

Kommentera

Sen kan man ju byxa abborren oxå om man vill få helt benfritt. Men alltid kul o se på dom som kan hantera en kniv.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Noterade en sak vad gäller filén på rödingen. Du är duktigt med kniven det syns helt klart. Men som kock så måste jag påpeka en sak. Det sitter en liten benrad (fiins iaf på öring och lax) på den tjockare delen av filen också som ska pillas ut med tång om man ska vara helt korrekt. Men när man får fisken till restaurangen så brukar kocken bli tvungen att göra det själv. Bra filmer iaf, och kul intiativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
                Noterade en sak vad gäller filén på rödingen. Du är duktigt med kniven det syns helt klart. Men som kock så måste jag påpeka en sak. Det sitter en liten benrad (fiins iaf på öring och lax) på den tjockare delen av filen också som ska pillas ut med tång om man ska vara helt korrekt. Men när man får fisken till restaurangen så brukar kocken bli tvungen att göra det själv. Bra filmer iaf, och kul intiativ.
                Helt korrekt så sitter det en benrad precis som på laxen s.k. Pinnben.
                I fiskindustrin drar man ur dom med maskiner, pilligt och tidskrävande för hand framförallt på en 500 grams röding.
                filear jag en röding ute i fält låter jag dom benen vara kvar och pillar bort dom när jag äter, alternativt byxar jag den UTAN att skära igenom skinnet. men man får lägga snittet lite snett då.
                Men på en restaurangtallrik för 250 spänn är ju dom där "pinnbenen" tabu

Kommentera

Vart sitter dessa ben ni pratar om på rödingen?

Kommentera

Bra gjort! Någon som kan rekommendera en bra filékniv som inte är så fasligt dyr? Har själv bara fileat lite torsk och bleka, resultatet blev ju...åt helvete..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    12 svar
                    1 483 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                    7 svar
                    1 291 visningar
                    1 gilla