Inte riktigt som det var tänkt | Fiske-Feber Förlag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte riktigt som det var tänkt | Fiske-Feber Förlag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inte riktigt som det var tänkt | Fiske-Feber Förlag

Eftersom det nu kapas upp en hel del längder av den typ av mylarrör som används till Mr Mylar så vill jag passa på att berätta att även jag tidvis avverkat den ena förpackningen efter den andra. Det var för min och min pappas del inte så noga vilken färg mylarröret hade efter som vi använde den vita kärna och typ slängde bort röret… Det begärliga innanmätet använde vi som vingmaterial på våra gäddflugor. Detta försiggick i mitten av 90-talet och då var det rätt klent med alternativ till hjortsvans och gethår. Det fanns så kallad Hairibou (numera känt som Big Fly Fiber) som var för ”stort” och Fish Hair som passade för mindre gäddflugor. Ur vårt perspektiv så var mylarkärnan vida överlägsen andra alternativ då vi vill få till en böljande vingkonstruktion på cirka 15 cm långa flugor. Flugorna bestod i huvudsak den vita kärna och så piffades de till med tussar av fluorescerande rött antrongarn och varierande mängd Flashabou i färgen ”Kelly Green”. Skulle jag göra det igen så här 20 år senare? – Jag hade i vart fall sparat kärnmaterialet för att använda det till spunna huvuden och annat och jag tror att kärnmaterialet fortfarande står sig rätt bra till rätt typ av fluga.
    /Robin

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X