Mitt isfiske, har den senaste tiden varit väldigt trögt och segt som sirap, men i dag, var jag hade med mig min jobbakompis Radde, släppte det plötsligen.
Radde fiskade inte och ville bara sitta och titta på hur man pimplar Regnbåge och så fyllde han mig med kaffe och kex, så det stod härligt till.
Redan i andra hålet utanför T - bryggan hade jag en stöt och lite nafsande i räkan och efter lite daltande, så tog den lite bättre och kom upp på isen och fick se oss och lite dagsljus.Radde fiskade inte och ville bara sitta och titta på hur man pimplar Regnbåge och så fyllde han mig med kaffe och kex, så det stod härligt till.
1100 gram, en liten fin hanfisk med vackra färger, Radde tyckte att vi kunde behålla den, men jag ville sätta tillbaka den och jaga vidare efter en större fisk. Jag fick förklara att jag bara kan ta en fisk per fisketillfälle och han förstod.
En snabb bild på mig och fisken och sen var det adjö och ner i hålet igen, liter kaxig sade jag till Radde, att nu går vi till Badplatsen och tar en större och så får du en fin middag i kväll.
Vi kom till Badplatsområdet och jag borrade upp fyra hål på raken för att fiska av dem. lite krossade räkor lade i varje hål och fisket kunde börja.
Det var segt fiske och jag satt och hoppades på att jag kunde infria mitt uttalade skryt om en middag till Radde, men skulle jag lyckas?
I tredje hålet kom Raddes fina middag i form av denna fina, men mörka hanfisk, som gav mig en rejäl fight på det nya pimpelspöet, men det var lugnt och den fick ge sig.
Jag gillar hanfiskens lite säregna mun, kroken och de kan nästan inte stänga munnen helt och sen dessa vackra färg toner som finns över hela fisken, det är så vackert.
Varför det släppte på trögheten just i dag, vet jag inte, men jag behövde nog fisk för att inte bli ringrostig, den dagen, var en av de riktigt stora kliver på räkan.
Här är Radde med sin fina middag, han var nöjd med min lilla uppvisning och ska nu själv skaffa sig lite grejer för Regnbågsfisket och eventuellt ett årskort till gölen. - Du är så välkommen Radde och tack för en fin dag på isen!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)