Ribatex.se: Underbar fiskedag i Älgnäs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ribatex.se: Underbar fiskedag i Älgnäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ribatex.se: Underbar fiskedag i Älgnäs

Vilket väder, vilket fiske! Erik tog sin första gädda över metern. 105cm och 7,98kg. Mycket att skriva men kände att det måste dagens inlägg inledas med.

Vid 10.30 kom vi ut till Älgnäs och började fiska idag. Det blåste lite och värmen hade inte riktigt infunnit sig då molnen skymde solen. Vi hade planerat att inleda dagen med jiggar eftersom det ska finnas gös i sjön men vi har då aldrig fått någon där. Inte heller fick vi någon men gäddorna visade sig vara på hugget.Jag började med en Storm pro minnow, och redan på andra kastet så högg det. En liten gäddsnipa som ryckte likt en abborre i linan.Inte många kast senare så högg det igen för mig. En till snipa fick syna ytan. Hade då gått max 10 minuter sen vi kom ut på sjön så en riktigt skön start.Erik tröttnade snabbt på sin jigg och övergick till jerkbait. Tog då inte lång stund innan han fick sin första. Ca 2,5kg och sedan höll det igång ett tag. När vi valde att flytta på oss efter 1,5 timmes fiskande på den platsen så hade jag fått upp 3 gäddor och Erik 6st. Erik tappade en riktigt fin gädda precis vid båten på den platsen.

Vi tog sedan sikte mot en plats där Erik varit ett par veckor tidigare och en skaplig gädda varit på hugget.
    Nu hade även jag bytt till jerkbait och får snabbt en till liten snipa.
    Erik drar på en Buster i mindre modell för senast fungerade mindre beten bra där. Och det visade sig han ha rätt i att köra på idag igen. Dagens största gädda kliver på men sitter väldigt löst krokad så för varje rusning gäddan gör blir Erik mer och mer nervös. Till slut så får vi in den i håven och lyckan är enorm.
    Som jag började inlägget med, 105cm och 7,98kg. Erik ökar sitt personbästa med nästan 3kg och får träda in i 100 klubben.

Nedan är en filmsekvens på releasen av gäddan:

Det var några fler gäddor som fick syna ytan på samma plats, och några som högg men tog sig loss. Vid det här laget så var det klarblå himmel och den numera svidande huden började sin stekning. Vi förflyttade oss till en sista hållplats där vi aldrig blivit utan fisk. Jag återgick till jiggarna. Erik körde på med olika jerkbaits. Erik tog den första gäddan som vägde 4,8kg. Jag satte på en Orka jigg som jag fått av Ribatex som sattes på prov för första gången. Tog inte många kast innan den visade att den kunde leverera fisk. Ytterligare en mindre gädda tog betet med all sin kraft.
    Erik fortsatte att testa olika jerkbaits och en färgglad visade sig även den kunna leverera hugg. Vi hade båda blicken på betet när det kom fram till båten och båda får se en gädda komma i full fart från djupet och hugga rakt över betet. Bilden nedan illustrerar hugget väldigt bra.

Vi har haft en av våra bättre fiskedagar i Älgnäs idag, både vädermässigt och självklart för Eriks nya personbästa. Avslutningen blev att vi tog upp ankaret och jag drog iväg några kast med Orka jiggen medan vi drev. Rätt skönt att få napp på sista kastet för dagen även om det var en mindre fisk och den klev av efter lite sprattel på ytan.
    //Andreas, http://holmstromfiske.blogspot.com

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X