Sportfiskarna.se: Lite ris, lite ros - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskarna.se: Lite ris, lite ros

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfiskarna.se: Lite ris, lite ros

Sportfiskemässan 2012 har just gått av stapeln. En kul och händelserik tillställning, där jag också fick chansen att prata med många nya och gamla bekantskaper. Mycket fiskesnack, en del diskussioner om Storfiskregistret och stora fiskar i allmänhet.

En hel del av diskussionerna har handlat om roliga och okomplicerade företeelser i fiskets ljuva värld. Tack alla deltagande utställare och alla besökare för en givande mässa.*
    Andra diskussioner har rört mer krångliga och till och med lite tråkiga saker.*Jag tänkte bara ventilera ett par av de tråkiga, helt kort.*
    En död fisk, en trakasserad fiskare

En gigantisk gädda fångades av en öringsfiskare. Gäddan var djupt krokad, fick avlivas och anmäldes till Storfiskregistret. *Men redan innan dess hade den magnifika fångsten spridits till olika forum och fångstmannen hann bli rejält ansatt. Flera sportiskare vräkte ur sig ganska grova saker och det sägs till och med om att fpngstmannen fått ta emot hotfulla samtal på sin telefon. *
    Vi är många som vill att stora gäddor ska få leva vidare. Men någonstans måste man kunna dra en gräns för vad som är vettigt och rimligt. Det är inte rimligt och vettigt att bete sig hur som helst för en dödad fisk – en fisk som skulle fått leva om det hade gått.*
    Den här diskussionen kommer att fortsätta, men låt mig bara säga att det finns några där ute som borde skämmas en smula och fundera över om den där osynliga gränsen kanske är värd att reflektera lite djupare över.*
    I mörkade vatten

En annan sak är det här med korrekta anmälningar. Aktuellt exempel: en fisk anmäls från ett påhittat vatten. Det hela är så ologiskt och anmälan innehåller motstridiga uppgifter, så jag ifrågasätter fångsten. Fångstmannen uppger då ett nytt vatten och ber om ursäkt för det vilseledande. Allt väl. Trevligt. Ända tills nya uppgifter kommer fram.
    ”Den där gäddan kommer ju inte alls från *********, utan från Zzzzzzzzz. Jag träffade ju dem när de fått den”, informerar en annan fiskare.
    Tråkigt. Mycket tråkigt!*Du som fångat en stor fisk har alltid möjligheten att inte anmäla din fisk, om du inte vill att den ska bli offentlig (även om vi förstås hoppas att du anmälker firren). Men att ljuga ihop uppgifter och göra Storfiskregistret till ett mindre trovärdigt register är ett dåligt alternativ.*
    Ryckfiskade fiskar

Samma sak gäller anmälda fiskar som felkrokats. Jag fick avslå en havsfångad fisk nyligen eftersom det fanns filmer på nätet som visade hur den stackars fisken släpas in i stjärten. Reglerna är tydliga: fisken ska vara krokad i munnen, för att anses som fångad på rätt sätt. Buk- eller stjärtkrokade fiskar är inte ok. Vissa fisken dras ofta med rykten om ryckfiske, felkrokningar och oetiska tillvägagångssätt. Det är bara vi sportfiskare själva som kan få bort sådana tråkigheter – genom att själva sköta allt snyggt.*
    *
    Så. Det var lite mindre ystert gnäll i vårsolen. Men vet ni, det är för att jag vill påminna er om en viktig sak: det är ”bara” fiske, även om det stundtals är blodigt allvar för oss. Och fiske ska vara kul. Låt oss komma ihåg det.*
    Allt det här får vi nog tillfälle att återkomma till. Och när nu våren gjort sitt intåg är det betydligt viktigare att titta framåt, mot glittrande fjärdar, öppet hav och porlande vatten.*
    Fiska fint där ute. Och rapportera in era storfångster.*
    *

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X