IgÃ¥r var jag ut pÃ¥ ett kortare förmiddagspass med tre trevliga storfiskare frÃ¥n Avesta i Sverige. Vi startade redan kl. 8 och trots att det var plattlugnt högg det redan pÃ¥ andra kastet för Raimo Hernesaho, och sen fick han en till pÃ¥ tredje kastet. Betet som gäddorna gillade var en papegojfärgad Nils Master Invincible. Snart fick även födelsedagsbarnet (30 Ã¥r) Jonas Norling hugg pÃ¥ en Bomber, och även pappa Max hade gädda pÃ¥ en grön-vit Conrad. Jag var förvÃ¥nad att det högg sÃ¥ pass bra trots stiltjen men skulle bli ännu mer förvÃ¥nad när Max efter kaffepausen fÃ¥r ett rejält tunggung i spöet. Gäddan kommer djupt och spöet bockar sig rejält, det här är dagens största gädda. Med ett gällocksgrepp tar vi upp gäddan, en mycket vacker pjäs pÃ¥ 6,1 kg och 98 cm. Det skulle vara en storfiskare för den bedriften, och Max visar nu de andra var skÃ¥pet skall stÃ¥ (i alla fall idag). Det märks klart att alla tre har fiskat mycket i sina dar. Faktiskt har de under de senaste tvÃ¥ Ã¥ren trollat upp fyra gäddor över 10 kg i hemmavattnen. Det kommer nÃ¥gra gäddor till, och börjar blÃ¥sa lite. Konstigt nog sitter gäddorna sämre nu, det är gäddsiesta och bra mÃ¥nga som kliver av men Jonas lyckas kroka pÃ¥ en till vid sista stället. Den väger just under 3 kg, och högg pÃ¥ en Bomber. Vi slutar kl. 12 och totalt har det blivit 13 gäddor. PÃ¥ kvällen var jag ut med Matte Fagerström pÃ¥ ett göspass. Vi fick 18 gösar med en 2,3 kilos pÃ¥ topp. Vi fick pÃ¥ mycket olika drag men bäst fungerade Storms Deep Thunder stick samt Rapalas Taildancer, Risto Rap och Shad Rap. Helst med lite gul buk och senare pÃ¥ kvällen svart-silver. Medan vi var ute fick vi rapport om en av dom största spöfÃ¥ngade gösarna pÃ¥ Ã
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)