Om ryktet stämmer var den är tagen så kan jag ta gift på att han fick ett gäng gösar förutom den bonkade och däribland ett antal bättre matfiskar....då tycker jag det är bättre att ta ett par mindre än en stor. Jag säger inte att fångstmannen ljuger, men nog är det väldigt konstigt att alla stora bonkade fiskar sitter så pass illa att den inte skulle överleva ?? Nu är jag inte heller guds bästa barn...även jag har bonkat stor gös förr i världen, men jag lär så länge jag lever.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bonkad fisk?
Collapse
X
-
*gnälligt*
För mig är den största anledningen till att släppa tillbaka en stor fisk enbart den att jag kan fånga den igen samt att man hyser en såpass stor respekt för en stor fisk. Allt babbel om genetiskt arv och biologiskt hållbart tror jag är otroligt svårt att få till att funka i praktiken. Lödde å och vissa hårdfrekvent fiskade områden i skärgården undantaget. I 99% av våra vatten tål det ett rejält sportfiskeuttag, både av stora och små individer.
"Bra gener" - är det någon som vet hur pass vetenskapligt detta är? Och är "bra gener" verkligen att bli stor och fet? För överlevnad krävs nog många andra genetiska betingelser än så. Kanske det tom är en nackdel att vara stor ibland....
Man gör sig dock en tjänst att plocka den mindre "matfisken". För helt osannolikt är det inte att fisken hugger en annan dag, kanske större än någonsin.
Kommentera
-
Originally posted by Discharged
"Vill man ta hem fisk för matbordet då och då så tycker ajg personligen att det är helt ok. Fast jag skulle nog föredra att dem simmade kvar."
Och istället gå och köpa nätfiskad fisk på ICA? Det tjänar ju verkligen ingen på...
Måste nog tänka om, tyckte jag gjorde naturen en tjänst som åt egenfångad fisk.C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.
Kommentera
-
Här är jag och den f*** som påstår att jag ljuger den..............Ni kan titta på mitt svar oxå under bilden .....men jag kan nämna att av 125-130 gösar så har minst 110 fått gå tillbaka!!..... Och det är inte för att jag tycker att man skall göra så, utan för att jag har tillräckligt med fisk hemma redan. M.V.H. Tim
Kommentera
-
CK
Trutta, jag skrev aldrig att du ljög...men däremot skrev jag att det är ju jävligt konstigt att alla stora sitter illa....och då menar jag givetvis inte bara dig. Jag blir bara så trött på att alla försvarar sina bonkade storfiskar med att den satt illa...har svårt att tro att det stämmer, det händer t.ex mig ytterst, ytterst sällan. Då tycker jag istället det är mer rakryggat att stå för en bonkning...Jobbar du på Berras idag så syns vi där.
Kommentera
-
lureri
En stor anledning till att folk ljuger/omskriver sanningen är väl att vissa har en förmåga att brusa upp bara de hör talas om att någon avlivat en fisk. Vissa här på forumet har ju skrivit ganska hätska inlägg som kommentarer till bonkade fiskar. Låt var och en avgöra själva vad det blir av fisken så länge fiskekortsregler eller lagar inte säger något annat. De som är mottagliga för att lära sig släppa tillbaka fisk kommer att anamma detta så småningom ändå, de som är tveksamma kommer definitivt inte att göra det med hjälp av sura kommentarer iaf.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
516 visningar
0 gillar