Bonkad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonkad fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bonkad fisk?

Jag såg den fina gös runt 7 kilo som var plåtad utanför Berras i V-ås och kunde inte lägga till egna kommentarer, hur gör man?

Det jag retade mig lite på är hur man misstror killen som fått den när han säger att wobblern satt djupt i fisken. Dessutom så kan jag öppet meddela att jag bonkar fiskar både hit och dit stora som små, men BARA de fiskar jag ÄTER upp, resten släpper jag varsamt i igen, även där stora som små.
    Nu må det hända att jag inte är så duktig fiskare så jag kan utarma mälaren på dess gösar själv, kanske är andra rädda för deras egen enorma förmåga att göra just detta. Men jag tycker inte man ska sätta blåslampan på de personer som då och då tar hem en matfisk till frysen. Nu vet jag flera som tycker att små fiskar är matfiskar och att man ska lämna allt över 3 kilo kvar i drickat, men vad som är matfisk bestämmer den som ska äta den.
    Slutligen vill kan jag tycka att C&R är bland det bästa som slagit igenom sportfisket på senare tid, -Kanooon! Men om man blir för "sur" på bonkare så kommer dessa bara mörka mer och mer i framtiden och det tjänar ingen på.

5p på det inlägget,,,satt just å funderade på en annan sak när jag läste detta,,,tänk om c&r skulle införas på tex älgjakt, typ bedövningspilar i stället för blykulor,,hehehe,,,men å anndra sidan finns väl inte så många här inne som skulle gnälla på c&r om det skulle serveras rådjurs stek på bordet hemma, men det är väl klar ,de e ju SKILLNAD det,,, nä bonka när man känner för det å vill ha ungsbakad gös på bordet,stora som små.

Kommentera

Exakt!

Men hur kommenterar jag bilderna?

Kommentera

Väldigt bra skrivet baitrunner!

Jag kan också reagera på vissa bilder ibland tex när man ser 9kg gäddor bonkade. Det skulle ju vara så mycket bättre om dem simmade kvar.

Men det viktigaste är att man använder sunt förnuft. Vill man ta hem fisk för matbordet då och då så tycker ajg personligen att det är helt ok. Fast jag skulle nog föredra att dem simmade kvar.

Kommentera

Re: Exakt!

Originally posted by baitrunner
          Men hur kommenterar jag bilderna?
          Menar du bilderna i fotoalbumet? Du måste vara inloggad. Det kan hända att du blir utloggad när du går över till fotoalbumet. Du måste acceptera cookies från denna sida!

Ta en titt här det kanske låser ditt problem: http://www.fiskesnack.com/forum/show...p?threadid=897

Kommentera

Detta med C&R kan snart jämföras me religonkrig verkar det som, håller fullt med att c&r är bra men vill jag äta en färna/brax eller sutare så är det min ensak att bonka eller ej, det är ju inte första gången c&r kommer upp på tapeten, sen finns det ju fanatiker åxå ang c&r,,vem vet snart kanske det är nån som spränger sig själv i nån sjö eller i nån fiskebutik bara för att demonstrera mot alla icke c&r fanatiker, ;-).
            / bonk bonk,,skitfiske

Kommentera

Det finns lika många åsikter som det finns fiskare så är det bara! Man får helt enkelt acceptera att andra har en annan syn på saker och ting. Det är just det som gör oss alla unika och intressanta!

Kommentera

Jakten har kommit mycket längre än fisket, för under jakten tilldelas du ju ett visst antal djur, och sen är det slut... att en fiskare tar hem 10 abborrar och grillar tycker jag är helt okej... men om man tar upp 10 abborrar och dödar och sen slänger, då är det en annan femma...

"Vill man ta hem fisk för matbordet då och då så tycker ajg personligen att det är helt ok. Fast jag skulle nog föredra att dem simmade kvar."

Och istället gå och köpa nätfiskad fisk på ICA? Det tjänar ju verkligen ingen på...
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Tack Stizo! Det löste mitt problem direkt!

Kommentera

Det här med att man under jakten tilldelas ett visst antal djur stämmer inte riktigt.
                    Under Älg jakten så är det så, men under tex. Rådjur och Vildsvinsjakten finns inga sådana bestämmelser, utan där gäller sunt förnuft. Precis som i fisket. Undantag är Suggor med kultingar vilket i praktiken innebär att suggor är fredade året om.
                    Med den skillnaden att vid fiske kan man returnera fångad fisk, jägaren har inte det alternativet.
                    Moraliskt riktigt är tycker jag att enbart ta av naturens överskott.
                    Senast ändrad av FredrikB; 2004-07-06, 14:51.
                    Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    511 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior