Polarens abborre 200.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polarens abborre 200..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av teppo Visa inlägg
    Smakar en sån stor abborre bra? Brukar själv äta dom som väger under halvkilot..
    Ja man äter väl det man får tag i då mao

Kommentera

Det var en GRYM borre! Den ser grotesk ut! GRATTIS!
      I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
        Ja man äter väl det man får tag i då mao
        Inget personligt, men i mitt tycke borde man veta bättre än att bonka en såpass stor, och antagligen romstinn, abborre. Vem vet hur mycket yngel den kan släppa ifrån sig vid lek. Och med dom generna som den "morsan" har i sig är otroliga för att överlevt såpass länge!

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
          Inget personligt, men i mitt tycke borde man veta bättre än att bonka en såpass stor, och antagligen romstinn, abborre. Vem vet hur mycket yngel den kan släppa ifrån sig vid lek. Och med dom generna som den "morsan" har i sig är otroliga för att överlevt såpass länge!
          Ja eller hur? Borren måste säkert levt runt 20 år och även om en så stor abborre smakar gott ( Tvivlar ) så tycker jag GBG Robin var alltför vänlig mot TS. Antog att ni hade kamera med er, fisken ser ut att vara fotograferad på fångstplatsen, ni kunde ju fotat den levande så hade den inte varit så ful på bilden heller.
          Senast ändrad av Aborrjägaren; 2011-12-06, 17:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
            Varför skulle en borre över halvkilot smaka illa?
            Äter du bara lax under 5 kilo också?
            En abborre växer otroligt långsammare än en lax under alla förutsättningar, nu vet du det.

Kommentera

Nån abborre på 20 år är det inte. Möjligtvis på kanske 10 år. Har under dom senaste 20 åren som jag testat ålder på abborrar inte funnit äldre än 17 år.
              Och det var ovanligt gammal abborre på 1.2 kilo tagen i vattnet runt Lidingö (Värtan).
              Det vanligaste med stora abborrar (runt kilot) är ålder på 10-12 år.
              Dom riktigt gamla borrarna är nog tusenbröder i sura vatten i nån tjärn uppåt landet.
              Dom växer väldigt långsamt med lite föda.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag tycker mig inte se så stor längdskillnad på borrar när dom passerat 40 cm värkar som dom stannar av i växten och bara blir fetare och tyngre.... jag har tagit ett antal borrar i ungefär samma längd med över 1 kg i vikt-skillnad. Detta borde rimligtvis ha med ålder att göra...

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Nån abborre på 20 år är det inte. Möjligtvis på kanske 10 år. Har under dom senaste 20 åren som jag testat ålder på abborrar inte funnit äldre än 17 år.
                  Och det var ovanligt gammal abborre på 1.2 kilo tagen i vattnet runt Lidingö (Värtan).
                  Det vanligaste med stora abborrar (runt kilot) är ålder på 10-12 år.
                  Dom riktigt gamla borrarna är nog tusenbröder i sura vatten i nån tjärn uppåt landet.
                  Dom växer väldigt långsamt med lite föda.
                  En abborre på 10 år är även det en gammal abborre, det jag ville framföra var att oavsett vattnets förutsättningar så är en 2 kgs abborre troligtvis mycket äldre och träigare i köttet än en lax på 10 kg.

Inte för att jag tvivlar på ditt resonemang eller så men hur kan du vara säker på att abborren var 17 år gammal, vet att det finns sätt att kolla ålder men förklara gärna .

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
                    även om en så stor abborre smakar gott ( Tvivlar )
                    Du kallar dig för "Aborrjägaren" men vet inte om att stora abborrar är delikatesser precis som de små?

Kommentera

Aja...
                      Sjukt stor var den i alla fall. Såg nästan ut som att den skulle smälla om man klämde lite på den =)
                      Synd att den inte fick leva vidare, men jag är inte bättre själv vad gäller abborre... Fiskar det så sällan och tar upp max 5-6/år (de jag lyckas få upp).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48