Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trodde du allmänt körde den tekniken och inte gällde de gånger du fiskar klarvattensjö. Här finns det inga stora gössjöar som är klarvatten, trodde inte det fanns så många sådanna där nere heller, men man lär sig något nytt varje dag och i vatten mer klar vatten eller hårdare fisketryck kan man få testa nya sätt och vara försiktig.

Känner igen din frustration, har haft otroligt jobbigt fiske i mitt vatten i år, hundratals efterföljare som inte vill hugga. Sista turen lossnade det efter en tids oväder, får se om det blir bättre nu..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
      En sak jag har märkt i denna tråd är att folk verkar fippla på tok för mkt med sina lod. Hitta en inställning som funkar och kör på den och fokusera på fisket, presentation av betet samt båtkontroll. Nu har jag ingen erfarenhet av Lowrance då jag kör uteslutande Humminbird men för VJ kör jag med givaren inställd på 200kHz, frammatningen nedställd på typ 2. Det enda jag ändrar är känsligheten beroende på vattnet jag är i, vill få en klar bild av jiggen men vill ej få in massa plankton, temeratur skikt m.m. Detta funkar bra. Har dock downscan, sideimageing på snabbvalsknappar för att kunna avläsa bottenstruktur bättre men sällan jag använder detta.

Min poäng är att man många gånger lägger för stor fokus på lodet att man helt enkelt fiskar dåligt rent tekniskt.

Fisk kan se väldigt olika ut på skärmen beroende på var i ekokonen den befinner sig. Skilja gädda från gös m.m. tycker jag är bullshit. Har många gånger fått stort eko på smågösar då dom stått klockrent i ekokonen samtidigt som jag fått små eko på 5-6 kilos gösar. Man kan aldrig vara riktigt säker. Ibland får man in stora klockrena eko på stor fisk men som sagt inte alltid.

/gimmy
      Jag håller med dig helt.
      Mitt problem har varit att jag inte får till det alls för att ekolodet är ganska avancerat. Förr hade jag inga problem direkt med mindre avancerade lod, nu hade jag galna problem med att få till en vettig "grundinställning" att utgå ifrån typ. Idag fick jag äntligen till det, och tror mig ha förstått mig på lodet en gång för alla.

Mer om det i en annan tråd dock.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
      2 svar
      510 visningar
      0 gillar