Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Verkar som lowrance och humminbird skiljer sig lite ifrån varandra. Det är just det som jag skulle vilja se ett eko från humminbird i frivattnet!!
    En större gös på ett lowrance lod ger fortfarande ett högt eko även om det är i utsidan av konen men bara med ett streck istället för det gula tjocka på toppen på ekot. Verkar som humminbird inte ger detta???

Håller med gimmy att man inte ska labba med inställningarna. Det enda jag labbar med är känslighten bereonde på vatten. Fullt ping(finns bara på lowrance), högsta bildhastighet och inga störningsfilter på.
    http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
      Verkar som lowrance och humminbird skiljer sig lite ifrån varandra. Det är just det som jag skulle vilja se ett eko från humminbird i frivattnet!!
      En större gös på ett lowrance lod ger fortfarande ett högt eko även om det är i utsidan av konen men bara med ett streck istället för det gula tjocka på toppen på ekot. Verkar som humminbird inte ger detta???

Håller med gimmy att man inte ska labba med inställningarna. Det enda jag labbar med är känslighten bereonde på vatten. Fullt ping(finns bara på lowrance), högsta bildhastighet och inga störningsfilter på.
      Har tyvärr ingen bild där man ser fisk uppe i frivattnet. Men utifrån de bilder jag sätt här tycker jag faktiskt Humminbird ger "renare" bilder. Bilderna från Lowrance påminner om jag kör mitt Humminbird i Maxmode (swichfire) då exploderar skärmen och man ser plankton, temeraturskillnader i vattnet, småfisk m.m. Kör alltid lodet i sk. rensningsläge. Man ser helt enket det man vill se.

Ni snackar om förvarning på fisk. Jag fiskar med 1 aktargivare fast monterad, 1 portabel givare. Jag använder mig av Humminbirds givarväljare dvs jag kan byta givare med ett enkelt knapptryck och skärmen växlar direkt till den andra givaren. När jag lokaliserat fisk lägger jag först jiggen i mellanvattnet, jag växlar till aktergivaren och backar mot vind. När jag får in en fisk på lodet ser jag var i vattnet den står, jag slår om till den andra givaren och lägger mig rätt med jiggen, inom kort kommer fisken framträda även på denna givaren. På så vis kan man vara förberedd på var fisken kommer och man slipper droppa långt eller veva upp på fisken. Jag använder mig mkt av båda givarna. Lite som att använda 2st lod fast billigare.

/Gimmy
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Tror att vi fiskar lite annorlunda. Fiskar på fisk som står i frivattnet och nästan aldrig vid botten. Släpper aldrig på fisk som jag inte har fullträff på. Ligger och kör i 4 kn och då är förvarningen ovärderlig.

Just detta max mode låter mest intressant för mig. Skulle vara intressant och se ett riktigt screen shot på en gös som står i frivattnet. En större fisk på ett lowrance lod ger en höjd på minst 5 m (dock ej hds).

Kommentera

Fiskar mkt sällan bottenfiske. Fiskar alltid pelagiskt. Givetvis kör jag lodet med andra inställningar under sökandet i som du säger 4 knop. Jag börja min beskrivning från det att fisken var lokaliserad. Däremot bromsar jag aldrig upp båten för brutalt. Inser man att man inte kan stanna på en fisk slänger jag ut en markör och glider förbi för att sen återgå med långsammare avsökning.
          Senast ändrad av Gimmy; 2011-07-23, 12:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
            Har tyvärr ingen bild där man ser fisk uppe i frivattnet. Men utifrån de bilder jag sätt här tycker jag faktiskt Humminbird ger "renare" bilder. Bilderna från Lowrance påminner om jag kör mitt Humminbird i Maxmode (swichfire) då exploderar skärmen och man ser plankton, temeraturskillnader i vattnet, småfisk m.m. Kör alltid lodet i sk. rensningsläge. Man ser helt enket det man vill se.

Ni snackar om förvarning på fisk. Jag fiskar med 1 aktargivare fast monterad, 1 portabel givare. Jag använder mig av Humminbirds givarväljare dvs jag kan byta givare med ett enkelt knapptryck och skärmen växlar direkt till den andra givaren. När jag lokaliserat fisk lägger jag först jiggen i mellanvattnet, jag växlar till aktergivaren och backar mot vind. När jag får in en fisk på lodet ser jag var i vattnet den står, jag slår om till den andra givaren och lägger mig rätt med jiggen, inom kort kommer fisken framträda även på denna givaren. På så vis kan man vara förberedd på var fisken kommer och man slipper droppa långt eller veva upp på fisken. Jag använder mig mkt av båda givarna. Lite som att använda 2st lod fast billigare.

/Gimmy
            Sorry, men det där fisket lät extremt jobbigt och onödigt trixigt. Själv kör jag på, tvärbromsar när fisken kommer upp på lodet, ser till att jag har en fin träff, släpper och sen är det bara att hålla tummarna.

Att ha jiggen i och behöva vänta att få in den i bild osv hade gjort mig galen, spikraka släpp och rätt vinklad givare är ett måste.

Ska testa att ställa in högre känslighet på mitt HDS och se om jag får bättre förvarning. Många av gössjöarna i skåne och småland är rätt grunda, vilket gör jobbet med ekolodet grymt mycket lättare. I mitt vatten med djup på 34m krävs det mer pill och ändrande av ekolodsinställningar.
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ok, men att du släpper ner jiggen innan du ser den på rätt givare skiljer vi oss ifrån och jag slänger aldrig ut en markör. Backar istället tillbaka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
                Ok, men att du släpper ner jiggen innan du ser den på rätt givare skiljer vi oss ifrån och jag slänger aldrig ut en markör. Backar istället tillbaka.
                Markör är nog inte helt fel i grundare sjöar, men på mina 34m djup skulle det inte fungera..
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Där har vi nog den största skillnaden, djupet vi fiskar på. Fiskar i skåne och framför allt småland. Fiskar sällan i sjöar som är djupare än 10-15 meter som max. Släpper aldrig på fisk som står djupare än 10 meter pga att jag endast utövar C&R.

Sen tvärbromsa på en fisk som står på typ 5 meter, det kan man fetglömma i de vattnen jag fiskar i som de flesta är klara till vattenkvaliteten. Gäller att ringa in var fisken står och sen backa över området mot vind sakta. Givetvis kör jag på givaren så jag har koll på jiggen men jag växlar ofta mellan givarna för att se "vad som komma skall" ser jag en fisk komma på 4 meter, då ser jag ju till att korrigera jiggen så jag ligger en bit ovanför, så jag slipper komma underifrån och skrämma fisken med linan.

Har hållt på med vertikalfiske nu ett tag och alla arbetar fram en egen teknik som fungerar, ingen kan vara direkt fel. Sålänge det levererar är inga sätt dåliga. Mitt fiske har gett mig 2-300 gösar de senaste 2-3 åren med ett tiotal över 4 kilo och topp på 6,4 och 7,6.
                  Senast ändrad av Gimmy; 2011-07-23, 13:17.

Kommentera

Jag fiskar på allt över språngskiktet, just nu vid 9-10m, men ibland är det nere vid 14m. Djupaste fisken jag tagit i frivattnet är 13m, gick fint med C&R. Klas Hagert har satt sin gräns vid 14m som fisken ska klara utan problem. På botten fiskar jag aldrig djupare än 11m.

Tycker du borde tjäna tid och effektivitet Gimmy på att lokalisera fisken på det sättet du gör men släppa jiggen då du har fullträff på fisken. Inte bara sparar du tid och krångel på vägen, jag har märkt att de gösar som vill hugga spanar in jiggen på vägen ner och tar antingen omgående jiggen är nere men faktiskt oftast tar sats redan när jiggen är på väg ner. Även märkt detta på botten, min far har jiggen i hela tiden, själv släpper jag bara ner på fiskar mitt i konan, jag får 9 av 10 fiskar trots hans bete är i hela tiden. De gillar betet som kommer ner mot dem helt klart, de triggas av det tror jag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
                      Jag fiskar på allt över språngskiktet, just nu vid 9-10m, men ibland är det nere vid 14m. Djupaste fisken jag tagit i frivattnet är 13m, gick fint med C&R. Klas Hagert har satt sin gräns vid 14m som fisken ska klara utan problem. På botten fiskar jag aldrig djupare än 11m.

Tycker du borde tjäna tid och effektivitet Gimmy på att lokalisera fisken på det sättet du gör men släppa jiggen då du har fullträff på fisken. Inte bara sparar du tid och krångel på vägen, jag har märkt att de gösar som vill hugga spanar in jiggen på vägen ner och tar antingen omgående jiggen är nere men faktiskt oftast tar sats redan när jiggen är på väg ner. Även märkt detta på botten, min far har jiggen i hela tiden, själv släpper jag bara ner på fiskar mitt i konan, jag får 9 av 10 fiskar trots hans bete är i hela tiden. De gillar betet som kommer ner mot dem helt klart, de triggas av det tror jag!
                      Prova det i en skånsk/småländsk klarvattensjö. Kan garantera dig att gösen drar innan du kommit halvvägs. Detta året har varit extremt svårfiskat. Fiskar även som du beskriver men kan säga att detta året har det inte funkat. Det har gällt att kämpa för varje fisk. Följa, följa, följa och följa. Kanske 5 närmande på samma fisk med jiggen innan den bestämmer sig för att ta eller så drar den. 1 av 100 kanske gått upp och tatt i första släppet.

Vet inte vad som hänt med vertikalfisket här nere i södra sverige i år. Hade lysande fiske förra året men nu är det svårt mkt svårt.... Släppte nog på 100 fiskar i hemmavattnet Ringsjön förra veckan INGEN tog. Lessna och fällde ner frontmotorn och kasta i paravaner och trollingspöna. Kom inte 50 meter innan det satt en 4:a på ena spöt... Frustrerande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28