Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

blir den sedan lite betänksam mot båten och simmar i samma riktning lite långsammare än båten så kommer den att befinna sig ännu längre i konen och "visa" en jättefisk...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Gimmy: Har du någon bild på en stor gös som står i frivattnet? Skulle vara roligt att se hur ett Humminburd lod visar detta.

/Joakim
      http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
        Gimmy: Har du någon bild på en stor gös som står i frivattnet? Skulle vara roligt att se hur ett Humminburd lod visar detta.

/Joakim
        Det beror ju på vilka inställningar man har.
        Styrka på uteffekten, fart över grund, bilduppdatering osv.

Alltså precis som på alla andra lod.
        Prick, streck eller båge.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          blir den sedan lite betänksam mot båten och simmar i samma riktning lite långsammare än båten så kommer den att befinna sig ännu längre i konen och "visa" en jättefisk...
          Ganska spännande det scenariot, man har ju v-jiggen där nere.
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Lite otydlig. Det var just höjden på bågen jag var intresserad av. Är helt ointressant hur lång bågen är. Detta beror på båtens hastighet och ekolodets bildhastighet.
            Visst ställer man ner gain/känslighet/uteffekt får man inte förvarningen men då har man för låg känslighet tycker jag.
            http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
              Ganska spännande det scenariot, man har ju v-jiggen där nere.
              Justja...tänkte inte på det,då blir det ju inte så länge man ser den innan man lurat den att ta....

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

En sak jag har märkt i denna tråd är att folk verkar fippla på tok för mkt med sina lod. Hitta en inställning som funkar och kör på den och fokusera på fisket, presentation av betet samt båtkontroll. Nu har jag ingen erfarenhet av Lowrance då jag kör uteslutande Humminbird men för VJ kör jag med givaren inställd på 200kHz, frammatningen nedställd på typ 2. Det enda jag ändrar är känsligheten beroende på vattnet jag är i, vill få en klar bild av jiggen men vill ej få in massa plankton, temeratur skikt m.m. Detta funkar bra. Har dock downscan, sideimageing på snabbvalsknappar för att kunna avläsa bottenstruktur bättre men sällan jag använder detta.

Min poäng är att man många gånger lägger för stor fokus på lodet att man helt enkelt fiskar dåligt rent tekniskt.

Fisk kan se väldigt olika ut på skärmen beroende på var i ekokonen den befinner sig. Skilja gädda från gös m.m. tycker jag är bullshit. Har många gånger fått stort eko på smågösar då dom stått klockrent i ekokonen samtidigt som jag fått små eko på 5-6 kilos gösar. Man kan aldrig vara riktigt säker. Ibland får man in stora klockrena eko på stor fisk men som sagt inte alltid.

/gimmy
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                  En sak jag har märkt i denna tråd är att folk verkar fippla på tok för mkt med sina lod. Hitta en inställning som funkar och kör på den och fokusera på fisket, presentation av betet samt båtkontroll. Nu har jag ingen erfarenhet av Lowrance då jag kör uteslutande Humminbird men för VJ kör jag med givaren inställd på 200kHz, frammatningen nedställd på typ 2. Det enda jag ändrar är känsligheten beroende på vattnet jag är i, vill få en klar bild av jiggen men vill ej få in massa plankton, temeratur skikt m.m. Detta funkar bra. Har dock downscan, sideimageing på snabbvalsknappar för att kunna avläsa bottenstruktur bättre men sällan jag använder detta.

Min poäng är att man många gånger lägger för stor fokus på lodet att man helt enkelt fiskar dåligt rent tekniskt.

Fisk kan se väldigt olika ut på skärmen beroende på var i ekokonen den befinner sig. Skilja gädda från gös m.m. tycker jag är bullshit. Har många gånger fått stort eko på smågösar då dom stått klockrent i ekokonen samtidigt som jag fått små eko på 5-6 kilos gösar. Man kan aldrig vara riktigt säker. Ibland får man in stora klockrena eko på stor fisk men som sagt inte alltid.

/gimmy
                  På sätt och vis har du rätt Gimmy, om man utgår ifrån att just bara fisket är det enda som gäller....för många är dock även
                  labbandet med ekolodet nästan lika intressant som fisket är och ger lika stor tillfredsställelse som det,dessutom lär de sig
                  oändligt mycket mer om sitt lod och läsandet av det än vad andra som anser att samma inställning nästan alltid fungerar bäst...
                  Det måste vara upp till var och en att knappa som den vill på sitt lod om man tycker att det är lika roligt som själva fisket...

Vem vet, kanske du skulle få stora ekon på stora fiskar och små på små fiskar om du själv knappade lite mer....men som sagt,det måste vara helt upp till dig själv att välja...

Kommentera

Jag har också knappat mkt på ekolod MEN min poäng var att man har blivit lite teknikberoende... Kommer på mig själv ibland när man får frispel då jiggen försvinner från skärmen, man börjar lyfta, knappa, pilla och trixa istället för ta det kallt, du vet vilket djup jiggen befann sig sist, kör vidare och var lugn.

Håller med om att prylar är halva nöjet...

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    På sätt och vis har du rätt Gimmy, om man utgår ifrån att just bara fisket är det enda som gäller....för många är dock även
                    labbandet med ekolodet nästan lika intressant som fisket är och ger lika stor tillfredsställelse som det,dessutom lär de sig
                    oändligt mycket mer om sitt lod och läsandet av det än vad andra som anser att samma inställning nästan alltid fungerar bäst...
                    Det måste vara upp till var och en att knappa som den vill på sitt lod om man tycker att det är lika roligt som själva fisket...

Vem vet, kanske du skulle få stora ekon på stora fiskar och små på små fiskar om du själv knappade lite mer....men som sagt,det måste vara helt upp till dig själv att välja...
                    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Att tolka ekolodsbilden till VJ är ju enligt mig som är helt ny på detta det lättaste. Ett fint eko på en ensam fisk går inte att misstolka, det är en fisk men storleken på denna är det väldigt svårt att säga något om. Satt i "barnkammren" för en tid sedan, fick några gösar som snittade på 1.5hg Dock var det rätt grunt, 7-8m, de gav fina ekon på botten. Efter några smågösar släppte jag på ett eko i samma storlek som på de tidigare och samma djup med samma inställning, men nu var det en gädda på 2.5kg. Ekolodet gjorde alltså ingen skillnad på en gös på 1.5hg och en gädda på 2.5kg och båda tog på en jigg mitt i konen. Hade dessutom på en gädda i ännu större format som inte gav mycket mer till eko den. Det verkar helt enkelt som fiskar som är mitt i konen ger bra eko, stora som mindre.

Dock ger ju bågen på ekot en helt annan bild, hög båge på ett eko är större fisk. Nu till det svåra. Att ställa in ett ekolod är en kompromiss. jag ställer in så jag får en ren ekolodsbild, ställer ner känsligheten så att jiggen precis syns. Ställer utifrån det in färglinjen så jiggen får lite färg och starka fiskekon ännu mer färg. Fiskdjupet ställer dock till det, jiggen är mycket starkare på 3-4m än nere på 10-12m där det är lätt att tappa den om känsligheten är för lågt ställd. att fiska på ekon på 3-4m är dock omöjligt om känsligheten är för starkt inställd då jiggekot blir så stort att det är svårt att se vad som är vad.

Nackdelen med denna inställning är att man inte ser fisken förrän den än inne i konen, man får alltså ingen förvarning. Samtidigt har jag märkt och som Z-bait även sagt att HDS-loden verkar filtrera bort mer ekon i konens ytterkant än vad de analoga loden gör. Självklart är det lättare att bromsa in på en fisk om man får förvarning om den tidigare, man ser också bättre om det är en stor fisk man har att göra med då de sysn tidigare på lodet. Med elmotor har jag svårt att bromsa upp på fiskar, de kommer snabbt in i bild och snabbt ur bild, men med utombordaren går det lättare men svårt med min modell då man bara har 2 händer. Fisk på botten är dock inga problem, där är konvinkeln större och lättare att få fast fisken i bild.

Som gimmy säger, keep it simple. Känslighet och färglinje är det ända man behöver fippla med från gång till gång och mellan olika fiskeställen. Ett fiskeko är lätt att se. sen vill man studera fiskstim och bottenstrukturer osv, ja då krävs det mer kunskap och tid för att leka..
                      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42