Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
    Måste bara fråga vad är det baserat på?

Kom ihåg att ekolodets inställningar spelar en stor del hur ekot framkommer, ändra alltid inställningarna efter rådande förhållanden.
    Vi låter det stanna vid en tro. Kan inte förklara.

Jag är fullt medveten om att man behöver ändra inställningar efter förhållandena och gör även detta
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
      Vi låter det stanna vid en tro. Kan inte förklara.

Jag är fullt medveten om att man behöver ändra inställningar efter förhållandena och gör även detta
      Hehe ok.

Det sista var mer ett almänt tips, inte direkt riktat mot dig .

Har själv en liten fråga, fiskekon i frivattnet brukar 9/10 vara bågar eller utdragna streck beroende på om jag rör mig eller inte men då och då kommer små "klumpar" inte stora bollar med betesfisk utan små rackare kan det vara fisk som simmar förbi precis när man åker över?
      Fisk som simmar upp mot båten i full fart från botten men stannar 3-4m under båten och försvinner, vanligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
        Hehe ok.

Det sista var mer ett almänt tips, inte direkt riktat mot dig .

men då och då kommer små "klumpar" inte stora bollar med betesfisk utan små rackare kan det vara fisk som simmar förbi precis när man åker över?
        Bara en tanke som slog mig nu. Fisk man kör över på tvären borde ju inte tecknas som en större båge. Kanske nåt sånt.

Kommentera

Bara en tanke som slog mig nu. Fisk man kör över på tvären borde ju inte tecknas som en större båge. Kanske nåt sånt.
          Det har ingen betydelse vilket håll fisken står på. Ekolodet tecknar inte en genomskärning av botten. Ekolodsignalen är på de flest lod format som en kon. Om fiske står på ena eller andra hållet inne i konen spelar alltså ingen roll. Bågar och streck dyker mestadels upp när man kör mycket sakta och djupet inte är alltför grunt i förhållande till ekolodets spridningsvinkel. Kör man snabbare, är djupet ringa, eller spridningsvinkeln är liten eller en kombination av dessa faktorer, t.ex. om du kör över en fisk på grunt vatten med liten spridnignsvinkel på lodet signal, då befinner dig fisken så kort tid i ekolodskonen att det inte blir någon båge utan en lite klump istället.
          Därför är det vanligare med bågar på låga frekvenser. Kör du med delad skärm 50/200 khz och har känsligheten korrekt inställd på båda, så är chansen större att det blir bågar på 50 khz eftersom spridningvinkeln på den låga frekvensen på normala lod alltid är högre.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tycker alla verkar ha pippi på Lowrancelod. Så här ser bilden av en gös samt jigg ut på ett Humminbird 586cx. Hitta en bild från mitt gamla lod, kan lägga upp lite från mitt nya 898cx om jag får till nån bra screenshot.

Bilden visar hur min jigg släpps ned mot en gös nära botten, gösen stiger och hugger, jag klantar mig och bommar i mothugget, fisken blir rädd och försvinner, efteråt syns jiggen dansa längs botten.

Dubbelekot beror på att lodet är inställt på fel djupområde, gled upp på en brant här.

MVH/Gimmy

Click image for larger version

Name:	humminbirdeko.jpg
Views:	1
Size:	105,4 KB
ID:	1760756
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
              Tycker alla verkar ha pippi på Lowrancelod. Så här ser bilden av en gös samt jigg ut på ett Humminbird 586cx. Hitta en bild från mitt gamla lod, kan lägga upp lite från mitt nya 898cx om jag får till nån bra screenshot.

Bilden visar hur min jigg släpps ned mot en gös nära botten, gösen stiger och hugger, jag klantar mig och bommar i mothugget, fisken blir rädd och försvinner, efteråt syns jiggen dansa längs botten.

Dubbelekot beror på att lodet är inställt på fel djupområde, gled upp på en brant här.

MVH/Gimmy

[ATTACH=CONFIG]32254[/ATTACH]
              En mycket bra bild Gimmy och en bra förklaring på hur det kan se ut.
              Här är en annan bild:

Hälleflundrajakt på Storskaltaren. Här är det två jiggar på väg upp samtidigt från 30m djup. Den ena jiggen vevas upp (det är strecket som försvinner upp vid siffrorna i vänstra hörnet.) Den andra jiggen stannar på 16-17m och rycks upp och ned. Den syns tydligt på lodet. Men torsken har antagligen jagat den första jiggen för den simmar ned direkt igen. Efter ett litet tag så skickas jiggen på 16-17 m ned igen till botten där man ser fisken stå. Den rycks upp och ned ett par gånger och vevas sedan uppåt till ytan. Spåret efter jiggen syns åter tydligt på lodet liksom fisken som stiger efter den. Fisken följer efter upp till 17m och slutar sedan jaga den. Bilden är inte lika klar pga djupet och jiggens eko ser nästan likadant ut som fiskekona eftersom det är en 20 cm shad på ett 300 gr huvud. Vi har en nylontafs ovanför jiggen och man ser t.o.m. ekot från det stora lekandet som sitter i ovanänden på tafsen på lodet. Det är det tunnare ekot som följer jiggekot hela tiden. Även små föremål ger alltså ekon och ekon har alltså inte tvunget med simblåsan på fisken att göra.
              Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2011-07-22, 07:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                Hähä! Lite skeptisk till Gärsen faktiskt! De står lite för högt i vattenmassan, dessutom har Gärsens stjärtfena aldrig fler än 17 fenstrålar, vilket fisken på detta eko har! ;O)

Nä, men jag är nog inte helt skeptiskt till att någon som har mååånga års erfarenhet av high-end-ekolod, under vissa förutsättningar skulle kunna, någorlunda sånär, dra slutsats om det är det ena eller det andra. På bilden du postade går det naturligtvis inte. Men kanske om det inte är allt för djupt, om man zoomar in 4X-6X, om man drar ner känsligheten rejält så att man nästan bara ser ekot från simblåsan (förutsatt att det är sant att simblåsan ger det kraftigaste ekot) och man tittar på enstaka, större fiskar. Inte helt skeptiskt. Det finns ju faktiskt de som har stenkoll på vad de håller på med.
                Ja, skämt o sido, Inom dom förutsättningarna du nämner, visst, möjligheten kan finnas i vissa mycket extrema fall med vissa extrema proffs..
                Men det kommer en då bara vara gissnigar.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                  Det har ingen betydelse vilket håll fisken står på. Ekolodet tecknar inte en genomskärning av botten. Ekolodsignalen är på de flest lod format som en kon. Om fiske står på ena eller andra hållet inne i konen spelar alltså ingen roll. Bågar och streck dyker mestadels upp när man kör mycket sakta och djupet inte är alltför grunt i förhållande till ekolodets spridningsvinkel. Kör man snabbare, är djupet ringa, eller spridningsvinkeln är liten eller en kombination av dessa faktorer, t.ex. om du kör över en fisk på grunt vatten med liten spridnignsvinkel på lodet signal, då befinner dig fisken så kort tid i ekolodskonen att det inte blir någon båge utan en lite klump istället.
                  Därför är det vanligare med bågar på låga frekvenser. Kör du med delad skärm 50/200 khz och har känsligheten korrekt inställd på båda, så är chansen större att det blir bågar på 50 khz eftersom spridningvinkeln på den låga frekvensen på normala lod alltid är högre.
                  Men någon skillnad måste det ju bli då en fisk man kör över längs me befinner sig längre i konen jämfört med en man kör över på tvären. 1m gädda tex.

Kommentera

Men någon skillnad måste det ju bli då en fisk man kör över längs me befinner sig längre i konen jämfört med en man kör över på tvären. 1m gädda tex.
                    Aha så menar du...Ja det kan ju bli en liten skillnad det är sant, speciellt om du fiskar mycket grunt då ekolodskonen är väldigt smal på det djupet. Ser du en gädda på en meters längd på 3 m djup så blir det ju skillnad om den står tvärs eller längs båten eftersom ekolodkonen på en 20 graders givare då bara är 1 m bred på det djupet. Står den tvärs så registrerar lodet fisken under en meters förflyttning men står den längs med så blir den ju registrerad under nästan två meters förflyttning. Dock som svagare eko i början och slutet på fisken. Det lär nog bli en perfekt banan då om du håller låg fart.
                    På djupare vatten är dock skillnaden försumbar.

Kommentera

Hmm får nog säga att ja tänker lite annorlunda nu efter ditt svar. Tack för förklaringen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28