Ursprungligen postat av tintin_jkpg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggJag lovar skicka in Gösbilder näst gg jag är ute, och tar med mig kameran
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggDin negativa inställning gör att förmodligen ser du ingen skillnad även om jag skulle lägga upp en bild,och jag är nöjd med vad jag ser på lodet,17gösar i torsdags 8gösar 1 gädda i förgår,jag är nöjd dsi ägare.
Så ligger det till, så kan du visa mig några bilder kanske jag också blir en nöjd DSI-ägare.Sluta snacka, ut o fiska..
Kommentera
-
Håller med föregående "talare", det är en fisk som står och trycker på botten, och den dizzade jiggen.
Angående det där med att kunna skilja på t.ex. gädda och gös - vad jag har förstått så är det möjligt. Det har något med simblåsorna att göra. Vill minnas att jag läst det någonstans, att simblåsan genererar det kraftigaste ekot på fisken. Med tanke på att gäddan saknar simblåsa så är det väl inte otänkbart att ett tränat öga och ett välkalibrerat, bättre ekolod kan skilja gädda från annan fisk i alla fall. I'm a believer! :0)-Visa hänsyn
-Skräpa inte ner
-Hantera fisken varsamt
-Respektera gällande fiskeregler
-Ha kul!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elfving73 Visa inläggHåller med föregående "talare", det är en fisk som står och trycker på botten, och den dizzade jiggen.
Angående det där med att kunna skilja på t.ex. gädda och gös - vad jag har förstått så är det möjligt. Det har något med simblåsorna att göra. Vill minnas att jag läst det någonstans, att simblåsan genererar det kraftigaste ekot på fisken. Med tanke på att gäddan saknar simblåsa så är det väl inte otänkbart att ett tränat öga och ett välkalibrerat, bättre ekolod kan skilja gädda från annan fisk i alla fall. I'm a believer! :0)
Och nej, det är inte möjligt överhuvudet taget att se skillnad på art enbart på ett eko..
Möjligtvis kan man göra gissningar beroende på hur ekot rör sig eller beter sig osv, men det är endå bara gissningar..
Lite roligt att folk "tror" saker hela tiden dock när all kunskap är bara ett par knapptryckningar bort på www.Senast ändrad av Bowen; 2011-07-21, 17:43.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
My bad! Så går det när man ska yttra sig om saker man tycker sig ha "hört eller läst någonstans". Jag har väl läst någonstans att gäddan saknar simblåsa, och sen bara accepterat det som sanning. *Bummer*
När jag tänker till lite så var det nog så att jag läste att man kan se skillnad på fisk på lodet eftersom det är simblåsan som genererar starkast eko - och form, storlek och placering skiljer sig något arter emellan.
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggGäddan saknar inte simblåsa..
Och nej, det är inte möjligt överhuvudet taget att se skillnad på art enbart på ett eko..
Möjligtvis kan man göra gissningar beroende på hur ekot rör sig eller beter sig osv, men det är endå bara gissningar..
Lite roligt att folk "tror" saker hela tiden dock när all kunskap är bara ett par knapptryckningar bort på www.-Visa hänsyn
-Skräpa inte ner
-Hantera fisken varsamt
-Ha kul!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elfving73 Visa inläggMy bad! Så går det när man ska yttra sig om saker man tycker sig ha "hört eller läst någonstans". Jag har väl läst någonstans att gäddan saknar simblåsa, och sen bara accepterat det som sanning. *Bummer*
När jag tänker till lite så var det nog så att jag läste att man kan se skillnad på fisk på lodet eftersom det är simblåsan som genererar starkast eko - och form, storlek och placering skiljer sig något arter emellan.
Men tänk dig själv, en simblåsa formad som en liten korv, 0,12 cm3 eller en simblåsa på 0,18cm3 är det en gös eller en abborre?
Jag bifogar bild så får du ännu lättare att tolka....
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Hähä! Lite skeptisk till Gärsen faktiskt! De står lite för högt i vattenmassan, dessutom har Gärsens stjärtfena aldrig fler än 17 fenstrålar, vilket fisken på detta eko har! ;O)
Nä, men jag är nog inte helt skeptiskt till att någon som har mååånga års erfarenhet av high-end-ekolod, under vissa förutsättningar skulle kunna, någorlunda sånär, dra slutsats om det är det ena eller det andra. På bilden du postade går det naturligtvis inte. Men kanske om det inte är allt för djupt, om man zoomar in 4X-6X, om man drar ner känsligheten rejält så att man nästan bara ser ekot från simblåsan (förutsatt att det är sant att simblåsan ger det kraftigaste ekot) och man tittar på enstaka, större fiskar. Inte helt skeptiskt. Det finns ju faktiskt de som har stenkoll på vad de håller på med.
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggSå kan det gå..
Men tänk dig själv, en simblåsa formad som en liten korv, 0,12 cm3 eller en simblåsa på 0,18cm3 är det en gös eller en abborre?
Jag bifogar bild så får du ännu lättare att tolka....
[ATTACH=CONFIG]32234[/ATTACH]-Visa hänsyn
-Skräpa inte ner
-Hantera fisken varsamt
-Ha kul!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
510 visningar
0 gillar