Nikon D3100 , köpa eller inte köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100 , köpa eller inte köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nikon D3100 , köpa eller inte köpa?

Är helt novis på fotografering, men har förstått att det finns folk här som är bättre än mig på det. Så får slänga ut frågan. Har kollat lite kameror, systemkameror då alltså.
    Har fått för mig att en Nikon D3100 kan vara ett bra köp, speciellt nu när en viss butik har en drive på den så att man får den för ca 4500.
    Är det en bra kamera för pengarna, eller finns det ngn bättre i samma prisklass?

Idag finns det så många olika systemkameramodeller att det är omöjligt för någon som inte jobbar heltid som kamerasäljare att känna till dem alla.

Mitt tips är att idag finns det inga "dåliga" systemkameror. Köp den som ligger rätt i pris och som känns bäst när du håller i den. Det är samma sak som med fiskerullar, alla rullar passar inte alla händer.

Ett annat tips är att det kanske är någon i din familj som har en vanlig analog systemkamera liggande. Har du tur kanske de även har något extra objektiv liggande, då kan det ju vara smart att köpa något i samma märke. (Men läs på lite på nätet om just det objektivet isf, vissa äldra Sigma m.fl. har problem med autofokus till nyare digitalkameror av någon anledning, har själv varit med om det en gång).
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Kolla utförsäljningssidorna på fotokungen.se, där säljer de ut visningsex och liknande till riktigt bra priser.(mest Canon)
      Vill du göra ett riktigt bra köp så ska du slå till på Canon 50D + 17-85mm optik som de säljer nu.
      Jäkligt billigt men kanske lite fel prisklass..(8 papp, kostade säkert 15 för 1,5 år sedan...)
      Generellt råd är att häng inte upp dig på megapixlar, är det över 10 så är det nog.
      Du har inte användning för en jäkla massa megapixlar om du inte har ett riktigt bra optik.(svindyrt..)
      Spelar inte så stor roll vilket kamerahus du köper eller om du köper Nikon eller Canon...elller annat..alla är mer eller mindre bra..satsa på en bra optik....som helst har bildstabilisering.
      En SKITBRA sida är fotosidan.se där du kan kolla andras recenssioner om i princip allt som har med fotografering att göra.
      Mvh
      Kenneth

Kommentera

Tillägg:
        På fotosidan.se finns länkar från recenssioner på optik till bilder tagna med samma optik.
        Canon 50D är byggd för att tåla upp mot 100.000 exponeringar innan det börjar bli dags för slutarbyte.....hus av magnesiumlegering...kräver lite större händer kanske....
        Har själv en 40D som jag är supernöjd med!
        Min dotter har en Canon 1000D (köpt från fotokungens utförsäljningssidor) och den funkar fint!!(men tål givetvis inte ens hälften så många exponeringar som 50D)
        Tror att deras pris kan vara prutbart nu när Canon kommer med en ny "instegskamera".
        //Kenneth

Kommentera

Jag kör med Canon EOS 550D och är helnöjd. En sak jag gillar med den är dess filmläge som jag tycker är riktigt nice! Men som de andra säger, det finns i princip ingen dålig systemkamera i dag. Köp den som känns bäst.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Jag är helnöjd med hur min D3100 presterar.
            Det är en ny kamera från Nikon (släpptes i höstas/vintras förra året) med en egenutvecklad sensor till skillnad från deras 7000serie som har en sensor från Sony.
            1080p videofilmning kan säkert vara en trevlig grej till sommarens fiske, enda minus är den inbyggda mikrofonen. Men vill man göra film på riktigt så är det väl ändå lika bra att ha med sig en separat ljudinspelare och sedan synka i ett redigeringsprogram.

Den är snabb att starta och den är tyst (med rätt objektiv)
            Som vanligt är det ju i slutändan en pengafråga.
            Vill du ha bättre kamera och vill satsa på Nikon så kan du gå upp till en D7000 men det kostar ju en del.
            D3100 är den bästa för pengarna som jag kunnat läsa mig till, i Nikons arsenal i alla fall.

Har aldrig riktigt fallit för Canon och ALLA mina vänner kör Nikon så det var ett solklart val för mig.
            Du får fundera ett tag, man ska aldrig panikhandla sådana här saker.
            Läsa sig till info som man vill veta. Ta reda på vad man ska titta på för funktioner och sånt. Sedan lusläsa kameraforum och annat för användarnas egen input.

Kommentera

Både Canon och Nikon är ju bra kameror. Men kolla vilket märke som har billigaste priserna på optik och ev pirat objektiv också. Ibland är pirat optik från Tamron t.ex lika bra som orginal optiken.

Cyberfoto, är en bra butik att handla från.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ska du bara köra med standard orginaloptiken som ofta följer med kamerorna så hade jag valt en Nikon. Tycker personligen att dessa är ett par snäpp bättre än Canons billigaste gluggar.
                Är din plan att köpa på dig lite bättre optik senare så är det nog Canon som gäller. Mer begagnat och dom har betydligt mer prisvärda objektiv än vad Nikon har för oss vanliga dödliga.

Har länge tänkt köpa mig ett 2.8 70-200 Nikkor. Kostar dock över 20k då dom bara har proffsversioner av dessa med VR. Till Canon kan man få liknande objektiv för nästan halva priset.
                www.pikewallis.se

Kommentera

Man kanske ska tillägga att vad som har benämnts "piratobjektiv" i tråden inte är piratkopior.
                  De är i många fall inte sämre än kameratillverkarens egna objektiv och de flesta stora företagen producerar objektiven med innehåll som byggs på licens.

Tamron, Tokina och Sigma tillverkar överlag riktigt bra optik.
                  Så man behöver absolut inte köpa Nikons Nikkorobjektiv för att få något bra, och inte heller vara rädd för att det är billiga skitkopior som iPhonekopiorna från Kina.

Kommentera

Jag är en hängiven Pentaxanvändare. Det är det fysiskt minsta systemet (lätt att packa ner i väskan) samt erbjuder vädertätade objektiv och kamerahus till lägre pris än andra (bra om man är ute mkt). Dessutom är stabiliseringen i huset så ALLT blir stabiliserat. Även om du köper ett objektiv på loppis
                    I denna prisklass är det K-r som gäller. Tyvärr inte tätat men tål en specifikationsjämförelse med liknande hus alla dagar i veckan.
                    Köper du en begagnad/utread K-7 med kitobjektiv får du både tätat hus och objektiv för liknande peng.

Jag kör denna kombo. Mkt trevligt
                    How weather sealed is the Pentax K5? Watch and find out.Also check out this great Pentax K30 video.http://youtu.be/qtF4z7uKYoY

Annars är standardrådet att gå till mediamarkt för att känna på de olika alternativen. Det är enda affären med fullt utbud. Dessutom kan man kolla i lugn och ro utan nån säljare som klänger på en och ger råd efter vad de har profit på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28