letar efter en bra telezoom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

letar efter en bra telezoom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• letar efter en bra telezoom

Har införskaffat en systemkamera (canon 550D) och har nu börjat kika efter en bra telezoom.
    Hittills är det 3 modeller jag tittat på:
    Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
    Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS
    Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Canonobjektivet var det första jag tittade på framför allt för att det är samma märke som kameran men misstänker att jag kommer tycka zoomen inte når så långt som jag vill.
    Sigmas två objektiv når lite längre men dom tappar ljus.
    Är det någon som har erfarenhet av dessa objektiv eller har förslag på något helt annat i denna prisklass (max 10000)

Skulle gärna höra någons erfarenhet på hur det funkar med telekonvertrar, det enda jag kunnat läsa mig till är att objektivet tappar ännu mera ljus.

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
    Har införskaffat en systemkamera (canon 550D) och har nu börjat kika efter en bra telezoom.
    Hittills är det 3 modeller jag tittat på:
    Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
    Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS
    Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Canonobjektivet var det första jag tittade på framför allt för att det är samma märke som kameran men misstänker att jag kommer tycka zoomen inte når så långt som jag vill.
    Sigmas två objektiv når lite längre men dom tappar ljus.
    Är det någon som har erfarenhet av dessa objektiv eller har förslag på något helt annat i denna prisklass (max 10000)

Skulle gärna höra någons erfarenhet på hur det funkar med telekonvertrar, det enda jag kunnat läsa mig till är att objektivet tappar ännu mera ljus.
    Av dessa är det som fått bäst kritik och som brukar rekomenderas Sigma 120-400 tänk på att Din kamera har en Cropfaktor (brännviddsförlängning) på ca 1,5 så brännvidderna ska mulipliceras med 1,5 för att få den sanna brännvidden enligt analoga skalan som är det man jämför med, så Du får 180-600mm med etta!

Ska Du ha någon nytta av det så måste Du ha med stabilisering och på de längre brännviderna är stativ nästan nödvändigt iaf ett monopod om Du inte har bra ljus och korta tider!

Kommentera

Kommer användas med stativ när jag använder längsta zoomen, tanken är att sitta på pass i skogen och knäppa rådjur, gris och älg fast använda kameran så man kan bedriva C&R även i skogen....

Familjen hotar med att släpa med mig till Kolmården i sommar också så där lär man kunna leka lite.

Är nog det sigma 120-400 som jag fastnat mest för också, ligger bra avvägt när det gäller pris/zoom/kvalitet (det jag läst mig till) så det var kul att se att någon höll med mig.
      Tackar allra ödmjukast Rspigg.

Kommentera

Verkar som vi har lite lika ideer om C&R på vilt i skogen jag håller på att uppgradera min grejor för att klara det mera också, har idag en zoom som går upp till 300mm så jag satsar nog på ett fast tele som komplement på 500mm.

Kommentera

nu är objektivet beställt, blev sigmas 120-400, får dock vänta en dryg vecka eftersom det var slut i lager hos cyberphoto...
          Ser fram emot att få hem grejerna så man får klämma och känna lite, förutom objektivet så beställde jag en Dörr-blixt med bouncer också så man får lite mindre skuggningar på inomhusbilderna..
          Inom 5-6 år ska väl kameraväskan vara fullständig för inget är särskillt billigt i denna värld, vissa likheter med fisket...

Kommentera

...

Inom 5-6 år ska väl kameraväskan vara fullständig för inget är särskillt billigt i denna värld, vissa likheter med fisket...
            Så sant...

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

nu är objektivet beställt, blev sigmas 120-400, får dock vänta en dryg vecka eftersom det var slut i lager hos cyberphoto...
              Ser fram emot att få hem grejerna så man får klämma och känna lite, förutom objektivet så beställde jag en Dörr-blixt med bouncer också så man får lite mindre skuggningar på inomhusbilderna..
              Den blir aldrig komplett, det finns alltid något som man vill köpa till. För min del så tittar jag på ett nytt hus antingen ett Cannon 7D eller ett 5D, vet ej vilket det blir, bägge har sina fördelar och nackdelar.Sen måste jag rätta Rospigg det är ingen brännvidsförlängning utan en miskning av bildminskningen så att du får inte med lika mycket på bilden som en fullformatare, då kan det kännas som en förlängning. Det är ett vanligt fel som många gör även fotokunniga.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Nöjer mig med en digital-kamera 10,1 pixel

själv nöjer jag mig med en rosa digital-kamera på 10,1 megapixels köpte den av min syster det är så mycket smidigare men ska ni ta kort på långt håll eller hur är det?
                Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Ursprungligen postat av AmbeXx Visa inlägg
                  själv nöjer jag mig med en rosa digital-kamera på 10,1 megapixels köpte den av min syster det är så mycket smidigare men ska ni ta kort på långt håll eller hur är det?
                  En digitalkamera är en kamera som tar och sparar bilderna digitalt istället för som förr i tiden då bilderna sparades på film och framkallades i labb. Dessa herrar pratar också om digitalkameror. Jag förmodar att du menar en kompaktkamera, och vad grabbarna i tråden pratar om är systemkameror.
                  Skillnaden (som visserligen suddats ut lite på senare tid) är att en systemkamera består av ett kamerahus (det du håller i) och utbytbara objektiv (grejen som ser ut som ett rör som sticker fram på kameran) och det är just detta att man kan byta ut objektiven beroende på hur man tänkt använda kameran som är stora fördelen med en systemkamera.

Med en kompaktkamera har du ett enda "objektiv" som inte går att byta ut.
                  Vill man zooma väldigt mycket som när man fotar fåglar eller djur i naturen så har man ett objektiv som zoomar jättemycket.
                  Sedan är objektiv olika känsliga för ljus, eller rättare sagt de tar in olika mycket ljus vilket gör att man kan sänka både iso och slutartid.

Kommentera

Själv har man precis hoppat in i systemkameravärlden och har nu en massa tillbehör att skaffa utöver kameran, som blev en Canon EOS 550D här också. Högst på listan står ett bra stativ och fjärrutlösare, sen ett separat kulledat stativhuvud som jag tänker fästa i båten på lämplig plats, så man slipper släpa med stativ när man fiskar själv. En separat blixt kommer nog också komma med tiden, liksom ett objektiv med lite mer zoom likt de som diskuteras i denna tråd...
                    Kul att fiske och foto går så bra ihop! (Förutom när det regnar satan...)

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                    2 svar
                    358 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
                    Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44