letar efter en bra telezoom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

letar efter en bra telezoom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
    Den blir aldrig komplett, det finns alltid något som man vill köpa till. För min del så tittar jag på ett nytt hus antingen ett Cannon 7D eller ett 5D, vet ej vilket det blir, bägge har sina fördelar och nackdelar.Sen måste jag rätta Rospigg det är ingen brännvidsförlängning utan en miskning av bildminskningen så att du får inte med lika mycket på bilden som en fullformatare, då kan det kännas som en förlängning. Det är ett vanligt fel som många gör även fotokunniga.
    Tumlaren
    Håller med Dig om att det aldrig blir färdigt precis som fiskeprylar, det är inte att man har brist på spön/rullar mm som gör att man köper nya utan att man vill ha nya ;-)

Helt rätt och den engelska benämningen på begreppet som stämmer bättre är ju "Cropfactor" och Crop betyder ju just beskär. Men då just begreppet "brännviddsförlängning" ofta används i fotosammanhang och specar för att förklara att tex ett 300mm på en digital systemare med Cropfactor 1,5 blir som ett 450mm på en analog eller fullformatre så använde jag samma förklaring, men jag vet vad som teknisk händer men rätt ska vara rätt och kul att fler vet hur det egentligen är ;-)

Sedan kan man ju ha med i tanken att många systyemare i sin sökare inte visar hela bilden utan ca 80-90% av den färdiga bilden, medan svissa har 100% och då ofta använder man det som ett säljargument, det är en härlig djungel med foto ;-) Det är när visning avhela bilden är viktig som man uppskattar Liveview på systemaren ;-)

Hoppas vi får se lite fina bilder tagna med 120-400.an framöver, jag var så nära att köpa den själv i höstas men så bestämde jag mig för fast tele istället men kvaliteten på den är bra både optisk och bygg ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
      Själv har man precis hoppat in i systemkameravärlden och har nu en massa tillbehör att skaffa utöver kameran, som blev en Canon EOS 550D här också. Högst på listan står ett bra stativ och fjärrutlösare, sen ett separat kulledat stativhuvud som jag tänker fästa i båten på lämplig plats, så man slipper släpa med stativ när man fiskar själv. En separat blixt kommer nog också komma med tiden, liksom ett objektiv med lite mer zoom likt de som diskuteras i denna tråd...
      Kul att fiske och foto går så bra ihop! (Förutom när det regnar satan...)
      Grattis bra kamera och bygga en utrustning på ;-)

Ett litet tips bara, när Du har kameran på det monterade stativet i båten så stäng av motorn när Du fotar för annars så går motorvibratioerna som sprids i skrovet att gå in i stativet och orsaka skakningsoskärpa, samma effekt får man med en monopod som stöds mot durken i båten med motorn igång har jag märkt ;-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Grattis bra kamera och bygga en utrustning på ;-)

Ett litet tips bara, när Du har kameran på det monterade stativet i båten så stäng av motorn när Du fotar för annars så går motorvibratioerna som sprids i skrovet att gå in i stativet och orsaka skakningsoskärpa, samma effekt får man med en monopod som stöds mot durken i båten med motorn igång har jag märkt ;-(
        Ja det kan jag absolut tänka mig! Min fisketeknik är dock inte av den typen nu att jag fiskar med motorn på, typ trolling, så än lär jag inte stöta på det problemet.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Lovar att försöka lägga ut lite bilder när väl objektivet dyker upp, det var ju ÖVER EN VECKAS leverans på den..(stod klart och tydligt redan innan jag beställde men väntan är överjävlig trots det)
          Men blir nog lite fågeljakt i grannens trädgård till att börja med, fiskebilderna får vänta tills det vita eländet försvinner...;P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
          2 svar
          359 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
          Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44