Ursprungligen postat av Tumlaren
Visa inlägg
Helt rätt och den engelska benämningen på begreppet som stämmer bättre är ju "Cropfactor" och Crop betyder ju just beskär. Men då just begreppet "brännviddsförlängning" ofta används i fotosammanhang och specar för att förklara att tex ett 300mm på en digital systemare med Cropfactor 1,5 blir som ett 450mm på en analog eller fullformatre så använde jag samma förklaring, men jag vet vad som teknisk händer men rätt ska vara rätt och kul att fler vet hur det egentligen är ;-)
Sedan kan man ju ha med i tanken att många systyemare i sin sökare inte visar hela bilden utan ca 80-90% av den färdiga bilden, medan svissa har 100% och då ofta använder man det som ett säljargument, det är en härlig djungel med foto ;-) Det är när visning avhela bilden är viktig som man uppskattar Liveview på systemaren ;-)
Hoppas vi får se lite fina bilder tagna med 120-400.an framöver, jag var så nära att köpa den själv i höstas men så bestämde jag mig för fast tele istället men kvaliteten på den är bra både optisk och bygg ;-)
Högst på listan står ett bra stativ och fjärrutlösare, sen ett separat kulledat stativhuvud som jag tänker fästa i båten på lämplig plats, så man slipper släpa med stativ när man fiskar själv. En separat blixt kommer nog också komma med tiden, liksom ett objektiv med lite mer zoom likt de som diskuteras i denna tråd... 
Kommentera