vad för öring är detta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad för öring är detta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svaren här kommer en till bild på käken

Kommentera

Salmo Trutta (Öring) samma art vart du än fångar den

Personligen gillar jag inte riktigt ordet "bäcköring" utan tycker brunöring passar bättre.

Kommentera

Helt klart en gulöring!!

Kommentera

kan inte säga att den var vacker men stor var den jag fiskar mycket öring , bäcköring , havsöring bla bla samma skit allt nästan men en bäcköring är nästan aldrig över 1kg så han har nog rymt som regnbågen jag fick vid havet igår

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Salmo Trutta (Öring) samma art vart du än fångar den

Personligen gillar jag inte riktigt ordet "bäcköring" utan tycker brunöring passar bättre.
            Gammal tråd kanske. Men måste bara säga att jag håller med Sg helt och hållet. Alla öringar är av samma art fast dom har olika färg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Groghor Visa inlägg
              Gammal tråd kanske. Men måste bara säga att jag håller med Sg helt och hållet. Alla öringar är av samma art fast dom har olika färg.
              Tror de flesta håller med om den saken, då det är fakta.

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                Tror de flesta håller med om den saken, då det är fakta.
                Precis! Har mött många medelålders och äldre män som pratar om havsöring, laxöring, bäcköring osv.

Tror många, i alla fall endel håller med mig när jag säger vad jag tror efter att ha läst om fiskevård vattenvård etc. att havsöringen leker i bäckarna. När beståndet blir större av smolt i bäckarna så väljer endel av smolten att vandra, tex ut i älvarna och där blir dom "brunöringar" som ni säger, andra kanske väljer att vandra ut till havet och detta kallar ni havsöring eftersom den går ut till havet och troligtvis kommer tillbaka för att leka i bäcken, bäcköringen är den öringen som väljer att stanna kvar i bäcken. Laxöring har jag fått för mig att ni kallar den öring som är inplanterad i sjöar?

Hur som helst, därför är det viktigt att skydda öringarna i bäckarna och restaurera bäckarna, tex fixa till lekbottnarna, slänga tillbaka sten som är skydd osv. Just för att beståndet ska ha chans att växa i bäcken som inom sin tid kommer göra att det finns mer av öring i älven och även havsvandrande öringar. Även i bäckarna.

Jag vet inte om detta är bekräftat att det ÄR så, men jag tror på att det är så och jag tycker det låter rimligt och väldigt troligt. Det står jag fast vid, har även visat material och uppsatser till en fiskevårdskonsulent, och andra som studerat och undervisat inom detta ämne och fått positivt tillbaka. Bra teori osv.

Vad säger ni om detta? Ursäkta om jag tar ämnet lite men jag är mycket intresserad av detta och jag kunde inte låta bli när de kom på tal så att säga

Kommentera

Det är samma Öring var den än lever.

Det är bara en fråga om i vilken biotop den lever i?

Bäcköringen t.ex. blir mycket sällan över kilot p.ga att det är dåligt med annat än insekter att leva på. Och att det är hård konkurrens om de bästa stånd platserna.

Förr, kallade man ju Öring som levde i sjöar för "Insjö Öring" också.

Men det är ju samma missförstånd som att kalla Regnbågen för "Regnbågs forell" (Forell = Liten Öring på Tyska) istället för Regnbågs Lax som är närmast sanningen när det gäller släktskap.

Att sedan Öring som lever i strömmande vatten eller i sjöar är mörkare i färgen än Havsöringen, beror på att den stationära öringen skaffar sig en annan kamoflage färg beroende på hur mörkt / humus färgat vattnet där den lever är?

Jag har fått Bäcköringar som nästan varit helt svart / bruna till stora delar i skogs bäckar i norrland.

Öringen på fotot har nog en missbildad underkäke.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-02, 09:47.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

fy faen va fult underbett!
                    Emil Alfredsson

http://WWW.MITTFISKELIV.WORDPRESS.COM/

------------

------------

Kommentera

En så kallad Jay Leno-öring eller kronprinsessa-börting.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      512 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42