Tack för svaren här kommer en till bild på käken
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vad för öring är detta
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSalmo Trutta (Öring) samma art vart du än fångar den
Personligen gillar jag inte riktigt ordet "bäcköring" utan tycker brunöring passar bättre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Groghor Visa inläggGammal tråd kanske. Men måste bara säga att jag håller med Sg helt och hållet. Alla öringar är av samma art fast dom har olika färg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PederE Visa inläggTror de flesta håller med om den saken, då det är fakta.
Tror många, i alla fall endel håller med mig när jag säger vad jag tror efter att ha läst om fiskevård vattenvård etc. att havsöringen leker i bäckarna. När beståndet blir större av smolt i bäckarna så väljer endel av smolten att vandra, tex ut i älvarna och där blir dom "brunöringar" som ni säger, andra kanske väljer att vandra ut till havet och detta kallar ni havsöring eftersom den går ut till havet och troligtvis kommer tillbaka för att leka i bäcken, bäcköringen är den öringen som väljer att stanna kvar i bäcken. Laxöring har jag fått för mig att ni kallar den öring som är inplanterad i sjöar?
Hur som helst, därför är det viktigt att skydda öringarna i bäckarna och restaurera bäckarna, tex fixa till lekbottnarna, slänga tillbaka sten som är skydd osv. Just för att beståndet ska ha chans att växa i bäcken som inom sin tid kommer göra att det finns mer av öring i älven och även havsvandrande öringar. Även i bäckarna.
Jag vet inte om detta är bekräftat att det ÄR så, men jag tror på att det är så och jag tycker det låter rimligt och väldigt troligt. Det står jag fast vid, har även visat material och uppsatser till en fiskevårdskonsulent, och andra som studerat och undervisat inom detta ämne och fått positivt tillbaka. Bra teori osv.
Vad säger ni om detta? Ursäkta om jag tar ämnet lite men jag är mycket intresserad av detta och jag kunde inte låta bli när de kom på tal så att säga
Kommentera
-
Det är samma Öring var den än lever.
Det är bara en fråga om i vilken biotop den lever i?
Bäcköringen t.ex. blir mycket sällan över kilot p.ga att det är dåligt med annat än insekter att leva på. Och att det är hård konkurrens om de bästa stånd platserna.
Förr, kallade man ju Öring som levde i sjöar för "Insjö Öring" också.
Men det är ju samma missförstånd som att kalla Regnbågen för "Regnbågs forell" (Forell = Liten Öring på Tyska) istället för Regnbågs Lax som är närmast sanningen när det gäller släktskap.
Att sedan Öring som lever i strömmande vatten eller i sjöar är mörkare i färgen än Havsöringen, beror på att den stationära öringen skaffar sig en annan kamoflage färg beroende på hur mörkt / humus färgat vattnet där den lever är?
Jag har fått Bäcköringar som nästan varit helt svart / bruna till stora delar i skogs bäckar i norrland.
Öringen på fotot har nog en missbildad underkäke.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-02, 09:47.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
512 visningar
0 gillar