Fick denna öring vägde 3.2 kg fick många mindre bäcköringar är detta en bäcköring
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vad för öring är detta
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av mikeey668 Visa inläggFick denna öring vägde 3.2 kg fick många mindre bäcköringar är detta en bäcköring
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikeey668 Visa inläggFick denna öring vägde 3.2 kg fick många mindre bäcköringar är detta en bäcköring
Det är helt säkert en öringus bäckus.
Nej, allvar: Havsöring, bäcköring och insjööring är samma art:
Salmo Trutta om jag inte är helt ute och cycklar.
Kommentera
-
Det skulle kunna vara en lekvandrande insjööring som gått upp i bäcken. De lekvandrar ju så här års innan leken i höst. Dragasken ger en hint om att du inte tog den på bäckmete med mask (?) och en öring av det formatet är knappast stationär i en liten bäck. Grattis!Senast ändrad av PÅK; 2009-08-19, 22:10.
Kommentera
-
Har den inte kommit från ett närliggande vatten typ sjö eller tjärn så er det en rekord-bäcköring, hehe. Ser ut som en hanfisk, säkert snart lekmogen. Bäcköringar (strömlevande öring) av det här formatet (om den härstammar från själva bäcken) är vanligtvis kanibal.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
-
Jag tror att det rör sig om en stationär bäcköring som stått på en bra ståndplats och växt till sig. Säkert kannibal som Flodström sade. Ingen kan ju säkert veta men min barndomsvän fick en bäcköring på över 3 kg i Tännån för många år sedan. Den högg inte på spinnare utan högg först på en mindre öring som han hade på kroken och den släppte efter en stund taget. Nästa dag köpte han en regnbågsfärgad Rapala och tog öringen på den.
Detta utspelade sig mitt i sommaren och någon leköring var det inte tal om. En liknelse mellan hans öring och din är att hans öring hade överdimensionerat huvud, din har ett överdrivet underbett vilket underlättar när den skall attackera annan fisk (titta bara på gäddan).
Allt detta är givetvis bara spekulationer men vore jag du skulle jag nog välja att känna mig stolt över en bäcköring i riktigt grovt format, om än dock inte något rekord som någon skrev. Möjligen rekord i just den bäcken.
Hela berättelsen om min vän och hans öring finns förresten i tråden "Berätta en fiskehistoria" i "Ljugarbänken".
En intressant och helt sann berättelse.
Stort grattis till den enorma (bäck)öringen!!!Senast ändrad av PederE; 2009-08-21, 05:51.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
512 visningar
0 gillar