vad för öring är detta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad för öring är detta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad för öring är detta

Fick denna öring vägde 3.2 kg fick många mindre bäcköringar är detta en bäcköring

Snacka om underbett

Kommentera

Ursprungligen postat av mikeey668 Visa inlägg
      Fick denna öring vägde 3.2 kg fick många mindre bäcköringar är detta en bäcköring
      Som du säkert vet så kan dom ju skifta vädigt mkt beroende på vad det är för vatten,, men jag skulle tro att det är en fin brunöring!! Grattis!! den va riiktigt fin!!

Kommentera

bäckörinar är egentligen en vanlig öring fast den lever i en bäck och är lite mindre. så det där är en riktigt fin öring för att vara i en bäck.
        en skoldag = förstörd fiskedag

Kommentera

Ursprungligen postat av mikeey668 Visa inlägg
          Jäklar vilket underbett!!! Fick du den i närheten av ett kärnkraftverk?

Det är helt säkert en öringus bäckus.

Nej, allvar: Havsöring, bäcköring och insjööring är samma art:
          Salmo Trutta om jag inte är helt ute och cycklar.

Kommentera

Det skulle kunna vara en lekvandrande insjööring som gått upp i bäcken. De lekvandrar ju så här års innan leken i höst. Dragasken ger en hint om att du inte tog den på bäckmete med mask (?) och en öring av det formatet är knappast stationär i en liten bäck. Grattis!
            Senast ändrad av PÅK; 2009-08-19, 22:10.

Kommentera

tror den öringen är släkt med Perci niligård i Nile gity 105,6 .. Hahah...
              Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Har den inte kommit från ett närliggande vatten typ sjö eller tjärn så er det en rekord-bäcköring, hehe. Ser ut som en hanfisk, säkert snart lekmogen. Bäcköringar (strömlevande öring) av det här formatet (om den härstammar från själva bäcken) är vanligtvis kanibal.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Grattis den var riktigt fin!
                  Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag tror att det rör sig om en stationär bäcköring som stått på en bra ståndplats och växt till sig. Säkert kannibal som Flodström sade. Ingen kan ju säkert veta men min barndomsvän fick en bäcköring på över 3 kg i Tännån för många år sedan. Den högg inte på spinnare utan högg först på en mindre öring som han hade på kroken och den släppte efter en stund taget. Nästa dag köpte han en regnbågsfärgad Rapala och tog öringen på den.
                    Detta utspelade sig mitt i sommaren och någon leköring var det inte tal om. En liknelse mellan hans öring och din är att hans öring hade överdimensionerat huvud, din har ett överdrivet underbett vilket underlättar när den skall attackera annan fisk (titta bara på gäddan).
                    Allt detta är givetvis bara spekulationer men vore jag du skulle jag nog välja att känna mig stolt över en bäcköring i riktigt grovt format, om än dock inte något rekord som någon skrev. Möjligen rekord i just den bäcken.

Hela berättelsen om min vän och hans öring finns förresten i tråden "Berätta en fiskehistoria" i "Ljugarbänken".

En intressant och helt sann berättelse.

Stort grattis till den enorma (bäck)öringen!!!
                    Senast ändrad av PederE; 2009-08-21, 05:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    512 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42