Jag ska snart ut och kolla min laxtrappa och i fällan där. då ska jag försöka fota alla arterna så ni får se hur dom ser ut och hur olik den Canadensiska öringen är en röding.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Samlagsbilder :)
Collapse
X
-
Originally posted by boogieman77
För er som undrade om det var eget vatten så: Ja jag äger marken till detta vatten, har planer på att i framtiden bjuda in seriösa fiskare till detta unika vatten för provfiskning. Ligger just nu i förhandling med fiskeriverket om mer bistånd till större höljor och lekbottnar. Jag har även en damm som jag kommer att låta endel fiskar få växa till sig i innan dom släpps ut i det fria för att få ett bestånd med grov öring. Jag kommer att göra en hemsida om detta projekt snart och då kan ni läsa mer grundligt om detta.
Läst på www-umea.slu.se
"Kanadaröding. Den togs in till Sverige från Nordamerika under 1950-talet för att användas i regleringsmagasin. Man trodde att denna storvuxna, fiskätande laxfisk skulle finna sig till rätta i de djupa, utarmade reglerade sjöarna. Försöket föll dock inte särskilt väl ut och utsättningarna av arten har i stort sett upphört. Kanadaröding har dock etablerat sig i vårt land och finns på vissa håll i naturreproducerande bestånd. Mer om detta kan läsas i boken "Fiskbiologi" av Svärdson och Nilsson eller i annan fiskbiologisk litteratur."BJ@
Kommentera
-
Kollade lite på webben. Hittade en art som kallades Brook Trout i Canada.
I Svrige kallar vi den för Bäckröding eftersom den tillhör Salvelinus-släktet.
För mer info.:
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Bäckröding, eller.... Kanadensisk öring? Med all respekt, vad är det.... Har sökt på alla sökmotorer och det närmaste man kan komma är Brook trout.... dvs bäckröding."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
514 visningar
0 gillar