Fiiin Ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiiin Ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kanske...

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Ledsen men du har faktiskt läst något helt tokigt...

Idar över 3-5hg är allt annat än ovanligt i svenska vatten,,, snarare mkt vanligt.
    du kanske har lite rätt, jag har fått en id på strax över 1kg i kungälv och trodde då att det var en av de största idarna i sverige, men om iden blir över 8 kg tung i sydeuropa så varför inte här???

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
      du kanske har lite rätt, jag har fått en id på strax över 1kg i kungälv och trodde då att det var en av de största idarna i sverige, men om iden blir över 8 kg tung i sydeuropa så varför inte här???
      Hur kunde du tro att du tagit en av de största idarna i sverige :P ? Det är ju bara att titta på svenska rekordlistan så ser du vad som är jättestort, och vad som inte är det!

Id
      Leuciscus idus 3,570 Karl-Heinz Kleine, Mörrum Marsundet, Pukaviksbukten, Blekinge Tobydraget 28g 890731

Där har du rekordet....

Så kanske du ser sen att en id på 2 pannor inte är speciellt sensationellt :P ? Och att min id i min "signatur" inte är speciellt overklig ?

Kommentera

stor ändå,jag ska fånga en id nu i sommar som ska skaka din värld!

Kommentera

Jag är inte här för att ifrågasätta andras pb´n men iom att du förlöjligade Sg´s Id så kunde jag inte låta bli iom att du hade två mkt tveksamma fiskar själv.

Jag menade heller inte att tex din Mört skulle vara omöjlig men om den nu är sann med den proportionen så det en helt fantastisk fisk, därav skulle det vara kul att se en bild på den.

Ja en ruda på ca 30 cm väger någonstans mellan 5-8 hg beroende på kroppsbyggnaden som varierar mkt stort på denna art men 6 hg är nog rätt standard skulle jag tro.

Sen kom ihåg att pb är något personligt och man fiskar mot sig själv, inget känns mer tillfredställande (inom fiske ) än att pressa ett pb till en högre nivå. Men man får inte heller glömma bort att se till vattnet den är fångad i, man kanske värdesätter tex en Sutare på 3 kg i hemmavattnet högre än en 4 kg i Antorpa. Eller en flötmetad högre än en bolt-fiskad men allt det där är individuellt och personligt och det är bara du själv som kan avgöra.

Tight lines!
          I´ll be back...

Kommentera

låter en sarv på 32 cm och 645 gram rimligt? kolla mitt album så får du se firrar....

Kommentera

ni medlemmar som tittar på detta ämne skriv gärna något, vi har just nu en debbat här om feta och smala fiskar.... har någon något att tillägga?

Kommentera

En sarv på 32 cm och 645 gram låter helt rimligt enligt mig.
                I´ll be back...

Kommentera

som sagt, nu ska vi se vad jag får på kroken nu i sommar..........

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
                    låter en sarv på 32 cm och 645 gram rimligt? kolla mitt album så får du se firrar....
                    Du har inga bilder i ditt album.

Kommentera

vaddå inga bilder? har laddat upp 15 bilder, men hur lägger man dom i albumet då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      512 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42