rekord abborren! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rekord abborren!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De uppstoppade borrarna på sjölyckan är rätt så grova saker.. Den ena väger 2700 fångad av Per-erik Jakobsen, den andra är Svenska rekordborren tagen av Gary. Det ryktas om att det nätfångades en abborre på över 60 cm i Hällens myr under samma decenium. Svenska rekordet hade väl bara en längd runt 50 cm om jag nu kan tolka bilden rätt...:wow
    Jag tror att Per- erik jakobsen på sjölyckan är rätt man att prata med, för ytterligare upplysningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av sirsteff Visa inlägg
      Jag tror att Per- erik jakobsen på sjölyckan är rätt man att prata med, för ytterligare upplysningar.

Det tror jag med.

Ni kan ju ringa till sjölyckan och söka efter honom.

031-401740 sök efter Pecka, eller Per-Erik som han heter.

Kommentera

Jag avläser 51 på måttstocken. Men om man hade haft ett måttband och lagt den över fisken hade den nog blivit några extra cm. Kan tänka mig att den mäter ca 54 cm med klämd stjärtfena.

Kommentera

Det måste ha varit en sån sjuk kondition på den, jag har en på 51cm som var 1150g lättare, och jag tyckte den var i fin kondition. Käkar dom sten i Hällers myr ?
          12 hours
          1,440 casts
          2 followers
          1 strike
          DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
            Det måste ha varit en sån sjuk kondition på den, jag har en på 51cm som var 1150g lättare, och jag tyckte den var i fin kondition. Käkar dom sten i Hällers myr ?

Det var längesen det fanns så stor fisk i myren. Har för mig att de blev så stora för att dämde upp den på något sätt och abborrarna fick en helvettes massa att äta. Kommer inte ihåg exakt hur det var men det var någon påverkan på vattnet som gjorde att abborrarna blev så stora.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Det var längesen det fanns så stor fisk i myren. Har för mig att de blev så stora för att dämde upp den på något sätt och abborrarna fick en helvettes massa att äta. Kommer inte ihåg exakt hur det var men det var någon påverkan på vattnet som gjorde att abborrarna blev så stora.
              Jo så var det..uppdämnd bäck (vill minnas 12 år gammal då) mängder att frigjorda näringämnen=De badade i mat..

Kommentera

Tillägger från början låga pH-halter, därefter har kalkning skett.

Citat från Hällers myrs hemsida"
                När det gäller abborren har dom två senaste Svenska rekorden fångats här, nuvarande rekord är fångad av klubbmedlemmen
                Gary Wickins och fisken vägde 3150 gr och var 53 cm lång. Vid provfiske har abborre på 67 cm fångats och återutsläppts. "
                Slut citat

Sjukt tillstånd är ett bra uttryck när det gäller vatten som innehåller mega-abborrar.

Det avgörande är att matfördelningen gynnar några få individer, inte alla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
                  Tillägger från början låga pH-halter, därefter har kalkning skett.

Citat från Hällers myrs hemsida"
                  När det gäller abborren har dom två senaste Svenska rekorden fångats här, nuvarande rekord är fångad av klubbmedlemmen
                  Gary Wickins och fisken vägde 3150 gr och var 53 cm lång. Vid provfiske har abborre på 67 cm fångats och återutsläppts. "
                  Slut citat

Sjukt tillstånd är ett bra uttryck när det gäller vatten som innehåller mega-abborrar.

Mm det där läste jag med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte Visa inlägg
                    Den du tänker på tror jag är en borre på 3020 gram (eller också var det 3050 gram)
                    Tagen på ett toby i Oskarshamn 91 eller 92
                    Det kan nog stämma.

Kommentera

Enligt Fiskejournales databas är Per-Erik Jacobssons abborre på 2761 gram och 53 cm lång, tagen i februari 1984 på en pirk i Hällers myr, och om jag inte minns fel var denna fisk svenskt rekord till Gary Wickins fick sin på 3150 gram i mars året därpå, fast den var "bara" 51 cm lång.

Enligt samma databas fångades även en abborre på 2875 gram i Misterhults skärgård (Kalmar län) i mars 1997, men denna fisk var hela 55 cm lång. Däremot står där ingenting om fisken från Oskarshamn, den kanske aldrig blev anmäld till Fiskejournalen?
                      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28