Förslag på ny digitalkamera! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på ny digitalkamera!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på ny digitalkamera!

Har lyckats tappa bort min fina Panasonic Lumix FX7... fan va surt! Hade varit på ett ålpass och dagen efter var den puts väck!... Åkt runt som en galning och letat, utan resultat.
    I fodralet hade jag givetvis lagt mitt 1GB sd minnes kort.... + att det satt 1 gb i.... smartass som man är.

Så, nu finns det inget annat alternativ än att köpa en till, känns meningslöst att fiska utan kamera!!! (sura pengar, men men)

Enda jag inte var nöjd med på lumix Fx7 är batteritiden... funderar på en lumix fx8, men har inte kollat upp om den har bättre batteritid. Sedan funderar jag även på en systemkamera, men det känns som det är för klumpigt... fast jag tycker det är jäkligt kul att fota... mm, jag har beslutångest =)

HELP ME!... Ge förslag

Tips på digital kompaktkamera, maxpris 5000:-

Tips på digital systemkamera, maxpris 10 000:-

Kompaktkamera: Fuji f11 eller f30. Dom har en bildkvalitet som inte ligger långt efter systemkamerorna. Inte så mycket zoom kanske, men zoomen kostar på bildkvaliten. Den klart bästa zoomkameran är väl Panasonic DMC-TZ1 följd av Canon powershot S3IS

På Systemkamerafronten så säger jag Sony Alpha 100. Stizo säger antagligen Canon och Trashmasta antagligen Nikon? Kläm på några stycken och ta den som ligger bäst i handen. Dom är ganska likvärdiga allihop. Canon och Nikon har mest grejer på begagnatmarknaden, typ objektiv och sånt, som du kan få tag på.
    !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
      Kompaktkamera: Fuji f11 eller f30. Dom har en bildkvalitet som inte ligger långt efter systemkamerorna. Inte så mycket zoom kanske, men zoomen kostar på bildkvaliten. Den klart bästa zoomkameran är väl Panasonic DMC-TZ1 följd av Canon powershot S3IS

På Systemkamerafronten så säger jag Sony Alpha 100. Stizo säger antagligen Canon och Trashmasta antagligen Nikon? Kläm på några stycken och ta den som ligger bäst i handen. Dom är ganska likvärdiga allihop. Canon och Nikon har mest grejer på begagnatmarknaden, typ objektiv och sånt, som du kan få tag på.
      Tack Arnenym,

Jag hoppades nästan du skulle svara, har allt sett att du är rätt insatt i kameror =).... ska ta en kik på dessa... återkommer strax

Vad säger ni som har en systemkamera... alltså, jag älskar att fota... problemet är att man kanske inte känner för att ta med den om det regnar exempelvis.

Den är ju inte lika lätt att tappas bort heller

Det jag saknar främst med vanlig digitalkamera är typ actionkort.. man kan verkligen inte få bra kort i rörelse, för lång slutartid... Sedan så blir det ofta kassa kort inomhus. Är ju nybörjare på kameror, men kan tänka mig att gå kurs för att lära mig manuella inställningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
        Tack Arnenym,

Jag hoppades nästan du skulle svara, har allt sett att du är rätt insatt i kameror =).... ska ta en kik på dessa... återkommer strax

Vad säger ni som har en systemkamera... alltså, jag älskar att fota... problemet är att man kanske inte känner för att ta med den om det regnar exempelvis.

Det jag saknar främst med vanlig digitalkamera är typ actionkort.. man kan verkligen inte få bra kort i rörelse, för lång slutartid... Sedan så blir det ofta kassa kort inomhus. Är ju nybörjare på kameror, men kan tänka mig att gå kurs för att lära mig manuella inställningar.
        Jag skulle köpt en Minnolta Dimage z3 eller ngt likande(vidareutvecklingar). E fortfarande försvånad över vilka grymma bilder den tar i förhållande till priset. Kolla lite av mina samt Ingoaa;s bilder. Alla hans och några mina är tagna med den. Tror det går att få skitbilligt idag eftersom den är några år gammal.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Jag skulle köpt en Minnolta Dimage z3 eller ngt likande(vidareutvecklingar). E fortfarande försvånad över vilka grymma bilder den tar i förhållande till priset. Kolla lite av mina samt Ingoaa;s bilder. Alla hans och några mina är tagna med den. Tror det går att få skitbilligt idag eftersom den är några år gammal.
          Ok, tack för svaret flode... kom precis hem från krogen, så jag får nog läsa imorgon :P

Kommentera

känns meningslöst att fiska utan kamera!!!
            Stackare, du måste ha missförstått något. Som tjusningen med att ta sitt livs fisk, och sedan knappt lita på sitt eget minne…

Jag har en Canon PowerShot A80. Vet inte riktigt vad nyare modeller i PowerShot A-serien heter, men det finns modernare versioner av den. Jag tycker den är underbar för fisketurerna. Formatet är kompaktkamera, även om den är bland de största i sin klass. Den går ner i fickan, men man glömmer inte att den ligger där…

Anledningen till att jag valde den, och till att jag rekommenderar den, är att den har så många manuella inställningar, och att den är duktig på att ta bilder även när det skymmer, utan att man får en otäck blixt som förstör motivet. Du kan köra riktigt långa slutartider, och fixa andra manuella inställningar för att få bra bilder även när ljuset inte är det bästa. På det sättet påminner den nog om en systemkamera, fast den har enklare optik, och går ner i en rymlig ficka.

Kommentera

Kolla upp Canon PowerShot A620 köpte den nyligen efter att ha kikat på recensioner här: http://www.cyberphoto.se/
              Tycker den tar riktigt bra kort plus attt den inte tar för mkt plats i fiskeväskan etc, på NetoNet så ligger den bra mkt billigare än ute i "butik".

Kommentera

Tips på digital kompaktkamera,
                HP Photosmart R927 8mp 3"lcd helnöjd köpte från pixmania 3300 inkl 1gig minne och frakt.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Tack Arnenym,

Kan inte låta bli att svara eftersom jag tycker att både fiske och foto är så j-a kul.
                  Proffsmodellerna brukar vara tätade och ganska väderskyddade. Fast jag har min kamera i en plastpåse om det är risk för regn. Är det bergsäkert att det regnar tar jag med mig frugans kompakt istället.
                  Kompakterna kan vara svåra att få frysta actionbilder med eftersom dom inte är lika ljuskänsliga som en Systemkamera. Sen har dom ofta en fördröjning mellan du har tryckt ner knappen till bilden tas..

Frysta actionkort och korta slutartider får du till med ett tillräckligt ljuskänsligt objektiv. Det står några siffror på objektivet eller kameran typ 1:2,8 - 4,5. Det betyder att den största bländaren är 2,8 på vidvinkel och 4,5 i teleläget. En så låg siffra som möjligt ska man sträva efter.

Annars kan du gå upp lite i ASA som är kamerans ljuskänslighet. ASA-talet är en gammal rest från filmtiden. Standardfilmen finns i 50, 100, 200 och 400 ASA. Specialfilm finns upp till 3200 ASA som är den ljuskänsligaste.
                  Fuji f11, f30 och e900 är unika eftersom dom tillåter dig att gå upp rätt mycket i ASA innan det blir brusigt.

Fuji f11 skulle vara mitt kompaktkameraval idag, om jag skulle köpa en kompakt.
                  Skulle jag köpa min första systemkamera tror jag att det blev enn Nikon D50 med kitobjektiv. Sen skulle jag spara till något bättre objektiv att byta ut kitgluggarna med.
                  Senast ändrad av Arnenym; 2006-08-06, 11:10.
                  !!!!!

Kommentera

Det finns faktiskt undervattenshus att köpa även till systemkameror. Kostar drygt 2500 på cyberphoto
                    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    514 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior