Fototips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fototips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fototips!

Kollade in lite bilder i fotoalbumet! Ser att många tar kort på personer som poserar med en gädda (fisk) ståendes... Då har dem flesta kameran liggandes, ett tips är att om personen står upp och poserar med en fisk så brukar bilden bli bättre om man vänder på kameren och hela fisken och personen kommer med på bild! Annars brukar det bli avklipta ben och en massa andra störande detaljer kommer med på sidorna!

MER FISKEBILDER VILL VI SE!

En sån här bild tycker jag gör sig bättre

jämfört med ett kort taget med liggande kamera
    Senast ändrad av Stizo; 2006-05-12, 14:32.

Jag vill se fisken, inte fångstmannen och hans fötter

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
      Kollade in lite bilder i fotoalbumet! Ser att många tar kort på personer som poserar med en gädda (fisk) ståendes... Då har dem flesta kameran liggandes, ett tips är att om personen står upp och poserar med en fisk så brukar bilden bli bättre om man vänder på kameren och hela fisken och personen kommer med på bild! Annars brukar det bli avklipta ben och en massa andra störande detaljer kommer med på sidorna!

MER FISKEBILDER VILL VI SE!

En sån här bild tycker jag gör sig bättre

jämfört med ett kort taget med liggande kamera
      ja förstår vad du menar, men du måste ju också ta ett bra kort med en stående bild för den kan ju bli lika dålig som en liggande om du fotar fel för exemplet du visade på den liggande fick man ju inte med hela gäddan tex

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskekorpen
        ja förstår vad du menar, men du måste ju också ta ett bra kort med en stående bild för den kan ju bli lika dålig som en liggande om du fotar fel för exemplet du visade på den liggande fick man ju inte med hela gäddan tex
        Jo det är sant! men jag tycker att bilden blir oftast bättre med stående kamera ifall perosnen står upp!

Kommentera

Ursprungligen postat av B3 Rookie
          Jag vill se fisken, inte fångstmannen och hans fötter
          Om du tar kortet med stående kamera så får du med fisken. Nu menade jag inte rikitgt att fötterna ska komma med!

Denna bild hade tex blivit snäpper bättre ifall man vänt på kameran!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            Denna bild hade tex blivit snäpper bättre ifall man vänt på kameran!
            http://www.fiskesnack.com/fotogaller...id=8&sort=date
            nu börjar jag förstå hur du menar

Kommentera

Men nu med dagens super-dunder-multi-hero-digitalkameror så fotar man med så stora upplösningar att man kan beskära dem i datorn perfekt utan att behöva "skära i fisk eller fångstman"..

Kommentera

Det hela beror väll på avståndet mellan fotografen och fiskaren, samt hur fisken hålls.
                Om fisken hålls vågrät kan ju ett kort med liggande kamera vara att föredra.
                Där tar man med ansiktet på fiskaren, samt hela fisken som hamnar i mitten/underkanten.
                Hålls fisken lodrät, kan ju ett stående kort vara preferabelt, då man annars, för att få med fisken, skär av fångstmannen i tre delar.

Sedan kan man väll säga att på längre avstånder är liggande kort att föredra, och på närmare stående. (Om man vill ha mest spännande omgivning)
                Detta beror ju helt enkelt på att människor är avlånga.

CObb: Vad har det med upplösning att göra? : >

Kommentera

Det Cobb menar (tror jag?) är att nu har kamerorna så pass mycket pixlar att man kan beskära bilden som man vill i datorn, utan att tappa nämnvärd kvalitet.
                  Dock anser jag att då är det inte frågan om foto, utan ren dokumentation. Min högst personliga åsikt.
                  /Eric
                  myspace.com/klubbdist

Kommentera

Om du vill förbättra ditt fotande, få lite fototips och exempelvis få reda på varför vissa bilder är bättre än andra fast de är samma motiv så kan du tanka hem mitt kompendium gratis som jag skrev då jag jobbade som fotolärare för ett bildningsförbund.

Det finns här: http://www.zaphi.com/aqua/artiklar/f...x_darkroom.pdf
                    Senast ändrad av Zaphi; 2006-05-29, 15:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    512 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42