Fråga till er som filmar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er som filmar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga till er som filmar?

Hej har vart och köppt mig en dvd kamera som jag hade tänkt att fiska lite fiske turer med. och hade en fråga till er som håller på att filma. vad använder ni för program att redigera med?

Windows movie maker duger om du inte ska göra allt för avancerade saker. Jag andvänder mig även av Adobe premier pro7.0 men det är ganska krångligt. Vegas har jag hört ska vara bra också. MVH Jonas
    // Jonas

Kommentera

Vegas är lätt och skall också fungera bra till lite mera avancerade har jag hört.---
      sigpic

Kommentera

Använder Adope Premiere. Klart proffsigaste programmet med mest funktioner. Men det är inte det användarvänligaste och enklaste att lära sig. Dessutom är det dyrt. Använde ett som hette Media Studio innan men det begränsade filmerna till 20 min av någon anledning. Annars var det ganska bra men det är nog utgånget nu.

Har du Mac så finns det ett program som heter I-Mac som är både enkelt och ger bra resultat.

Det finns massor av program till PC som säkert fungerar utmärkt. Det viktigaste för att göra en bra film är faktiskt den som använder programmet och än viktigare - den som filmar. Läs gärna någon bok om filmteknik. Det verkliga grovjobbet gör du ute på turen. Resten är bara finlir framför datorn.

Vanliga nybörjarfel är:

* att filma för långt ifrån. Kryp gärna in på det du filmar. Ska du inte ha stämningsfulla naturbilder finns det ingen anledning att filma folk i helfigur.

* att filma ur samma vinkel hela tiden. Titta på en fiskefilm eller vilken film som helst. Man klipper ofta och varierar mellan närbilder, halvkroppsbilder, panoramabilder och filmar från många olika vinklar som man sedan kilpper ihop till en helhet.

* att använda zoomen alltför mycket. Man zoomar sällan i riktig film. Istället är det kameran som rör sig. Zoomar man blir bilden skakig och skärpan sämre

* att använda ryckiga rörelser. Håll kameran stadigt och rör den i mjuka rörelser så att den följer filmobjektet smidigt. Använd gärna stativ.

* att bara filma det du tror du behöver. Filma massor och klipp sedan bort allt du inte vill ha när du redigerar. Efter att gjort mycket film så har jag en tumregel - en timmes filmande blir 10 minuter film. Stäng inte av kameran mellan tagningarna ha den igång hela tiden och byt bara vinklar, då hinner du med om det skulle inträffa något dramatiskt.

* att konstra till det vid redigeringen. Visst är det kul att experimentera med massa snygga och konstlade övergångar mellan scenerna, fadade bilder, ljudeffekter o.s.v. Risken med detta är bara att filmen ser verklig amatörmässig ut. Det snygga med en film görs under inspelningen och inte vid datorn. Att klippa snyggt är visserligen en svår konst men utan rätt grundmaterial går det inte att göra en snygg film. Lite enkla in och uttoningar, någon text i början och bakgrundsmusik om det behövs. Mer är inte nödvändigt.

Och så ett sista tips... Köp ett extra batteri och ha alltid båda fulladdade så att du inte missar det stora hugget.

MVh Anders Jonasson - storfiskare och hobbyfilmare
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Pinnacle studio är ganska bra tycker jag personligen, gjorde pikehunt, fear no fish i den som finns på nätet om du vill se.
          ganskla lätt program som även kan fixa till det lite för den händige

Kommentera

Pinnacle Studio är lättjobbat med bra resultat.
            Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Vegas är lätt och skall också fungera bra till lite mera avancerade har jag hört.---
              Jag har använt Vegas ett par gånger och det är väldigt enkelt att arbeta med, du lägger in ljud och massa effekter busenkelt!

Kommentera

Tack för alla bra svar. Jag har laddad hem nått program men problemet var att det inte stödde dvd. min kamera spelar ju in på dvd format direkt. Har provat windows movie maker men det funkar inte för den stoder inte det formatet. Men dom program ni nämnde pinicle och premier tar dom dvd format direkt? jag har provat premier elements 1.0 och det gick inte. Kanske jag som gjort fel.

Kommentera

Fick du inget program med din kamera? Det verkar lite dodgy annars...

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
                    Använder Adope Premiere. Klart proffsigaste programmet med mest funktioner. Men det är inte det användarvänligaste och enklaste att lära sig. Dessutom är det dyrt. Använde ett som hette Media Studio innan men det begränsade filmerna till 20 min av någon anledning. Annars var det ganska bra men det är nog utgånget nu.

Har du Mac så finns det ett program som heter I-Mac som är både enkelt och ger bra resultat.

Det finns massor av program till PC som säkert fungerar utmärkt. Det viktigaste för att göra en bra film är faktiskt den som använder programmet och än viktigare - den som filmar. Läs gärna någon bok om filmteknik. Det verkliga grovjobbet gör du ute på turen. Resten är bara finlir framför datorn.

Vanliga nybörjarfel är:

* att filma för långt ifrån. Kryp gärna in på det du filmar. Ska du inte ha stämningsfulla naturbilder finns det ingen anledning att filma folk i helfigur.

* att filma ur samma vinkel hela tiden. Titta på en fiskefilm eller vilken film som helst. Man klipper ofta och varierar mellan närbilder, halvkroppsbilder, panoramabilder och filmar från många olika vinklar som man sedan kilpper ihop till en helhet.

* att använda zoomen alltför mycket. Man zoomar sällan i riktig film. Istället är det kameran som rör sig. Zoomar man blir bilden skakig och skärpan sämre

* att använda ryckiga rörelser. Håll kameran stadigt och rör den i mjuka rörelser så att den följer filmobjektet smidigt. Använd gärna stativ.

* att bara filma det du tror du behöver. Filma massor och klipp sedan bort allt du inte vill ha när du redigerar. Efter att gjort mycket film så har jag en tumregel - en timmes filmande blir 10 minuter film. Stäng inte av kameran mellan tagningarna ha den igång hela tiden och byt bara vinklar, då hinner du med om det skulle inträffa något dramatiskt.

* att konstra till det vid redigeringen. Visst är det kul att experimentera med massa snygga och konstlade övergångar mellan scenerna, fadade bilder, ljudeffekter o.s.v. Risken med detta är bara att filmen ser verklig amatörmässig ut. Det snygga med en film görs under inspelningen och inte vid datorn. Att klippa snyggt är visserligen en svår konst men utan rätt grundmaterial går det inte att göra en snygg film. Lite enkla in och uttoningar, någon text i början och bakgrundsmusik om det behövs. Mer är inte nödvändigt.

Och så ett sista tips... Köp ett extra batteri och ha alltid båda fulladdade så att du inte missar det stora hugget.

MVh Anders Jonasson - storfiskare och hobbyfilmare
                    Mycket bra tipps. Jag köppte facktiskt till ett extra batteri direkt när jag köppte kameran har lärt mig att det nästan alltid är för lite bateri när det gäller att fota eller filma digitalt. Har tyvär inte mac. Känns som det hade vart det lättaste om man håller på med sånt här

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    511 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28