rolig abu rulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rolig abu rulle..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

rolig abu rulle..

Ska den grävas ner i trädgårdslandet.

TOMTEN HAR KOMMIT:BILD KOMMER SNART.

Kommentera

Har flera med "Livstidsgaranti" ABU går säkra där för i hyllan slits dom inte så hårt...
      Bifogade filer
      -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
      -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen
        Brorsan köpte ett Sage flugspö han med, vet inte modell eller liknande men efter ett år så small det av, han fick skicka in en del av spöet och ett par veckor senare hade han en ny tillverkad del till det spöet helt gratis. Det kostar lite extra just vid inköpet men sen har man ett spö man kan ha hela livet.
        Två små frågor bara som jag tycker du ska fråga dig själv..

1. Varför small det efter ett år?? Olyckshändelse, eller small det plötsligt av sig själv utan att vara skadat??
        Var det det sistnämnda, så betyder det troligen att spöt var slarvigt byggt och fibrerna gått isär, vilket inte tyder på kvalitet utan slarv när just det exemplaret byggdes.

2. Vad händer med det spöt om olyckan är framme om tio år och spöt inte längre produceras i nuvarande modell och du gråter floder då du är kär i ditt spö och du omöjligt kan ersätta det med ett lika skönt o bra trots att du letar dig grönhårig??
        Kan tillverkaren då ställa up med identisk del så du verkligen kan ha ditt spö livet ut, trots "livstidsgarantin"..?

Tror mycket mycket få idag kan bygga spön som verkligen håller en livstid. Sage kunde det i varje fall förr när det var ett litet företag med ren handtillverkning..Anders Isberg, t.ex, fiskar med ett Sage från tidigt 80-tal och som han aldrig någonsin vill byta ut mot något annat.

Men kan dom fortfarande bygga superspön även i lägre eller mellanprisklass nu när produktionen är av typ "massproduktion" på de flesta modellerna utom de aldra dyraste..?
        Själv är jag alltid misstänksam mot tillverkare med mycket stora serier som pratar om "livstidsgaranti", särskilt om det finns en "Made in Tjottaheiti"-lapp på spöt, för det blir oftast att en allt för stor del blir slarvbyggen..Särskilt i de lägre prisklasserna..Detta oavsett vilket märke som säljer spömodellen..

Därmed inget illa sagt om Sage eller andra tillverkare med dyrare spön i programmet, så missförstå inte. Utan jag ser helt nyktert på marknaden och vet hur det emellanåt trixas bakom kulisserna och vad man betalar för..Och ofta betalar man just för två spön från början, när man köper ett..

Kommentera

Jag måste säga att jag tycker att Sage garanti har fungerat utmärkt för mig. Jag har vbehövt reklamerat mitt 98 års modell två gånger de senaste tre åren. Första gången en bildörr och andra gången ett kanske något omild behandling.

Det finns dock ett problem iom att Loop var generalagent när jag köpte spöt men är det inte längre och ersättningar för handlaren säkert inte är en så rolig förhandling mellan fiskebutiken jag köpte ifrån, loop och den nya tyske agenten för Sage.

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
            Jag måste säga att jag tycker att Sage garanti har fungerat utmärkt för mig. Jag har vbehövt reklamerat mitt 98 års modell två gånger de senaste tre åren. Första gången en bildörr och andra gången ett kanske något omild behandling.

Det finns dock ett problem iom att Loop var generalagent när jag köpte spöt men är det inte längre och ersättningar för handlaren säkert inte är en så rolig förhandling mellan fiskebutiken jag köpte ifrån, loop och den nya tyske agenten för Sage.
            Man kan INTE reklamera om man sopat av ett spö i en bildörr..Inga garantier gäller sådant..Garanti gäller fabrikations eller materialfel..Inte klantighet av användaren..
            Fick du då reklamera, så har du bara betalt en försäkring i första skedet genom att betala för två spön vid första köp..

Kommentera

Det må så vara men jag vet att jag kan sabba till det ibland. Försäkring eller garanti är ju ändå olika termer för samma sak om jag ska köpa ett schysst spö så vill jag att dels att det ska vara skönt och passa mig och dels att garanti/försäkring ingår för att jag ska vilja lägga ner +5000kr på ett spö...

Kommentera

Har också en 522xlt, efter lite modifieringar är det en ruskigt välkastande rulle. Handtagen slits dock ut ganska fort eftersom de är av gummi vilket medfört vevbyte vart andra-tredje år..

Min är dock pensionerad nu och vilar i rullväskan, åker fram då och då och provvevas men inget mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                  Två små frågor bara som jag tycker du ska fråga dig själv..

1. Varför small det efter ett år?? Olyckshändelse, eller small det plötsligt av sig själv utan att vara skadat??
                  Var det det sistnämnda, så betyder det troligen att spöt var slarvigt byggt och fibrerna gått isär, vilket inte tyder på kvalitet utan slarv när just det exemplaret byggdes.

2. Vad händer med det spöt om olyckan är framme om tio år och spöt inte längre produceras i nuvarande modell och du gråter floder då du är kär i ditt spö och du omöjligt kan ersätta det med ett lika skönt o bra trots att du letar dig grönhårig??
                  Kan tillverkaren då ställa up med identisk del så du verkligen kan ha ditt spö livet ut, trots "livstidsgarantin"..?

Tror mycket mycket få idag kan bygga spön som verkligen håller en livstid. Sage kunde det i varje fall förr när det var ett litet företag med ren handtillverkning..Anders Isberg, t.ex, fiskar med ett Sage från tidigt 80-tal och som han aldrig någonsin vill byta ut mot något annat.

Men kan dom fortfarande bygga superspön även i lägre eller mellanprisklass nu när produktionen är av typ "massproduktion" på de flesta modellerna utom de aldra dyraste..?
                  Själv är jag alltid misstänksam mot tillverkare med mycket stora serier som pratar om "livstidsgaranti", särskilt om det finns en "Made in Tjottaheiti"-lapp på spöt, för det blir oftast att en allt för stor del blir slarvbyggen..Särskilt i de lägre prisklasserna..Detta oavsett vilket märke som säljer spömodellen..

Därmed inget illa sagt om Sage eller andra tillverkare med dyrare spön i programmet, så missförstå inte. Utan jag ser helt nyktert på marknaden och vet hur det emellanåt trixas bakom kulisserna och vad man betalar för..Och ofta betalar man just för två spön från början, när man köper ett..

Varför det small av kan jag inte svara på, men det var då han stod och kastade, pang så var det av. Kan bero på att det blivit skadat vid ett tidigare tillfälle eller liknande. Många tillverkare lämnar säkert bättre garantier än Sage och många lämnar ingen garanti alls på sådana fel.
                  Om 10 år kan väl knappt en enda tillverkare garantera en ny precis lika del, företaget kanske inte ens existerar om 10 år.
                  Sage gillas och ogillas, jag har bara bra erfarenheter av dom spöna. Sen det med garantier kan man ju aldrig vara säker på men det har funkat smärtfritt en gång i alla fall så det är bara att hoppas att det funkar lika bra igen ifall det skulle bli några spöbrott.

Kommentera

Här finns en liknande rulle på Tradera för den som är intresserad

Funderar själv på att lägga ett bud
                    Gös slår allt.

Kommentera

Jag har två styckna XLT3 Syncro som jag bl.a använder vid ismete efter gädda. Syncrobromsen är suverän när gäddan plötsligt gör en rusning när den kommer mot hålet. När man använder korta, ganska styva spön så är det perfekt att snabbt och enkelt kunna lätta lite på bromsen. Det är livstids garanti på dom oxå och för mig funkade det häromåret när linspridaren pajade. Och då vart rullen säkert tio år gammal. Jag behövde bara betala frakten.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42